Sv: Val av sele??
Har du nån mer bild på din fina häst
är det en haflinger?
Om jag väljer av de alternativen så blir det maraton/giggselen + rockarden!
En komplett bröstsele är bekvämare för hästen!
Rockarden är billigare, om man ska betala mer ska man ha en liite bättre modell på vagn tycker jag
Lite info
Ifall du inte vill veta/vet redan så finns det kanske nån annan som tycker det är intressant att veta mera.
Jag tycker iaf det är kul att berätta o skriva
En komplett bröstsele är bra!
(maraton-, fin-, giggsele mm)
Börjes (Ideal) finsele är prisvärd om man tänkt tävla!
Equilex selar är mkt prisvärda och duger gott om man kör en lättare vagn några gånger i veckan!
Om hästen har svårt att passa i brösta är loksele mkt bättre och vad jag vet så har Börjes den mest prisvärda!
Men man måste ju kosta på draglinor och baksele utöver lokselen
Travsele, blir ju lite dyrare, om man inte köper beg förstås...
Men det är väl oxå lite krångligare genom att man måste köpa till o ändra lite, om man inte fuskar med viktiga detaljer
Själv har jag till ponny loksele (omgjord) och en travsele som jag över mkt billigt beg
Men om man nu inte är så händig är det ju lite enklare att betala lite mer för en sele som man direkt kan köra med utan krångel!
Vad det gäller vagnarna så ska det vara bra fjädring, baksele fästen på skaklarna och svängel!
Sen är det bra om man ser över hästen, men vissa trivs bakom med lite skymd sikt
Om man kör efter mer trafikerade vägar tycker jag man borde ha vagn med god sikt=högt säte!
En bra sida är
Drive Out! Info, selar o vagnar
Anders Erikssons häften och filmer är bra!
/Lisa