val av barocksadel

K

knasan

Jag tänker köpa ny sadel och vill ha en barocksadel som det går att rida akademiskt med på mina islandshästar. Vilken sadel är bäst? Jag har ingen aning! Jag vet inte ens om jag ska ha med bom eller utan/flexibel. Finns det något sätt att få en sadel att passa flera olika hästar (så jag slipper ha en till varje häst)?
Finns det vissa sadeltyper som försvårar för tölten?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: val av barocksadel

Jag är definitivt ingen sadelexpert. Men har själv letat sadel nyligen till mitt lilla kallblod (ca 146 cm med kort rygg).

Jag fick god hjälp av en vän som är väldigt duktig på sadlar och bestämde mig ganska tidigt för att jag ville ha en bomsadel med inställningsbar bom (Som Deuber and Partner har på sina).

Ett tag var jag inne på den bomlösa, typ en Epona sadel. Red väldigt mycket i en sådan på väldigt många olika hästar i vintras och våras. Men efter att ha sätt många positiva ändringar på hästarna när de fick på sig en väl passande bomsadel så ändrade jag mig.

För att få en sadel som passar behöver man provrida den, annars är det svårt tycker jag. Jag fick provrida många olika sadlar innan jag hittade den som både jag och hästen trivdes i. Jag hade en annan favorit från början, men då den låg på en annan häst. När jag provade den på min häst var den varken skön för mig eller hästen. Så det är så olika.

Vet inte om det var till någon hjälp, det är bara mina tankar och åsikter.
Lycka till med letandet. :)

Jodå, tack för svaret! Det är till hjälp!

Och apropå Deuber barocksadlar - är de bra? Är stoppningen i bossorna mjuk och hur placeras ryttaren? Är nyfiken på dem.

Jag rider ibland i en Deuber & Partner "1021 Renaissance". Helt klart den skönaste sadel jag ridit i. Har ridit i två sadlar av samma märke och båda är underbart sköna och ger en jätte fin kontakt med hästen. Dom jag har ridit i har båda varit läder stoppade och har alltså inte den nya Ultra-flex bommen.
Man sitter en liten bit ovanför hästen, men inte så mycket som med branderup ecyer sadeln. Till den krävs det verkligen att man har egen balans, det behövs inte lika mycket med Renaissance sadeln.
Jag har ridit både på banan och hoppat med den ute, passar bra till båda:bump:
Hade jag haft 20.000kr hade jag köpt en sån sadel, även då jag inte har en egen häst, för dom är så sköna:D
(Fast hade jag verkligen haft 20.000kr hade det nog blivit en häst istället;))

Hoppas du hittar en sadel du blir nöjd med!

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 741
Senast: mamman
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 881
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 303
Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 784
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar