Tack för tipset, som jag skrev söker jag antingen ett lätt kallblod eller något grövre varmblod och där passar ju Appaloosan in.
Jag har läst en del om appaloosan och tycker det verkar som en trevlig ras så den är inte utesluten. Jag vill dock allra helst inte ha en häst som är mest vit (är ju så mycket jobb) men en appaloosa med mest färg eller en som är schabraktigrerad skulle jag eventuellt kunna tänka mig.
Berätta gärna lite mer om din appaloosa och andra du har träffat, hur har de varit i temperament osv? Har din fullblod i sin stam?
Jag har en vän som har ett lite äldre sto som jag själv ridit några gånger. Hon är supertrygg, en sån där häst som alla kan rida. Hon skulle aldrig göra nått dumt, men är för den del inte sen på att vara framåt och tagga till när det behövs.
Min egen häst tycker jag har ett väldigt bra temperament. Innan hon flytta hit hade hon aldrig varit ifrån gården. Hon var longerad, sadelvan och hängd på och lite allmänt småpysslad med så.
Hon var inte van att vara själv i stall eller hage då förra ägaren alltid tog in sina samtidigt.
De första dagarna här var hon såklart väldigt spänd och kunde rycka till för minsta lilla, men hon gjorde aldrig några "dumheter" så. Jag börja direkt med att ta in henne själv och stå och borsta. Gick lite med henne på ridbanan. Efter några dagar släppte spänningarna helt och hon var helcool och så himla trevlig. Longerade henne. Började tömköra och där har hon varit exemplarisk från första gången, och då hade hon inte blivit nått tömkord innan. Jättelätt att styra, stanna och gå framåt. Och hade inga problem med tömmarna som hängde på rumpan. Började även hänga på henne och efter bara några gånger var det dags att sätta sig på och det har inte varit några problem. Sen blivit runtledd med mig på. Nu har vi kommit så pass att jag har tyglar på henne och styr henne uppifrån, men har fortfarande ledare ifall. Nu har vi dock vintervila.
Att vara själv i stallet i sin box och själv i hagen klarade hon förvånadsvärt fort. Har varit noga med att hon ska vänja sig vid det då min förra var väldigt flockbunden och det är INTE kul.
Min häst är väldigt nyfiken och social av sig, kommer gärna fram om man pysslar med något i hagen eller står vid grinden. Däremot är hon aldrig "gåpåig". Hon klättrar inte upp i knäet på en som min kompis ena unghäst gör (paint). Däremot får man vara lite försiktig fram om man är en ny människa, alltså komma och hälsa lite försiktigt innan man börjar klappa henne eller hantera henne. Veterinären som besiktiga henne hälsa inte på henne innan han börja undersökningen, och det märktes att hon blev lite stött av det och ville gå undan.
Hon är väldigt mild i sitt temperament, men jag skulle absolut inte kalla henne reserverad.
Min har inget fullblod i sin stam. Av den delen på stamtavlan där jag kan se så är alla appaloosa förutom mormors far som är Quarter.
Appaloosan är en väldigt bra allround ras. Alla är inte vita till största del. Min egen har inte jättemycket vitt (än iaf) och tycker inte hon är svår att hålla ren. Om du hellre skulle vilja ha en enfärgad appaloosa så kanske du hittar den till lite bättre pris då många gärna vill ha färg.
En liten nackdel utseendemässigt är ju att många har dåligt med tagel. Jag har tur då min har en ordentlig svans och en pannlugg (mer lugg än min haflinger hade
), men manen är väldigt tunn och vill inte lägga sig helt på sidan.
Min har enligt hovslagerna väldigt bra hovar.
Det här blev ju en hel uppsats så får se om du orkar läsa
. Men det är lite svårt att beskriva sin häst. Jag är helsåld på min. Vill i framtiden gärna ha en avkomma. Skulle jag skaffa en till häst skulle det nog få vara en appaloosa där också. Få se om jag ångrar mig till våren, kanske jag fått en testande fyraåring då