Vägrar abort som 17åring, då kastar mamman ut henne!

Sv: Vägrar abort som 17åring, då kastar mamman ut henne!

men vad är det som inte är okej ?

"ni säger ju då att det är okej"

Vad är det "vi" säger är okej till mer exakt, att dottern får bestämma själv över om hon ska behålla barnet ?

Är det fel att ta hjälp ( barnpassning ) av sina föräldrar ( dvs barnets mor/farföräldrar )? För det gör nog de flesta då och då. Jag kommer lämna mitt barn till mina föräldrar då och då.

Att ett misstag kan hända vet vi ALLA, man kan bli med barn trots att man skyddar sig och jag förstår inte hur man kan ses som oansvarig/omogen om man vill ta hand om det barn man skapat. Hur kan jag som mamma då säga: Nej du är omogen som inte väljer abort, då får du flytta och sköta dig själv. Punkt slut...

Att jämföra barn och rökning, vart är logiken i det resonemanget undrar jag :confused:

Varför skulle man börja röka för att man har tre barn???

Det är inte okej eftersom jag tycker det är oansvarigt att skaffa barn vid den åldern. Jag har aldrig träffat en 17-åring och tänkt "vilken fantastisk mamma hon hade varit" och det finns en anledning.
Ja, bebisar kan vara gulliga men de är inte bebisar speciellt länge...

Givetivs är man inte en mogen person bara för att man gör abort men det visar ju att man är medveten om att man inte är mogen för att ha barn.

Gå du på socialbidrag har du inte råd.

Jag sa aldrig ett ord om att sparka ut men att man ska söka en annan bostad. Det finns bostäder för socialfall oxå och kan man ha socialbidrag kan man väl bo i en av deras lägenheter, eller?

Hjälper och hjälper, men visar man sitt ogillande och ger konsekvenser kan ju ungen komma fram till att det kanske är en dum idé. Precis som allting annat, mina föräldrar har iaf gjort så att de sagt att de inte vill att jag ska göra något och har jag gjort det ändå får det konsekvenser och jag ser inget konstigt i det.

Jag jämför inte rökning med att bli gravid utan själva reaktionen från föräldrarna. Och jag har inte sagt att man ska överge sina barn. Mina föräldrar hjälper inte mig ekonomiskt eller passar mina barn (om jag haft några) men jag ser inte mig själv som övergiven. Varför blir man övergiven bara för att man får flytta hemifrån och ta hand om sig själv och den situationen man satt sig själv i? Jag tycker det kallas att man blir vuxen och väljer man att bli förälder så blir man oxå vuxen det går inte att komma ifrån.

En sak som jag undrar är varför är det inte okej att skaffa barn när man är ung - om man nu vill ha barnet ?

Jag har flera kompisar som blev föräldrar som väldigt unga och med stöd och hjälp av föräldrar så har det fungerat alldeles ypperligt.

Konsekvensen för barnet och bebin är alldeles för stora att kasta ut dem och hänvisa dem åt vuxenlivet, jag skulle aldrig utsätta mina barn/barnban för det. På alla sätt och vis skulle jag hjälpa dem till en bra framtid (och det gäller för övrigt oavsett om de har barn eller inte)

Nej, det är nog sällan man tänker "oh, vilken bra mamma hon skulle vara" när man träffar en 17-åring. Däremot händer det definitivt att människor "imponeras" i efterhand. Jag känner en tjej som blev gravid och mamma vid 17 års ålder och jag kan inte på något sätt se att hon är en sämre mamma än jag.

Det låter lite på dig som att soc har en massa lägenheter på kö till de som behöver hjälp. Det har de inte. De har i regel inte i närheten så många bostäder de skulle behöva.

Som jag skrev är det inte heller säkert att en 17-åring behöver socialbidrag, får mamman bo kvar hos sina föräldrar (eller hos pappans föräldrar) kan 5100 kr mycket väl räcka. Har man lite pengar får man lära sig rätta mun efter matsäck.

Vissa saker ska självklart ge konsekvenser och skaffar man om 17-åring barn kommer det sannolikt ge konsekvenser, det helt utan att föräldrarna går in för att "straffa". En 17-årig förälder kan inte leva samma liv som de jämnåriga föräldrarna. Det är en konsekvens.

Sedan vill jag inflika att barn är en gåva. De är helt fantastiska! Man ska inte bara se problemen utan även barnet! Även om jag inte skulle jubla om min son om 17 år kommer hem och säger att han ska bli pappa skulle jag jubla den dag barnet föds!

Det är inte okej eftersom jag tycker det är oansvarigt att skaffa barn vid den åldern. Jag har aldrig träffat en 17-åring och tänkt "vilken fantastisk mamma hon hade varit" och det finns en anledning.

Hur många 17åriga mammor har du lärt känna eftersom du ifrån det kan tala för "alla" 17 åringar?

Givetivs är man inte en mogen person bara för att man gör abort men det visar ju att man är medveten om att man inte är mogen för att ha barn.

Men vaddå mogen att inte ha barn, just den meningen ger mig krupp.

Hjälper och hjälper, men visar man sitt ogillande och ger konsekvenser kan ju ungen komma fram till att det kanske är en dum idé. Precis som allting annat, mina föräldrar har iaf gjort så att de sagt att de inte vill att jag ska göra något och har jag gjort det ändå får det konsekvenser och jag ser inget konstigt i det.

Jo men det är en jäkla skillnad på att börja röka och få konsekvenser vs att bli oplanerat med barn och ska där igenom också få skit från sina föräldrar .

Jag jämför inte rökning med att bli gravid utan själva reaktionen från föräldrarna. Och jag har inte sagt att man ska överge sina barn. Mina föräldrar hjälper inte mig ekonomiskt eller passar mina barn (om jag haft några) men jag ser inte mig själv som övergiven.

Kommer dina föräldrar aldrig att passa dina barn?
Mina föräldrar vill vara delaktiga i deras barnbarns liv, dom vill ha egentid med barnen, dom vill vara barnvakt.

Varför blir man övergiven bara för att man får flytta hemifrån och ta hand om sig själv och den situationen man satt sig själv i? Jag tycker det kallas att man blir vuxen och väljer man att bli förälder så blir man oxå vuxen det går inte att komma ifrån.

Nej självklart inte, men jag tycker inte heller att det är fel att hjälpa sitt barn om hon är villig att ta på sig ansvaret för ett barn hon skapat och samtidigt vill få klart sin utbildning och på så sätt bidra till bättre ekonomi på sikt.

Jag kan aldrig förstå hur det kan vara fel att en förälder stöttar och ställer upp för sitt barn ..

Varför skulle man börja röka för att man har tre barn???
Det var du som jämförde dumheten att röka med dumheten att skaffa barn inte jag.
Och jag tycker inte det är dumt att skaffa barn men att röka.
Om man ser till saker som man gör under hela livet då.

Det är inte okej eftersom jag tycker det är oansvarigt att skaffa barn vid den åldern.
Du tycker?
Men vad du tycker struntar faktiskt jag i.
Vad har du för argument för att det är oansvarigt - vad är det som gör det oansvarigt.

Jag har aldrig träffat en 17-åring och tänkt "vilken fantastisk mamma hon hade varit"
Men det har jag - flera stycken faktiskt.

... och det finns en anledning.
Och vilken skulle det vara då?

17-åringar är inte 17-åringar speciellt länge heller.
Så när bebisen blir en 3 åring är mamman 20 år och kan nog klara sig själv tror jag.

Gå du på socialbidrag har du inte råd.
Hur menar du nu?
Man får liksom extra socialbidrag för bebisen.
Plus ett barnbidrag.
Bebisar kostar inte så mycket att ha - faktiskt.

Hjälper och hjälper, men visar man sitt ogillande och ger konsekvenser kan ju ungen komma fram till att det kanske är en dum idé.

Men vad är det för mening med den lärdomen.
Både 17-åringen och dennes bebis växer upp och blir större.
Och sedan är inte barnanskaffning någon dum idé längre.
Det går liksom över med åren det där.

Min dotter som är 16 vill inte ha barn än, men det garanterar inte att hon inte kan bli gravid, upptäcka det för sent eller att hon absolut vill behålla det och sen står hon där.

Jag har då 2 val:

Antingen säger jag till henne att du får skylla dej själv, nu får du ta konsekvenserna av dina handlingar och så slänger jag ut henne.
Har hon tur får hon en lägenhet nånstans och socialbidrag. hon skulle antagligen vara väldigt ledsen då hon inte är van vid att vara ensam och fixa allt själv.
Sen kommer barnet efter mkt oro, man blir orolig för en massa när man är med barn även om man är 38 och har man och hus och stabil ekonomi.
Att ta hand om en bebis när man har allt jag nyss nämnde som stöttar är tufft ändå, men nu ska denna 17-åring göra allt själv och vad händer när inte orken finns? När pengarna inte räcker? När man saknar sin familj och saknar att vara barn? (som man egentligen är) När kompisarna försvinner för de vill hellre festa och shoppa och ha kul.

Tycker du att detta är en bra start för en nyfödd?? Eller ska den oxå ta konsekvenserna för att 16-åringen gjorde ett misstag?
Ska jag som mormor säga till den lilla att du får skylle dej själv som valde en tonåring som mamma! För jag har redan gjort min barnbit och här är du inte välkommen!

Eller så låter jag henne vara kvar hemma
Stöder henne att fortsätta med skolan så länge det går. Ger henne tryggheten att bli en bra mamma och visar henne hur man gör.
Hjälper henne med bebisen när hon inte hinner, och då snackar vi inte om att festa varje helg, utan för att hon kanske pluggar ikapp det hon missat.
Ger henne och bebisen en trygghet att stå på så att hon klarar allt när det är dags att klara sig själv.
Sitter barnvakt ibland så hon kan göra roliga saker oxå, det ser jag som naturligt även om hon är 25.

Vilket barn och barnbarn tror du får bäst start?

Okej, en gång till.... Jag jämförde INTE barn med rökning utan situationen.

Jag har inte bett om din åsikt men får den ändå så då får du allt leva med min.

Jag ser det som tveksamt att man har lyckats skapa en bra ekonomi när man är 20 om man fick barn när man var 17. Jag hade inget barn och min ekonomi var inte speciellt bra när jag var 20 så varför skulle den vara bättre bara för att man har ett barn att ta hand om?

Man får socialbidrag för att man inte har råd med sitt liv och behöver hjälp. Alltså har man inte råd. Man kan ju inte räkna det som en inkomst utan något man får ta till om man t ex blir av med jobbet.

Jag pratar inte om 17-åriga mammor utan 17-åringar i största allämnhet.

Vissa är inte mogna för att ha barn, varför får man krupp av det? Du kan väl inte mena, Calazirya, att vem som helst är mogen att skaffa barn oavsett ålder?

Ja, det är skillnad på rökning och skaffa barn. En är att det går inte att sluta att vara förälder...

Detta är just varför jag inte vill bli mamma. Man blir blödig, känslig och tänker inte logiskt länge, inte min stil alls:p
Det spelar mig ingen roll om andra är så men jag vill gärna se sakligt på saker och ting, även tonårsgraviditeter.

Och om jag ser barn som något som tar tid, plats och pengar så kan väl jag få göra det. Men jag ser även barn som något mycket viktigt som man ska kunna ta om hand om på bästa sätt och jag tror inte man kan göra det som 17-åring. Det är ju bara att vänta och sen bli gravid när det passar istället, spelar väl inte så stor roll.

Skaffar man barn får man väl ta sig samman och ta hand om sitt barn, det var ju det man ville. Man visste ju innan att orken skulle ta slut, att pengarna inte skulle räcka, att man skulle sakna sin familj och att kompisarna skulle försvinna. Men man ville sitta hemma och ta hand om ett barn och då får man ju göra det. Precis som man får göra som vuxen förälder.
Jag tänker på min mamma och varför ska jag belasta henne extra mina sista år hemma när hon har tagit hand om mig i 17 år, vilket sorts tack är det?

Senast ändrad:

*kl*
Det talas om socialbidrag, men faktum är att en 17 åring får inte socialbidrag bara sådär.
En förälder är försörjningsskyldig tills barnet är myndigt eller gått ur gymnasiet, det spelar ingen roll att barnet själv har barn, socialbidrag eller andra sociala förmåner som tex bostadsbidrag får inte någon 17 åring ändå.

Det är endast om föräldrarna inte kan bidra ekonomiskt som socialbidrag kan komma på tal och då krävs det i stort sett att föräldrarna själva går på socialbidrag eller av annan orsak lever på existensminimum.

Man märker i sådana här trådar hur otroligt olika vi resonerar, endel anser att det är moget att göra abort vilket får mej väldigt konfunderad. Endel anser att en abort inte är någon big deal vilket får mej ändå mer konfunderad.

Jag undrar i vilken materialistisk värld vissa lever i?
Tror folk verkligen på fullaste allvar att det är bara att göra abort om bebisen har mage att komma på fel tidpunkt i livet för att senare kunna beställa att jo nu, nu vill vi ha barn. Också får man barn?
Så fungerar inte livet, det är inte som att gå och köpa det man vill ha, man bör vara ödmjuk inför livets gåva.

Jag har massor av exempel runt mej där folk har gjort aborter mer eller mindre lättvindligt, nu sitter de där med hakan i knävecken och fattar inte varför de inte blir gravida.
Är vi så vana vid att vi kan få allt vi vill ha att vi kastar bort det mest värdefulla i livet?

Att kasta ut en 17 åring bara för att denne tar ansvar för sina handlingar och inte gör abort...det är så att jag kan kräkas.

Jag vet många mammor som är dåliga mammor och jag vet många mammor som är bra mammor, inte i något av fallen kan man skylla på åldern, att det skulle bero på att de uppnått en viss mognad i en viss ålder.
Jag har sett mammor som är 30+ som blir vansinniga på att bebisen inte är den där söta bebisen som sover sött utan skriker av kolik, som beklagar sig åt höger och vänster att det inte var alls så här det skulle vara.
Jag har sett mammor på 18 år som går med barnvagnen och röker likaväl som 30 åriga mammor.

Jag blir mörkrädd av vissa svar i den här tråden och jag hoppas för barnens skull att de som tar åt sig aldrig kommer sätta några barn till världen.

Ett barn är en gåva, den vackraste och mest värdefulla gåva man kan få i livet.
Att välja att kasta bort det som om det vore en trasig leksak, det kan jag inte förstå.

Men vad vet jag, jag var ju så oansvarig och omogen att jag satte barn till världen när jag var sjutton år.

Fast med föräldrarnas stöd behöver man ju inte sitta där, ensam och olycklig ned sitt barn. Det är ju lite av poängen med hela diskussionen.;)

Min mamma har gjort klart för mig att jag alltid är välkommen hem. Även om det handlar om att flytta hem i vuxen ålder. Med eller utan barn. Jag har inte behövt anta erbjudandet men det är oerhört skönt att ha en mamma som ställer upp i vått och torrt.

Inte skulle hon se det som ett straff att få hem ett barn och ett barnbarn (det skulle inte mina svärföräldrar heller göra).

För mig handlar familjen om att stötta varandra i alla lägen, inte bara när det passar en själv. När det går bra för barnen...

Detta är just varför jag inte vill bli mamma. Man blir blödig, känslig och tänker inte logiskt länge, inte min stil alls:p
Det spelar mig ingen roll om andra är så men jag vill gärna se sakligt på saker och ting, även tonårsgraviditeter.

Ja du, om det är blödigt att älska sina barn villkorslöst och ställa upp för dem när de har det tufft... då är jag med glädje blödig. Jag ser inte ditt resonemang som logiskt eller sakligt, bara kallt och känslolöst.

Min förmåga att tänka logiskt har inte försämrats sedan jag blev mamma, däremot har jag varit tvungen att lära mig sätta barnet främst. Att inte vara så ego.

Nej

Mognaden visar hon genom att hon inser att hon inte har råd eller tid med barn med det livet hon lever idag.

Åldern spelar ingen roll. Men vid den åldern har man inte (finns säkert nått undantag därute) råd med det som kommer med att ha barn. Tex.

Vet en tjej som fick barn när hon var ca25. Hon hade inte "festat klart" och ungen var hos den polaren som inte skulle festa om den inte kunde vara hos hennes föräldrar flera helger i månaden. Hon är heller INTE mogen för att ha barn. Inte råd heller då hon inte hade nått jobb.

När en ung tjej har blivit gravid och bestämt sig för att behålla barnet. Vad för nytta gör det om föräldrarna säger att det minsann inte är acceptabelt och att hon då får ta sitt pick och pack och flytta? Vad gör det, konkret, för nytta? Hjälper det någon? Kommer den unga mamman bli en bättre människa och förälder?

Ska dottern bara anta att föräldrarna står för alla kostnader och barnvaktar? Då hon själv går på gymnasiet, med ett eventuellt deltidsjobb

Vill påpeka att jag inte ser abort som en "lätt lösning" och jag tror jag kommer bli en jättebra mamma en dag. När jag är mogen och har lite stabilitet i livet.

Jag vill vara den absolut bästa mamman jag kan för mina barn. Inte leva studentliv och på CSN.

Jag är i princip FÖR att barn skall lära sig ta konsekvenser av sitt handlande. MEN det finns konsekvenser och konsekvenser, det är en jäkla skillnad på att inte komma hem i tid, inte göra läxan och att skaffa ett barn. Att skaffa ett barn är ett betydligt större och mer viktigt beslut att man inte bara lättvindligt kan kasta ut barn och bebis. Jag fattar inte ens hur man kan resonera så, skyll dig själv liksom. Det är riktigt vidrigt. Ännu värre när man resonerar utifrån far/morförälderns eventuellt egoistiska perspektiv - det kan bli jobbigt ...jaha. Som TinyWiny skriver ovanför (och som jag själv också har skrivit) en 17-åring är man fortfarande vårdnadshavare för.

För övrigt JennyF, det lär ju finnas en pappa också oavsett hur lite han vill vara engagerad så får han lov att förse mamman med ett UH på minst 1270 kronor i månaden. Räcker ganska långt till barnvakteri om så behövs.

För övrigt JennyF, det lär ju finnas en pappa också oavsett hur lite han vill vara engagerad så får han lov att förse mamman med ett UH på minst 1270 kronor i månaden. Räcker ganska långt till barnvakteri om så behövs.

Om pappsen är lika gammal? Alltså 17 år? Vart skulle pengarna komma ifrån då?

1270 minst? Har ju som sagt inte en unge själv men det kan väll inte räcka långt?

Du verkar att ha ett mycket komplicerat förhållande till föräldraskap.
Både som barn och ev. förälder.

Belasta?

Jag vill vara den absolut bästa mamman jag kan för mina barn. Inte leva studentliv och på CSN.

Det där hänger inte ihop det minsta.
Det är inte ett dugg lättare att vara förälder mitt i karriären mellan 30-40.
Och då har man mindre tid för barnen vilket snarare gör en till en sämre förälder.

Gott föräldraskap mäts inte i kronor och ören.

Liknande trådar

T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 610
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama