Val av sele??

SnigelEffekt

Trådstartare
Okej nu e de såhär att jag är i inkörartagen med min skatt o då kommer ju frågan vad ska jag ha för sele när jag sedan börjar köra honom? Nu har jag lånat en helt vanlig bröstsele men den ska jag inte ha sen.............

Jag ska ha antingen en sån här:
6204.jpg

eller en sån här:
6203.jpg

Det står mellan en travsele eller en maratonsele/giggsele!

Vad hade ni valt o varför?

Sv: Val av sele??

Jodu, nu är du ute på ett hett område. Det finns flera trådar om detta som du kan läsa. Kort sagt, gör som du vill, det viktiga är att du kör.:) Vill du tävla i körning gäller dock draglinor och svängel. visst går det att bygga om en travsele senare, det finns det också inlägg om. Sök på sele så hittar du många åsikter om ämnet.

Har du nån mer bild på din fina häst :love: är det en haflinger?

Om jag väljer av de alternativen så blir det maraton/giggselen + rockarden! :D
En komplett bröstsele är bekvämare för hästen!
Rockarden är billigare, om man ska betala mer ska man ha en liite bättre modell på vagn tycker jag :angel:

Lite info :angel:
Ifall du inte vill veta/vet redan så finns det kanske nån annan som tycker det är intressant att veta mera.
Jag tycker iaf det är kul att berätta o skriva :D

En komplett bröstsele är bra! :) (maraton-, fin-, giggsele mm)
Börjes (Ideal) finsele är prisvärd om man tänkt tävla! :)
Equilex selar är mkt prisvärda och duger gott om man kör en lättare vagn några gånger i veckan!
Om hästen har svårt att passa i brösta är loksele mkt bättre och vad jag vet så har Börjes den mest prisvärda!
Men man måste ju kosta på draglinor och baksele utöver lokselen :crazy:

Travsele, blir ju lite dyrare, om man inte köper beg förstås...
Men det är väl oxå lite krångligare genom att man måste köpa till o ändra lite, om man inte fuskar med viktiga detaljer :D

Själv har jag till ponny loksele (omgjord) och en travsele som jag över mkt billigt beg :D

Men om man nu inte är så händig är det ju lite enklare att betala lite mer för en sele som man direkt kan köra med utan krångel!

Vad det gäller vagnarna så ska det vara bra fjädring, baksele fästen på skaklarna och svängel!
Sen är det bra om man ser över hästen, men vissa trivs bakom med lite skymd sikt :D
Om man kör efter mer trafikerade vägar tycker jag man borde ha vagn med god sikt=högt säte!

En bra sida är Drive Out! Info, selar o vagnar
Anders Erikssons häften och filmer är bra! :)

/Lisa

Senast ändrad:

Faktum är att vagnarna kostar lika mycket! :idea:

Jag har inte tänkt tävla, bara köra lite hobbykörning hemma! Variation till ridningen.

Om jag skulle ha travsele hade jag sett till att det va en variant av draglinor på den, dock inte med svängel utan med typ trissor eller va de nu heter.......... men de kanske ändå blir bättre med en giggsele för då kommer ju bakselen med på köpet :p

Om jag skulle ha en giggsele till så måste jag ju fixa en svängel, vart på respektive vagn ska man sätta den isåfall?

På nåt sätt så känns swingern lite "säkrare" i o m att den är lättare o komma ur....... men de kanske bara e en fixidé?!

Jodå, visst de en havreflinga :D

Fler bilder finns här http://groups.msn.com/paddyboy/shoebox.msnw

Hehe ja det är ju bara runt ett par hundra som skiljer dom åt :D
4500 kr för ponnyrockarden
4775 kr för swingern
Om man köper dom från Börjes...

Swingern är ju mkt lättare att komma i och ur! :)
Skulle tro det är säkrare! Om man inte är vig och tar sig ur rockarden lika lätt med ett skutt eller två :D

Men en svängel bör du fixa dit, samt baksele fästen på skaklarna.
Har du nån som kan svetsa?
Då är det snart fixat! :)

Ser fram mot vackra kör bilder med havreflingan! ;)

/Lisa

Bilder ska de bli när vagnen väl är efter men de får ju dröjja ett tag till :p

Jo svängel ska dit! Helt klart o likaså bakselefästen, pappa kan svetsa så de e ju lättlöst :idea:

Men vart ska jag sätta svängeln? O jag lär ju inte kunna ha ponnystorlek på vagnen........

Väntar oxå på fina bilder på din söta flinga framför vagn! :bump:

Är han inkörd sen innan eller ska du köra in honom nu??

Svängeln skulle jag nog sätta typ vid "bågen", där mellan skacklarna fotlådan. Alternativt på stången under på den övre vagnen, det beror nog lite på hur vagnen sitter på hästen vart det passar bäst. På den undre fanns ju inget annat att fästa i. Annars vet jag inte vart du kan sätta den, men har du en duktig svetsare till hands kanske du kan svetsa på den nåt från den "övre" stången till passande läge och ut där. Förstår du inte ett ord av vad jag skriver förstår jag dig...:smirk:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
7 8 9
Svar
168
· Visningar
5 036
Senast: doppler
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 530
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 789
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar