Val av hingst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Hallonboll
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 1 842
H

Hallonboll

Jag har funderat över det här med hingst och ja har ännu inte bestämt mej vilken ja ska ha till nästa år.

Jag vill få fram en liten men energisk häst runt 150-155.
Sto:et är en mycket trevlig dam väldigt sällskaplig, snäll mörkbrun tjej med skimmel anlag. Hon är 160, sporthästmodell.

Någon som vet en passande hingst (ej kallblod)?
Jag har funderat på connemara eller en PRE hingst.
Förslag på PREhingst?
Passar en liten d-ponny?

//:bump:

Sv: Val av hingst

Vilken varmblodsras?

För att kunna ge tips om hingstar som stoet kan lämna avkommor av den storlek du önskar tillsammans med måste man veta hur stora hästar som finns i stammen bakom.

Nu såg jag att du lagt till stammen:)

Du kanske ska satsa på en tuff liten ridponnyhingst? Då får du förmodligen både storleken och det där lilla krutpaketet du vill ha. ;) Kika in på http://www.ridponny.net/ Jag kan varmt rekommendera de hingstarna! Har själv ridit en av dom - Speyksbosch Dancer (stavning?) och han var en helt underbar häst. Väldigt självgående och stabil!

Vad skall du med själva fölungen till ?
Vad är målet mer än att den skall bli 155 cm ?

För övrigt så kan en häst inte ha skimmelanlag (avlbekbart alltså) utan att det syns. ...

Det kan vara bra med lite utförligare information om stoet än att hon är snäll och sällskaplig, samt då färgen.

Jag går ut ifrån att hon menar att det finns skimmlar längre bak i hästens stammtavla. Om det ökar "chansen" för att få ett skimmelföl är en annan 5:a.

Flyinge har en väldigt snygg hingst som heter Power Boy, rids inte längre så vitt jag vet men jag har själv hanterat honom mycket. Bra temprament å otroligt bra avkommor.

Skimmel är ett synligt anlag (precis som skäck och gul). Har hästen inte färgen finns inte anlaget oavsett om den förekommer massor av gånger i stammen!

Ja det klart men om man betäcker med en skimmel hingst kanske de skulle gå det var mest så ja mena, typ en PRE hingst eller liknande.

Skimmel är ju en dominant färg. Mitt sto är skimmel. Hennes mamma var mörkbrun och hennes pappa var skimmel.

Som sagt, rekommenderar dig en av hingstarna på http://www.ridponny.net/ De har bra stamtavla, gott lynne och alla har hög ridbarhet.

Om du vill få fram en liten häst på ca 155 då mamman är 160 så kan du nog inte använda PRE. Det finns förvisso PRE-hingstar som är runt 155 cm men eftersom mamman är större är nog risken att den ändå blir närmre 160 cm än 150. Så om du vill minska ner avkomman så får du nog använda en ponny-hingst. Valdo har lämnat flera snygga och trevliga föl.

Jag hade inte heller satsat på en PRE-hingst, utan tagit en ponnyhingst. Jag hade nog satsat på EG Pauli. Det är en jättefin hingst med bra gångarter och bra huvud. Här är en bild på honom.

pauli0119.jpg

Precis! Han är grymt läcker! :love: Har du kikat in honom på hemsidan? Han har många fina klass I föl efter sig nu. :)

Men vad skall du ha avkomman till ?
Varför sätter du stoet i avel ?
Vilka egenskaper mer än sällskaplig, mörkbrun och sporthästmodell (vilken sport - trav som hon är avld för eller ser hon mer ridhästig ut)?
Lägg gärna ut en bild.

Det viktigaste är ändå, VAD är målet med avkomman

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 143
Avel Jag har tänkt betäcka mitt sto och funderar på hingst.... Stoet är 148 cm, har bra överlinje, mycket bra kors, länd, lår, bra ben och...
2
Svar
34
· Visningar
4 416
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Hej! Jag planerar att framöver köpa en 1-2-åring att utbilda och rida in själv och eftersom den häst jag har nu inte riktigt har de...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 546
Senast: angelwings
·
Avel Sitter och kikar hingst till mitt sto e: landlord- Landgraf 1 ue: marco Mitras- Irco Marco. Mödrenet är linje avlat på Irco Marco och...
Svar
13
· Visningar
3 071
Senast: sun69shine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka