Jag och min sambo (som båda har växt upp med hund i familjen) har för ca ett år sedan flyttat till ett hus på landet och längtan efter en hund blir större och större (mest hos mig kanske . Jag är dock osäker på vilken hundras som skulle passa oss bäst. Hundar som vi har haft i våra familjer har varit blandraser (med mestadels Border Collie i).
Något vi önskar;
En hund i "lagom" storlek, ingen liten och ingen stor
En hund som gärna följer med på långa promenader men som heller inte mår dåligt av att ligga inne och mysa vid oväder och liknande
Det här önskar vi inte;
Hund med jaktinstinkt då vi bor på landet/skogen och vid vatten där det finns mycket änder och liknande. Vi vill kunna ha den lös utan att behöva oroa oss.
[COLOR=rgba(0, 0, 0, 0.701961)]En hund som kräver mycket pälsvård
Ställa ut/tävla
Något som också skulle vara positivt men som inte är ett måste är en ras som inte fäller så mycket päls (allergivänlig) då jag har en butik och hunden kommer isåfall att få vara med "bakom kulisserna", (inte bland varor).
Jag tycker verkligen om egenskaperna hos Border Collie men är rädd att jag inte ska kunna aktivera den tillräckligt och att den kräver flera timmars träning varje dag.
... Hoppas ni har några förslag och kloka råd [/COLOR]
Något vi önskar;
En hund i "lagom" storlek, ingen liten och ingen stor
En hund som gärna följer med på långa promenader men som heller inte mår dåligt av att ligga inne och mysa vid oväder och liknande
Det här önskar vi inte;
Hund med jaktinstinkt då vi bor på landet/skogen och vid vatten där det finns mycket änder och liknande. Vi vill kunna ha den lös utan att behöva oroa oss.
[COLOR=rgba(0, 0, 0, 0.701961)]En hund som kräver mycket pälsvård
Ställa ut/tävla
Något som också skulle vara positivt men som inte är ett måste är en ras som inte fäller så mycket päls (allergivänlig) då jag har en butik och hunden kommer isåfall att få vara med "bakom kulisserna", (inte bland varor).
Jag tycker verkligen om egenskaperna hos Border Collie men är rädd att jag inte ska kunna aktivera den tillräckligt och att den kräver flera timmars träning varje dag.
... Hoppas ni har några förslag och kloka råd [/COLOR]