Jag tänker mer att som vem som helst kan anmäla vilken veterinär som helst, så öppnar det upp för många okynnes anmälningar emot massor med veterinärer.
Jag tror att om jag misstänker att veterinären felbehandlat min mammas hund måste jag övertala mina mamma att göra anmälan.
Hittade detta på Ansvarsnämnden för djurens hälso- och sjukvård hemsida
"Vem kan anmäla en person till ansvarsnämnden?
Den som är ägare till det djuret som har felbehandlats kan anmäla den personen som utfört behandlingen till ansvarsnämnden. Även andra personer som vid tidpunkten hade djuret i sin vård kan anmäla till ansvarsnämnden. Utöver detta kan också tillsynsmyndigheterna, d.v.s. Jordbruksverket, Livsmedelsverket och länsstyrelserna göra en anmälan till ansvarsnämnden.
Indirekt berörda såsom försäkringsbolag, grannar, anhöriga till djurägaren eller djurvänner i allmänhet kan inte anmäla till ansvarsnämnden. Inte heller kan en veterinär anmäla sig själv eller sin kollega för felbehandlingar som denne upptäckt, motsvarande en "Lex Maria anmälan". Dessa personer kan dock påtala misstänkta missförhållande för tillsynsmyndigheterna för att dessa ska kunna agera."
Så då är frågan vad som gäller när säljaren säger att dem är ägare hos veterinären, men egentligen har sålt djuret. Svår situation. Jag förstår att veterinären vägrar lämna ut journaler eftersom veterinären fick information om att säljaren var ägare....