Val av reklambild

Masqueradee

Trådstartare
Detta har kanske diskuterats förr, är inte helt säker, men jag känner att jag måste skriva av mig lite i alla fall..
Idag dök SvRF's medlemstidning upp i brevlådan och jag satt mig genast i soffan för att bläddra igenom. Tänkte inte så mycket mer på det förrän jag kom till sista uppslaget som är tilldelat två reklamsidor, varav den ena är för ett företag som tillverkar säkerhetsvästar med slogan "snabbt och säkert". Det vill jag dock kanske inte hålla med om när man tittar på bilden längst ned i mitten, där hästen blöder ur munnen efter vad som jag förstår en olycka där de gått omkull (bilden till höger).
Jag är nyfiken på varför de valt just den här bilden? Självfallet förstår jag att olyckor händer, jag vill absolut inte kasta skit på ryttaren som satt på hästen för det är antagligen inte hens fel då detta kan ha hänt i anslutning till fallet, men jag är ändå intresserad av om andra reagerat på bilden tidigare. För om jag inte minns helt fel så har jag sett bilden i samband med denna reklam en-två gånger?
Vill man framhålla att deras produkt är säker med tanke på vad som kunnat ha hänt i samband med fallet? Är det meningen att det ska vara en "före"-bild (fallet) och en "efter"-bild (bilden när ryttaren står vid den skadade hästen)? Eller är det helt enkelt så att hästen inte alls blöder utan det blivit fel i exponering/ljus/färger så att det ser ut som det, och om det är så, varför har man inte retuscherat bort det då?

Ha gärna en trevlig ton då jag helst vill diskutera val av bild i en reklam, inte val av bett/ryttarens ridning/fälttävlansolyckor i allmänhet etc :)
 
Man får ju utgå från:
1 Ryttaren på bilden har givit sitt medgivande
2 Varken ryttare eller häst skadade sig mer än "marginellt"

Oavsett så håller jag med om att det känns konstigt att visa sådana bilder okommenterat. På efterbilden ser både ryttare och häst ganska medtagna ut. Jag håller med om att det ser ut som att hästen blöder ur munnen. I anslutning till en artikel så tycker jag att bilderna hade varit ok, men den känns inte ok i en annons. Nyttan med västen borde kunna visas med arrangerade bilder och en bild på en häst som klarar hindret. Så dumma är inte ryttare.
 
@Masqueradee Jag fick hem tidningen idag och reagerade på exakt samma bild! Jag tycker inte alls om att de har med en bild på en häst som blöder. För mig tar det bort fokus från säkerhetsvästen.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 207
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 840
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 533
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 066
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fråga?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp