Hemma hos oss vet jag inte riktigt vad som händer heller! Nu sa äggleverantören dock att hans kläckrejt låg på runt 80% men så högt har ju inte vårat varit.
De senaste två kläcken (höns och vaktlar) var skit, det första var skitbra.
Vi har haft hygrometer i (Egg Tech) och det jag generellt kan säga är att fukten inte har räckt med ett kärl fyllt som det står i instruktionsboken. Vi har fått sätta i lite, lite i den andra också för att komma upp i rätt fukt.
Det i sin tur har ju gjort att fukten fluktuerar rätt rejält ibland när man inte hinner fylla på där. Jag undrar om det kan vara torrt inomhus kanske?
Nu köpte vi dock en Brinsea för 100 ägg och fuktpump och allt har fungerat perfekt......till igår, ca mitt i tiden. Då väljer isolerings- och magnetband att släppa runt om luckan (klistret pallar inte värmen på 37,7?) och pumpen pumpar helt febrilt i 5 timmar och vi kan först inte hitta var felet ligger. Hittar magnetremsan och sätter fast den igen. Det fungerar en stund till vi kom upp på morgonen och inser att det läcker i överkant där isoleringslisten släppt.
Innan jag åkte hemifrån lyckas jag dock tejpa läckaget och det tar endast 5 minuter tills den är i nivå.
Frågan är ju hur påverkade äggen blivit av detta. Ska det bli ännu ett skitkläck? Fasen alltså....
Jag har inte fått mer än 50% på något kläck, första kläcket va värst, där låg jag nog på 20% denna gången tror jag temperaturen va för låg i kläckaren för kläcket började sent, får skaffa en extra termometer tror jag.
generellt tror jag inte det skadar kläcket så jättemycket med en dipp mitt i kläcket, men säker är ju svårt att vara. Jag tror det är rätt torrt inumhus just nu