Jag vet inte. De får kalkonstart och mjölmask så proteinbrist borde det inte vara. De är lite dåliga på att äta kalk men jag har inte märkt något på äggen. Funderar på att köpa lite extra vitaminer till dem och insektsfoder. Äggfoder får de ibland. Grönt är jag lite slarvig med att ge men de får äpplen och lite annat som marsvinen får och fruktsmoothie för barn.
Läste att pickande kan vara ett inlärt och ärftligt beteende. Det började med att min förra tupp nästan pickade ihjäl Sindy och sedan har det blivit mer och mer trots att jag har försökt med både fler och färre tuppar, bara en tupp, ta bort de som är pickade, ta bort de som är opickade, mindre bur, större bur osv. De vita har aldrig varit pickade, bara de enfärgade och vitfläckiga, vilket jag tycker är märkligt. Det blev bättre när jag tog bort alla tuppar utom Lilleputten men inte bra. När Lillpip och Shelly satt ihop i en mindre bur var de två lugnare men pickadet i voljären fortsatte.
Pickandet har varit konstant oberoende av antalet tuppar men det var värre när tupparna var många och sedan Lillpip flyttade in i voljären så har både han och Lilleputten blivit pickade. Jag har dock bara sett hönorna picka, men det är ju möjligt att tupparna pickar när jag inte är där.
Ett alternativ är att sätta dem alla två och två men då blir burarna mycket mindre plus att jag nog inte kommer att klara merjobbet som blir med en massa burar. Ett annat alternativ är att avliva eller sälja de flesta men tycker ju om dem så det känns väldigt jobbigt då jag redan har fått avliva många.
Dessa djur