Sv: Vägrar gå in i stallet å går iväg när man ska sitta upp.
Om hästen har hanterats av många människor och om många av de människorna varit barn så tycker jag faktiskt att du skall kämpa för att ge honom trygghet! Det är kanske det du gör också i och för sig
Några saker som har fungerat på min fodertjej som försökt testa och utmana mig:
1. Ta mycket tid till att bara vara med hästen. Gå ut i hagen och stå och klia och mys, det behöver inte vara timmesvis åt gången utan hellre många gånger. På så sätt lär sig hästen att när DU kommer så är det till HONOM = ni har en relation till varandra.
2. Gå ut och gå med honom. Ta med ett dressyrspö (om han inte är rädd för spön efter tidigare erfarenheter) och öva på att flytta bakdel och framdel när ni är i skogen. Lär honom att våga gå förbi läskiga saker när du är med. Kela och beröm när han är duktig. Vartefter han vågar göra saker när du är med och dessutom får beröm för det så lär han sig att lita på att du är hans ledare och att du bedömer om det är så läskigt att man skall vända eller inte.
3. När han känner sig trygg med dig, börja rida. Fodertjejen står inte gärna stilla vid uppsittning heller (sadeln är kollad) och jag håller på att jobba med det genom att dels sitta upp från stege, så att jag inte behöver tynga på hennes ena sida, dels att ge henne beröm och en morotsbit när jag suttit upp, då måste hon ju stå still för att få moroten och så lär hon sig att det lönar sig att stå stilla vid uppsittning. Kanske inte optimalt men jag ser egentligen ingen nackdel. För att komma igång har jag ställt henne med ansiktet mot stallväggen och en träbock på andra sidan så att jag liksom stängt för henne så att hon inte kan gå iväg hur som helst. Mutor funkar ju inte om man inte först ser till att hon förstår varför hon får dem
Vi har lite problem att överföra tryggheten/bestämmandet till ridningen. När jag har båda fötter i marken litar hon på mig och accepterar att jag bestämmer. När jag sitter på ryggen är hon fortfarande lite dominant och kan dra iväg. Så med "överflyttandet" kan jag tyvärr inte hjälpa dig men förhoppningsvis kanske du inte får samma bekymmer. Fodertjejen är ett otroligt dominant sto skall tilläggas...och jag är precis som du nybörjare.
Jag har tagit mig många vändor till biblioteket och lånat diverse hästhanteringsböcker. Har plockat lite här och lite där och tycker faktiskt att jag fått rätt ok grundkoll på det viset. Jag har till och med vågat göra en round-up (som tidigare talades om här tror jag) med henne och det har funkat jättebra men som sagt, det skall man nog inte göra förrän man är ganska överens om vem som bestämmer, åtminstone inte om man inte är så erfaren. Fodertjejen gjorde trots att vi var ganska överens ett litet utfall mot mig precis i början när jag drev henne i paddocken så om jag provat tidigare hade jag antagligen fått mig ett par sparkar