Val av hundras.

Arachnophobia

Trådstartare
Jag har funderingar på en till hund, inte nu direkt, om några år kanske.
Har i dagens läge en 2 årig schäfertik (min sambos egentligen), men jag skulle vilja ha en mindre, lättare hund fysiskt som min egen en vacker dag.
Den ska även vara liten i storlek, helst inte för skällig, då vi bor i lägenhet (inga trappor).
Gilla att mysa och kela, och klara att vissa dagar ta de lugnt, och ibland ta längre promenader.

Har suttit och kollat runt, men finns så många olika raser, och på de flesta hemsidor om specifik hundras skrivs ju oftast de bättre egenskaperna ut, därför jag tänkte de kunde vara bra och höra olika människor specifika åskter om olika raser, och utefter de försöka räkna ut vad som en dag kan passa mig.

Sv: Val av hundras.

Vill du göra något mer med hunden än bara gå promenader?
Vad brukar du gilla (ungefär) för typ av hundar?

Möjligt lite lydnad eller agility.
Är relativt ny inom hundvärlden så, men det är vad jag testat med schäfern och gillat, men sen kommer ju schäfern bli kvar så vill jag göra de kan jag ju alltid ta henne :)

Vill mest ha en lugn hund som inte kräver så mkt och gärna ligger i knäet och myser ungefär.

Är inte så förtjust i taxar, jack russells o så.
Däremot dvärgschnauzer, lhasa apso, lite så. Har ju inte så jättekoll på raserna i sig, men dem individer av iaf schnauzern jag har träffat gillade jag jättemkt, även blivit fäst vid en tror jag lhasa apso, iaf en liten sak med mycket päls, svårt att se vad som var fram eller bak, finns även en cairnterier jag är barnsligt förtjust i.
Men har ju bara träffat dessa hundar då och då, vet ju inget hur dem är att ha.

Jag har en dvärgschnauzer hemma (en till kommer till sensommaren 2011förhoppningsvis :) ) och jag är helsåld på denna underbara lilla ras med sina speciella personligheter :D!

Dock så är det generellt en skällig ras (som ju givetvis går att träna bort rätt mycket av) så de kanske faller på det? Och så ska man ju veta att de kräver sin pälsvård! Många säger att det räcker att trimma dem 4 gånger per år, det tycker jag personligen är horribelt, då försvinner all funktion i pälsen och det ser inte ut som en dvärgschnauzer! Själv så kammar jag underull en gång i veckan och trimmar bort det översta lagret päls minst 1 gång i månaden, och då har jag enbart en sällskaps DS som inte ens ställs ut :angel:! Men har man intresse att sköta pälsen så är DS störtsköna!

Och ska man prata generellt om raser, så är en annan käck ras som jag vill rekommendera cavalier king charles spaniel! Har haft sådana under 18 år av mitt liv, och de är underbara små gynnare :love:! Söta, snälla, lätta att ha att göra med, älskar människor... Där har man ju (främst) hjärtproblem att tänka på, men som med alla andra raser så finns det alltid rasbundna problem, men då får man ju leta tills man hittar hundar från friska linjer :laugh:.

Mina cavalierer hängde med på allt, promenader, ridturer, var med i stallet osv osv. De älskade att vara ute i skogen i timtal, men hade inga problem att hålla sig stilla om man t.ex var sjuk (de klättrade inte på väggarna eller rev hela huset eller så ;) )

Jag tävlade lydnad och agility med dem och tränade även spår. Så de kan göra allt, men de kräver inte mängder.

Lhasa Apson som du själv nämner har jag inte ägt något exemplar själv av, men jag har bara haft bra erfarenheter av dem jag har träffat :laugh:.

Jag slår ett slag för Shetland sheepdog!!
Har en sheltihanne här hemma och är barnsligt kär i både ras och hund ;)
Kan också ses som skälliga, men det har jag aldrig märkt något av. Bor själv i lägenhet och han för inget väsen av sig.

Superlätta att ha och göra med, följsamma och rolig träningskompis, men även soffpotatis som likaväl tar en mysstund i soffan.
Passar perfekt till agilityn med.
Pälsen är inte mycket jobb med, jag bortstar igenom honom en/två gång er i månaden och klipper runt tassar och öron ibland.

Kort sagt, en liten godsak med humor och energi, men även som håller sig på jorden :)

Som alltid ska man ju kontakta uppfödare som avlar på stabila hundar osv.

31737744.jpg

Min kille :)

Ska läsa lite mer om dessa raser :D Tack så mkt för att ni gav er tid att skriva ned lite :D

Vet någon någon mer ras får dem gärna skriva ned om dem med :)
Alltid kul att kolla runt och se vad som finns :D

Tycker sheepdogs är så fina! :D Men alltid trott det vart en hund med mycket go i, men kan ju inte så mkt.
Älskar mkt päls <3
Förtjust i.. bearded collie, de är dem med massa grå päls va? Finns en tant här i vår lilla håla som har en sådan och brukar gå förbi där vi bor, den är så fin! Men vet inte så mkt om dem dock.

Älskar mkt päls <3

JAg slår som alltid ett slag för löwchen. :love: Det är en positiv lättlärd och lättfostrad hund som man kan göra mycket med, och som ändå inte är jobbig eller "på". Frisk och sund, inga direkta rassjukdomar mer än klassiska småhundsproblem som patellaluxation vilket man har avelsprogram emot.

Rasen har en historia som cirkushundar och hovdamernas hundar. De älskar att mysa men är också en hund som kan lära sig mycket. Hänger gärna me på långa promenader när du är på det humöret men känner du dig lite krasslig är det inget problem om den får slappa i soffan. Speciellt om det regnar.

Den fäller inte utan det lossnar lite päls i kammen bara. Rasklippningen ska vara rakad rumpa och en lejonman fram men man kan också klippa ned den, som jag har gjort med min.

Min löwchen är snart 14 och har varit en underbar familjemedlem som gett oss så mycket under alla år :love: :love:

Tänkte göra lite reklam för Lagotto Romagnolo, har en sådan själv, den är inte jätteliten som en lhasa apso men min älskar att vara knähund trots att han är något för stor för det. Han skäller när folk går förbi men tystnar om man säger till honom. Han ligger gärna och slappar någon dag så länge det inte blir en livstil. Han älskar att skutta runt i skogen lika mycket och tränar allt jag kan hitta på. Rasen är väldigt lättlärd och vill ha en del hjärnstimulans men sådant går att hitta på i lägenhet om man har viljan, det är alltså inte långa promenader som är fokus. Behöver klippas då den inte fäller hår, detta kan vara både plus och minus. Min vovve har lättskött päls men det varierar mycket från individ till individ och konstigt nog mellan färgerna. Vovven älskar att simma och gräva. Rasen är frisk eftersom den aldrig avlats galet på utseende. Har dock växt mycket snabbt i sverige så det finns många dåliga uppfödare.
Du kan ju googla den lite i alla fall, kanske inte passar dig men den är helt klart värd att kolla upp.

Annars har jag träffat en underbar Lhasa apso tik som jag blev kär i, på samma hunddagis (prao där) fanns en hanne av samma ras som inte var trevlig. Vaktade saker han fått tag i och kissade inomhus.

En sån har jag faktiskt träffat! Mink kompis föräldrar har en sådan och en bichon, hon, in kompis, brukar träna med hundarna :D
Hon har en tik, som hon om jag inte minns fel tyckte var rätt jobbig tills hon kom ur 'tonårsfasen' och blev tre år ungefär, men jag tycker det är en trevlig hund det lilla jag träffat henne :D

Lejonelle
Aldrig hört talas om, men var en riktigt söt hundras! Kan verkligen se alla fina adelsdamer sitta och klappa på dessa små hundar :P
Dock skulle jag personligen om jag hade en föredra och ha den oklippt, iaf skippa rakningen runt rumpan, men det medför inga problem eller så? Tänkte om den var rakad i regel för att det kanske orsakade något eller så.

Lejonelle
Aldrig hört talas om, men var en riktigt söt hundras! Kan verkligen se alla fina adelsdamer sitta och klappa på dessa små hundar :P
Dock skulle jag personligen om jag hade en föredra och ha den oklippt, iaf skippa rakningen runt rumpan, men det medför inga problem eller så? Tänkte om den var rakad i regel för att det kanske orsakade något eller så.

Nej, det är inga problem förutom att man inte får ställa ut dem om de inte har rasklippningen. Jag klipper min c:a 2 cm runt om, det blir en väldigt mjuk och lurvig och gullig look. Man kan ha pälsen hellång också förstås om man föredrar det. Lejonklippningen är tradition och förklaringen bakom namnet "litet lejon". Det var inne bland hovfolk och kungligheter att ha en liten lejonklippt hund som maktsymbol.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 824
Senast: Tiger tok
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 854
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Har försökt posta denna tråd 2 ggr under morgonen nu, men det har strulat. Provar igen: Jag är förnärvarande hästägare. Hästen är ingen...
2
Svar
24
· Visningar
2 159
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 910
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18