vägrar att stå still

J

Josse58

hur ska man göra för att få en häst att stå still ? låter som det enklaste i världen, men du menar jag UTAN att behöva dra bettet ur munnen, (som typ alla tydligen gör) O_o

han står still i typ 5 sek, sedan vill han röra på sig, får han ntde, börjar han rygga, gå sidledes osv.. :/ snälla ?

Sv: vägrar att stå still

hur ska man göra för att få en häst att stå still ? låter som det enklaste i världen, men du menar jag UTAN att behöva dra bettet ur munnen, (som typ alla tydligen gör) O_o

va menar du me de..?
ser sällan folk drar bettet ur munnen för o få dom o stå stilla.

men iallafall..de handlar väl bara om tålamod, be nån stå på marken o flytta tillbaka hästen när den flyttar på sej, gör om om om igen tills hästen lär sej..

Jag förstår inte om du menar när du rider eller från backen?
Från backen är det ganska bra att driva runt hästen i en pyttevolt när han börjar böka, och sedan ber du honom stanna, då ser han det som en belöning och det blir inte lika kul att stöka omkring.
Om du menar från ryggen så är ett bra knep att - om han fixar att stå still fem sekunder, så låt honom stå still 3 sedan går ni på ditt kommando. Snart klarar han åtta sekunder. Efter sex sekunder går ni. Osv. Ni startar på ditt kommando.

I båda ovanstående handlar det mycket om tålamod.
Det sker inte över en natt men om du är konsekvent så kanske inom en vecka, eller en månad. :)

Du kan ju prooa så slipper du ju ta i tyglarna :p

Träna att stå still och träna att andas! Först kan du träna själv från backen att du själv är stilla sedan tränar du från ryggen. Smyg in det i uteritterna, stanna vid trädet 5 sek, stanna vid stenen 7 sek osv.

Det är ganska drygt för hästar att stå stilla då de normalt sett är i rörelse, de är ju flycktdjur!

Var noga att den står absolut stilla innan du sitter av då har du alltid ett bra träningstillfälle!

Hur beter sig hästen då du arbetar den på marken? vid longering, tömkörning, gör du andra övningar? Nh? ledarskaps övningar? osv?

Är hästen genomgående lugn och focuserad? enbart i halten som den påvisar "stress" symtom?

Varför vill inte hästen stå stilla?

Att dra i bettet är absolut inte något alla gör. Dock så finns tendensen ofta kvar & ser inte att det är något direkt negativt att höja handen något om hästen väger frammåt. Men det beror på hurpass mycket man behöver ta.

tex om jag gör halt vid min tränare & pratar med henne & hästen väger iväg brukar jag höjja handen något & hästen stannar då & ger efter och slappnar generellt av - såvida h*n inte är uppstressad över något.

Att som du säger "dra i bettet" som låter som en väldigt stark och bakåtverkande hjälp - ser jag väldigt få som gör - kanske för att generellt sett brukar hästar lära sig ganska snabbt att slappna av i halten.

men för att slippa den negativa hand-verkan, ser jag det som att det kanske vore en god idee att läsa & ta några lektioner i western/centrerad/klassisk ridning. Då alla dessa (generellt) använder sig av sitsen på ett helt annat plan och att stanna göra halt & även rygga med hjälp av sistsen inte brukar vara speciellt svårt att uppnå.

Håller med om att det är bra om man vet varför hästen inte vill stå still. Hur man bäst tar itu med det är beroende på hästen, olika hästar kräver olika taktiker.

Man kan till exempel ta hjälp av "westernstopp" som jag kallar det, andra brukar nog säga nödbroms, att man tar i ena tygeln, låter den andra hänga, och så tar man hästens huvud åt sidan. Eftersom hästen förmodligen inte accepterar att bara böja huvudet till en början så brukar de börja med att snurra runt, runt en massa varv tills den till slut stannar. Då länger man tygeln lite. Men detta kräver konsekvens och för att inte dra bettet ur munnen kan det vara bra att ha ett bett med parerstänger eller vad det kallas. Om hästen vill gå igen så kortar man bara tygeln igen och så får den snurra runt tills den är less. man får vara väldigt konsekvent, men är man det så brukar hästarna förstå att det är bekvämare att stå still.

En annan metod som KAN fungera beroende på häst är helt enkelt att vara väldigt konsekvent och stanna hästen så snart den börjar gå. Att man bromsar med tyglarna, bitvis kan det vara ganska hårt men bara om hästen inte lyssnar och så är det noga med eftergift och klapp på halsen när hästen stannar. Viktigt är att man försöker få stillaståendet till något positivt, att man själv är lugn och ser det som vila. Ofta vill ju hästar inte stå stilla för att de känner sig stressade, då kan man försöka träna lite dressyr tills hästen är lite lagom mör INNAN man tränar halter. Och då träna dressyr på ett lugnt och ostressat sätt så det inte sätter spår till stillaståendeträningen.

Med vissa hästar fungerar snurrträningen bäst och med vissa fungerar det bäst att konsekvent stanna. Oavsett vilken metod man väljer så behöver man vara konsekvent. Hästen SKA stå stilla när du har bett den, börjar den gå så låter man den inte gå utan stannar igen. Den ska inte gå förrän du säger till. Hur man får den stanna är egentligen det som brukar vara minst relevant.

Det låter som att du är lite rädd att vara hård i hjälperna. Ibland måste man vara det för att få något resultat. Så länge man alltid strävar efter så lätta hjälper som möjligt anser jag att det är bättre att man stundvis är hård för att förtydliga än att man sitter och petar i tyglarna utan att få resultat. Om man ber om något utan att få respons lär man hästen att den inte behöver lyssna.

Jo jag brukar ta hjälp av "one rein stop" eller "handbromsen" när hästen ej står still, sen så kan hästen gå där i cirklar tills den känner för att stanna, det funkar..

Jag vet en häst det fungerade jättebra på och en stackare som bara hade blivit stressad :p men så var den senare så lydig för förhållning i tygeln så trots att den var på tårna var det bara att konsekvent stanna den så stod den. Som sagt, olika på olika hästar :)

okeej, tack för alla era svar och funderingar. när jag menar att han inte vill stå still menar jag nrä jag sitter på ryggen, från marken och under ALL hantering är han en pröla. där visar han respekt för mig osv. men när jag vill han ska stanna har han inte tålamodet, dels för de som ni säger, att han vill framåt. han kan stanna en pytteliten stund, så belönar ja honom me klapp o eftergift o direkt börjar han gå. det är inte det jag vill , utan vill att han fortfarande ska stå still, TILLS jag säger till honom att han får gå.

jag gillar inte att vara hård i händerna, dels för att en tjej som red honom för några år sedan, red hoch ryckte honom så hårt i munnen att han till slut tvärstanna så fort man ej nudda ett litet drag i munnen. han blev fullständigt blockad i huvudet.

Men är det att hästen börjar gå så är det väl bara att stanna den igen? Man behöver ju inte göra så stor grej av det men för att hästen ska lära sig att den ska stå stilla tills du vill att den går så måste man ju klargöra att du faktiskt vill det och VARJE gång, den ska inet behöva gissa sig till vad du vill.
Om hästen lyssnar på en mjuk hand använder man såklart det.

han står still i typ 5 sek, sedan vill han röra på sig, får han ntde, börjar han rygga, gå sidledes osv.. :/ snälla ?

Jag rider western och ser ofta att folk blir väldigt irriterade på hästar som inte vill stå still. Båda mina hade problemet att dom inte kunde stå still. Nu står dom som statyer närr jag ber dom.

Dom skriker, bankar och drar.

Varför inte låta hästen dansa på stället och inse hur tråkigt det var. När hästen står still ger man eftergift och lägg gärna händerna mot manken varje gång dom ska stå still. Sen räcker det med att tygeln bara ligger mot manken när dom stannar så förstår dom att nu vill min ryttare att jag ska stå här.

Hästarna är rastlösa. Men egentligen väldigt lata, som människor. Dom vill göra arbetet fort så dom blir av med det fort.

Det mesta handlar om tålamod. När jag ber min häst stå still och vill att han ska stå där så sätter jag mig som en hösäck. Tung som bly i sadeln och låter tygeln eller handen ligga mot manken.

Dom första gångerna man ska lära dom stå still så ska man inte stå där för länge. Då tröttnar hästen och börjar gå.

Stanna --- Beröm --- Skritt
Räcker att stå still i bara någon sekund. Men man får inte gå och berömma förens hästen står helt still. Annars blir det fel.

(Lite trött i huvudet idag så har säkert formulerat mig lite knasigt men det är bara att skicka PM så kan jag ge mer och bättre tips) :crazy:

Haha kom att tänka på första hästen jag hade som jag red lite westerninspirerat på eftersom jag tänkte "det är en travare, den behöver lära sig att ta det lugnt!" och hade hört att många westernryttare använder stillastående som en belöning så de ska tycka om att stå stilla och ta det lugnt.
Det slutade med att kusen stannade så fort man sa "Bra!" vare sig det var från skritt, trav, galopp eller alldeles efter ett hinder! :rofl: eller så fort man själv andades ut...

Lite off topic men ändå :p

Haha kom att tänka på första hästen jag hade som jag red lite westerninspirerat på eftersom jag tänkte "det är en travare, den behöver lära sig att ta det lugnt!" och hade hört att många westernryttare använder stillastående som en belöning så de ska tycka om att stå stilla och ta det lugnt.
Det slutade med att kusen stannade så fort man sa "Bra!" vare sig det var från skritt, trav, galopp eller alldeles efter ett hinder! :rofl: eller så fort man själv andades ut...

Lite off topic men ändå :p

Haha, mina pållar är amerikanska travare. Men bara en har gått på travet.

Låter lite kul. :D

Kanske lite missförstånd? :crazy:

Snarare en riktigt lat kuse... Tar alla tillfällen till att få lata sig! ;) Förutom när det gäller att bränna på rakt fram.
Tror han tyckte att om han skulle jobba så skulle minsann vi människor också få det :angel:

Jag har ju en häst som har lite svårt att stå stilla ibland, förmodligen för att han inte kan se någon mening med det, men jag har väl inte tränat så där otroligt mycket på just det, mest märks det nog när jag har stannat för att prata med någon, då hästen liksom dansar runt hela tiden, för då jag har blivit så van vid det, så sitter jag bara och parerar, eller hur man ska säga, så att vi håller oss inom "pratavståndet", och då kanske jag inte ens tänker på hur han dansar runt ibland!

Fast jag tror faktiskt att han har lärt sig det där litegrann, att stå stilla, om jag stannar och pratar med någon efter vägen, eller så. I alla fall ibland. Kanske kan han se ett syfte med att vi står stilla då. Man kan inte säga heller att dom SKA stå still. Om dom inte gör det då? Ibland så kan det hända att han står stilla en sekund om jag försöker, och då får man nöja sig med det, den dagen, i alla fall. Hästar vet ju inte vad man tänker, brukar jag säga. Så han vet ju inte, om jag hade tänkt att stå stilla mera än den där sekunden eller ej, egentligen.

Nu har jag inte läst alla inlägg så jag vet inte vad folk har skrivit, men ifall han börjar backa så låt honom fortsätta backa några steg tills han tröttnar. Till slut förstår han att det inte var så roligt att börja backa och står stilla istället.

Vid förhållning så samverkar hjälperna. Att bara dra i munnen är ju som du säger inte värst vettigt. Faktum är att stökande häst kan behöva en rejäl omkramning av skänklar och tygeltag som upphör så snart hästen gör minsta ansats till att stå still.

Det löser problemet på ett enkelt och snabbt sätt är min erfarenhet.

Hälsning Maja

Du kanske omedvetet har tränat honom som så att när du berömt så fortsätter ni? Så har jag råkat göra med min häst, och inser nu vilket elände jag ställt till. Så nu måste jag börja om :smirk:

Jag har således tagit flera steg tillbaks, ställt mig på ridbanan och tränat och tränat och tränat på att stanna - få beröm - stå kvar (på kommandot STÅ) få beröm - stå ännu en stund och sedan ge kommando för framåt och beröm då hon går. Börjar bli relativt klara från marken nu och skall "bara" överföra det på ridningen...:angel:

Vid förhållning så samverkar hjälperna. Att bara dra i munnen är ju som du säger inte värst vettigt. Faktum är att stökande häst kan behöva en rejäl omkramning av skänklar och tygeltag som upphör så snart hästen gör minsta ansats till att stå still.

Det löser problemet på ett enkelt och snabbt sätt är min erfarenhet.

Hälsning Maja

Det här låter ju helknasigt?
Snacka om dubbelkommandon, om inte trippelkommandon. Stå still! Nej, gå! Stå still! Gå!
Om man inte råkat lära hästen att skänklarna inte alltid betyder framåt och då är man bara inkonsekvent med hjälperna.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 283
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 611
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 053
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 679

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat