Val av vagn.

C

CarolaLind

Nu hoppar jag in här och hälsar på *vinka*

Jag har köpt en Nordsvensk modell mindre som jag vill köra med. Han är inkörd i alla grunderna men inte vidareutbildad.

Har ni förslag på vilken sorts vagn som skulle kunna vara lämplig att börja med?

Jag har kört mkt förr, ända upp till 4 spann men jag är något ringrostig nu kan jag ju erkänna... :angel:

Vad började ni med?

Jag vill gärna kunna ta med barnen i vagnen när jag känner mig säker så det ska ju inte vara för pyttigt.

Någon med förslag eller hänvisning till tidigare trådar?

Sv: Val av vagn.

Hej hej!
En högre rockard vore kanske lämpligt, eller en 4-hjulig vagn.
Kom ihåg att använda svägel o draglinor oxå!

Hej!
Om du känner dig lite ringrostig så kanske en rockard kan vara bra att börja med, för att sedan gå över till 4-hjulsvagn t.ex. en wagonette som är trevlig att vara ute och åka i när man vill ta med nån mer än bara en person.
Rockarden är ju lättare att manövrera och backa och knyter sig inte om hästen råkar backa lite för mycket.

Håller med, en rockard är bra att börja med då man är ringrostig och kan tycka att en 4 hjulig är lite bökig att börja med.
Alltid bra att ha en rockard i framtiden också.Även när man är varm i kläderna, för att byta av med de större vagnarna.
Lycka till och välkommen till körningens underbara värld :smirk:

Tack alla för svar!

Då ska jag kolla efter en Rockard! Är det något speciellt jag ska tänka på? Är de som B**jes har ok? Kvalitet? Pris?

Eller ni har något annat förslag?

Vilken sele gillar hästarna bäst?

Vi kommer att köra ganska långa rundor på plan mark, förslag?

Personligen så vill jag ha fäste för svängel. B*rjes vagnar har jag inte hört något "illa" om.Numera finns hans vagns sortiment på hemsidan deras och priserna.Kika där ;)
Loksele drar de ju bäst med anser jag.Brötsele är väl vanligast alla börjar med då de är "billigare" och innan man vet vart körningen bär hän.Men dragmässigt sett så är lokan bäst.
Men är det inga backar eller så där ni ska köra så går det ju med en vanlig bröstsele.
Börjes

Det finns så mycket rockarder att välja mellan så man får nästan försöka leta fram sin egen favorit.
Men jag tycker den ska vara hög så du ser var du kör (inte typ travmodell). Även en rockard får gärna vara utrustad med broms, speciellt om den är lite tyngre.
Rejäla däck och fjädring är inte fel när man kör på skumpiga skogsvägar.
Detta tycker jag är en bra rockard:
Gå in på www.sitt-ab.nu/
Klicka först på Hästredskap, sedan Åkdon. och sist QR-vagnen.

Vad gäller sele så får du fundera på vad du kommer att köra med mest. Om du skulle bli sugen på att börja arbetsköra lite med hästen så är det loksele som gäller. Det är en bra sele som fungerar till annan körning också. Loksele passar ju också bra ihop med nordsvensk. (jag har också nordis).
ska du arbetsköra så tänk på att lokselen då ska ha bågdäckel och helbossa som har bättre anläggningsyta, de små stoppade däcklarna och halvbossorna lämpar sig inte för tyngre saker. de sistnämnda är det som säljs hos börjes. satsa på en begagnad kvalitetssele.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 939
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 686
Senast: sorbifolia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 961
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Igår blev jag lite konfunderad i en trafiksituation. Körde bil i skymning (nästan helt mörkt) på en 70-väg. En ganska "stor" 70-väg med...
2
Svar
38
· Visningar
3 469
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar