Val av ras!

Daff

Trådstartare
Japp, ännu en tråd om vilken ras som skulle passa bäst!

Jag och min sambo har lite funderingar på att skaffa hund till hösten, men kan inte inte riktigt enas runt någon ras.

Min sambo vill att det ska vara en stor ras, gärna boxer eller schäfer, och att det ska vara en "riktig" hund. Det innebär att den ska vara något att "ta i", stadig på benen.
Jag är däremot är sugen på en mellanstor hund, gärna en som inte fäller.

Hunden kommer att vara en promenadkompis, kunna följa till stallet o gå lös där. Antagligen kommer jag att träna en del lydnad och gärna något annat, men vet inte riktigt vad. Jag vill att det ska vara en kontaktsökande hund, social men inte "måsta" hälsa på varje människa som går förbi. Den ska vara nöjd med att slöa inne vissa dagar, men samtidigt orka hålla igång under promenade och skoterturer.

Ingen av oss har jättestor erfaranehet av hundar, jag är uppväxt med alla möjliga djur men den enda regelbundna kontakten jag har haft med en hund är vår "daghund", en boxer/amstaff hane som vi båda trivs jättebra med.
De raser vi har funderat på är just boxer, men jag tycker de är lite stora samt har fått för mig att de är rätt sjukdomsdrabbade. Har även kikat lite på bullterrier, mest för deras utseende och storlek.

Jag är jättetacksam för svar!

Sv: Val av ras!

Jag tycker det låter som att du vill ha en pumi! :love:
vhbpumi1.jpg

Iofs ingen "riktig hund":angel:, men oerhört mångsidig och trevlig!
En bekant till mej har ett lydnadschampionat på sin och en annan vän till mej har tänkt att använda sin till agility. Men jag tror att man kan göra vadsomhelst. (Kanske inte skydd...;))
Dom är lite reserverade, så inte sådär jättegåpåiga (iofs stämmer inte det på dom två exemplaren jag har träffat, men ändå) och väldigt smidig storlek.
Pälsen är ju också ganska praktisk, bara klippa ner någon/några gånger om året (är inte så insatt i om det är två gånger eller hur det ligger till med den saken) och inget fällande.

Båda pumisarna som jag har träffat har varit oerhört följsamma och ganska energiska individer, med mycket energi och vilja att jobba. Det jag däremot kan säga direkt är ju att dom har ett ganska lustigt utseende, men när man väl har blivit charmad så är det kört sen:love:

Jag tycker ni ska skaffa en boxer. De ar helt underbara.
Visst faller de lite men inte sa mycket som t.ex schafer eller labrabor.
De sover garna men vill man gora natt sa ar de med pa noterna direkt. De alskar uppmarksamhet men ar inte "pa" hela tiden. Latta att lara. Tror dessutom att tikarna ar lite mindre om ni nu inte vill ha en allt for stor hund.
Detta ar min erfarenhet av boxer men nu kanner jag bara min egen och nagra fa till men skulle absolut kunna tanka mig ha en till, de ar valdigt personliga.

Ska hunden springa lös mycket skulle jag inte vilja rekommendera en terrier. De har oftast mycket mer jakt i sig än en annan hund och har man då inte helt perfekt pli på hunden drar den lätt när man släpper den lös. En Schäfer kan vara ganska krävande och kräver mycket motion och träning. Jag har själv två st. den ena är helt underbar, lugn och fin medan den andra är helt tossig och springer bara runt runt runt när den kommer ut. Störd i huvudet kort sagt men så otroligt mysig. Jag gillar henne starkt.
När man köper hund är det ju bra om man läser mycket om rasen och pratar med folk om vad de kräver och liknande. Har man mycket tid kan man ta en krävande hund. Har man inte så mycket tid ska man nog välja en som inte kräver så mycket. Schäfer är bra på så sätt att den är lättlärd, klok och varnar gärna innan den biter t.ex. En väldigt ärlig och stabil hund över lag men kräver som sagt lite mer tid. Den har också mycket höftproblem i generna. Ett annat tips om man vill veta vad det är för hund är ju att besöka exempelvis hundstallet. Då vet du ju lite mer om hur hunden kommer att vara eftersom att de ofta har kommit en bit i utvecklingen vid det laget men kan kräva mer social kontakt. De har ju inte alltid haft ett topphem innan.

Om ni kan tänka er att lägga lite tid på pälsvård tycker jag ni ska kika på Schnauzer (fd mellan).

Hej!

Schnauzer har jag faktiskt kikat lite på, men mi pojkvän tycker att de är så fula, med sitt skägg och klippningen. Om det är någon som har en bild på en o-friserad schnauzer får ni gärna visa dem! Hur kontaktsökande är den rasen? Jag har fått för mig att de är lite egensinninga...

Pumi vet jag nästan inget om, men misstänker att in sambo tycker att den är för fjantig :o, i utseendet.

Tar gärna emot fler tips!

Kan förresten säga att vi har varit hundvakt åt ett par Bedlingtonterriers några gånger, och dom tycker jag är lite för självständiga, samt för små och veka, fysiskt.

Newfoundlandshundar är härliga, det är inte jakt i dem så de brukar inte sticka iväg efter djur (man kan ha de lösa.)
De är stora och stabila, och jättesnälla :love:
En negativ sak är att de drar in ganska mycker smuts i huset...
och fäller relativt mycket...

Bullterriern älskar människor och även om det går att träna bort som dom inte ska hälsa på alla så finns det betydligt lättare raser på den punkten..

Lika min Staffe hon älskar också allt på två ben.

en fundering... lite offtopic men varför vill så många killar ha en "riktig" hund? Min sambo har en idé om att alla hundar vi ska ha MÅSTE gå över knäna...

Är det alternativ penisförlängare? eller vad?

------------

Till ts: en welsh springer skulle kunna passa er? Medelstor, pigg och glad och hänger med på det mesta men ingen arbetsmaskin.
Pälsvård förekommer men man kan ju alltid klippa ner dem lite så får man in mindre spån och dylikt från stallet. vill du slippa fällning är pudel ett bra alternativ - men att få med en sambo med krav på riktig hund på en pudel kan nog vara trixigt. En mellanpudel eller en storpudel stämmer in på hela din kravlista förrutom att den kanske inte passar din sambo. ¨Men man kan ju alltid klippa dem som man vill :rofl: en kompis har rastaflätor på sin och han ser verkligen helfrän ut!

IMG_4996.jpg

javan

Senast ändrad:

Penisförlängare? Ja jag kanske behöver en sån då jag inte har nån naturligt:). Jag vill också bara ha "riktiga" hundar och inga små bjäbbiga hispiga saker. Det handlar väl bara om vad man gillar för nåt och hur man är som person!

Till ts. Om du hade kunnat tänkade dig en hund modellen större skulle jag slå ett slag för Gradisen. En väldigt lagom hund enligt mig.
Behöver inte jätte mycket aktiverig utan promenader och vardags lydnad räcker långt. Med det går jätte bra att träna lydnad och annat om man vill. Dock så är det lite ben att hålla reda på;)
Sen är det väldigt lagom intreserade av folk. Hälsar lungt och sen är det bra.
Lagom mammiga håller sig rätt naturligt i mattes omgivning men står inte och glor på en totalt hela tiden och ligger även kvar på sin plats om man reser sig upp för att tex hemta kaffe eller nåt (vilket vädigt många mindre jycker inte gör utan springer kring benen på en så fört man gör nåt)
Nästan ingen jakt .

En del tror att världens stösta hund tar jätte mycket plats och är bökigt stora, men det finns ingen mer ihopfällbar hund än en grandis. Mindre hundar märks ofta mer än en stor av nån anledning.

Fast det finns faktiskt en hel del tuffa små hundar ex staffe, tax, borderterrier mm. Inte speciellt hispiga finns betydligt fler större raser som är hispiga :)

min kille ex har en fix idé om hur en hund hos oss ska vara - nu har jag för tillfället ingen plan på att köpa någon ny ras och skulle jag nu köpa mig en annan ras så hindrar han mig inte heller men ändock finns där fördomarna att små hundar är hispiga och bjäbbiga etc.

Javan

Fast en GD som ridkompis - håller de för det? Ska de inte motioneras väldigt varsamt upp till två års ålder?

javan

Ja tuffa hundraser finns det även under knä höjd men det är ju just terriers (och tax som är det bjäbbigaste som finns)du tog som exempel och det är inget jag personligen gillar.

inlägg 13
Trams. De ska inte övertränas när de växer men det ska ingen valp göra. Och att lalla med hästen i skogen är ju ingen överdivet fysiskt jobbig aktivitet för en GD. Det är ju lite skillnad att cyckla tex där det går i ett högt tempo på hårt underlag. Med hästen så är det ju omväxlande skritt trav och gallop och olika underlag.

Kanske kolla på Rhodesian ridgeback? Riktiga hundar som ingen karl behöver skämmas för att gå runt med ;)
Trevlig kompis som inte behöver överdrivna mängder aktivering. Nöjer sig med promenader, hjärngympa och lagom dos av annat såsom spår, agility etc. Blir inte galen om den måste ta det lugnt en eller ett par dagar. Hänger med på det mesta man hittar på.

Funkar ypperligt att ha med i stallet och med ut och rida. Har en del jakt i sig men inget som inte går att träna bort. Håller sig helst nära matte och sticker inte iväg särskilt långt. Mycket uthålliga! Kan dock frysa vid riktigt kalla minusgrader och vill då gärna ha täcke på sig :)

Ganska självständiga av sig men älskar sin familj och de de känner, sitter t ex gärna i knät (vill vara där DU är). Bryr sig inte alls om främlingar. Lugna och värdiga med stor integritet.

Envisa och till viss del svårare att motivera (i t ex lydnad) än många andra raser men mycket intelligent.

Blir mellan 61-66 cm och 30-38 kg (tikar) och 63-69 cm och 38-48 kg (hanar).

Fråga gärna om du är intresserad :)

etnastavatten.jpg

Om du bearbetar pojkvännen så är Schipperken en himla trevlig hund.
Lättlärd och energisk med mkt will to please. Behöver dock mkt aktivering och stimulans för att må som bäst.
Trevliga, lagomt reserverade små, påhittiga hundar.

www.schipperkeringen.se

Bullterrier är helt underbara, men envisa.... En rejäl hund, pigg o glad och mkt att "ta i" (Har själv ägt en, och är på G att köpa en ny). Vet att de i england ofta tränas agility.

Om ni är inne på boxer så har jag även 2 andra alternativ (boxer är jättetrevliga). Rhodesian ridgeback och dalmatiner.

Sen har ju jag även ett gott öga till västgötaspetsen...;)

Nej, de är ju jätte fina ju ;) Man klipper inte schnauzer utan trimmar, dvs rycker håret. Om man inte gör det blir pälsen mjuk och icke smutsavstötande. Dessutom så börjar de fälla vilket är otroligt jobbigt tycker jag. Förr var schnauzern ganska skarp och egensinnig, men jag tycker att uppfödarna har gjort ett bra jobb och fått bort en del av det. Hör gärna av dig om ni väljer schnauzer eller har mer undringar!

Pumisar är fina vill ha en sån :love: men dom tycker om sin röst, och är väldigt energiska,
vill du ha en lite lugnare så finns ju pudlar i alla storlekar och färger. :idea:
Sen löser dom inget hår.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 602
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 917
Senast: ildiko
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 416
Senast: Ragdoll
·
R
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 412
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka