Vägrar abort som 17åring, då kastar mamman ut henne!

Sv: Vägrar abort som 17åring, då kastar mamman ut henne!

Min dotter skulle få välja själv hur hon vill göra med sitt pluggande, därför hon skulle få bo kvar hemma, för att FÅ möjligheten att välja.
Slänger man ut henne är möjligheten för henne att plugga ganska obefintlig, då det kostar att plugga som vuxen samt är svårare om man har eget ansvar för barn.
Hon börjar gymnasiet efter sommaren och ser fram emot det väldigt mkt då hon från att inte pluggat alls höjt sig till Vg i många ämnen.
Så skulle hon bli med barn och vill plugga så hade jag hjälpt henne med barnet under skoltimmarna. Sen får hon ta resten av ansvaret utöver plugg/läxor.

Nu vill hon inte ha barn på länge men jag tror det är skönt för henne att veta att om det ändå skulle bli så, så flyger jag inte i taket och tvingar henne till abort eller kastar ut henne.

Till mik, lobell, Calazirya och jarakamandan :bow: :bow: för era inlägg!

Kicki :laugh:

:)

För mej är det barnets (bebisen i magen) som går först och därmed inget att ifrågasätta alls. Tror inte att en liten bebis gynnas av att en 16-17-åring blir utslängd och hänvisad till att bo med soc-hjälp och känna sig utlämnad att klara allt själv.
Jag har 2 små på 1 och 2 och min dotter vet mkt väl hur man tar hand om en bebis, hon kan byta blöjor, göra välling, mata och hela den biten. MEN hon är inte mogen nog att bo själv och ta hand om en egen.

Tänk att veta att hon sitter ensam med en liten och blir trött, irriterad och frustrerad. Då händer saker som inte är menat, t.ex misshandel, vanvård mm.
Nu menar jag absolut inte att detta behöver hända för att man är ung, men om man är tvingad att sköta allt mot sin vilja tror jag att riskerna ökar.

Jag hoppas du inte har egna barn.

Och jag antar att du själv är felfri och att du aldrig har gjort misstag.

Man kan ju FAKTISKT bli gravid av misstag fast man skyddar sig. Sedan vet nog alla att enda sättet att vara helt säker är att avstå från sex. Hur länge ska man göra det då, tills man är 30 och har en utbildning, jobb mm?

Hur många vuxna kvinnor kan säga att de ALDRIG har oroat sig över en ev oönskad graviditet, dvs att mensen är sen eller att man kanske inte har skyddat sig ordentlig vid något tillfälle.

När man är 17 år är man relativt omogen, man är impulsiv, man tar risker mm. MEN med rätt stöttning tror jag att man kan bl en utmärkt förälder ändå.

Med stöttning så menar jag känslommässig, tidsmässigt och ekonomiskt mm.

Varför skulle man INTE göra det om man har möjlighet??

Nej jag har tack och lov inga egna barn. Är student med låg inkomst och vill hellre umgås med mina vänner just nu och göra det jag känner för utan att tänka så mkt på nån som är beroende av mig. Jag vill inte ens tänka tanken på barn förän jag är 25.

Felfri är jag ej, men jag VET att jag inte har tid/råd med barn just nu så skulle jag bli med barn skulle jag göra abort. Utan tvekan och jag har min sambos fulla stöd då ingen av oss vill bli föräldrar just nu.

Säger inte att man ska ta avstånd från sex, men ska man ha sex, och inte vill bli gravid ska man skydda sig, och så ska man kunna ta "konsekvenserna" av det som kan komma. Och det är jag villig att ta.

Har just nu en vän som eventuellt är gravid efter oskyddat sex, hon älskar barn och längtar! Men vet att det inte funkar för henne nu. Student, grabben är ett krogenragg. Oansvarig var hon men hon tar ansvar för sina handlingar.

Och med konskevenserna / ta ansvar för sina handlingar så menar du abort eller ?

Eller vilka konsekvenser pratar du om nu?

Ah så om man behåller ett barn som man skapat så är man oansvarig ( om man är 17år )

Som jag skrev tidigare i tråden så är inte allt svart eller vitt och alla ser inte så "lätt" på en abort ..

Vem säger att det är omöjligt, det är väl snarare en självklarhet med sabbatsår? När hon har en nyfödd bebis kan hon inte direkt gå på skolan, hon måste ta ett uppehåll.

Nej det är faktiskt inte en självklarhet, iallafall inte för mej.
När min son föddes fick jag dispens sista månaden i skolan, han var beräknad till 11 maj och jag slutade skolan den 1 maj.
Sedan började jag skolan igen som vanligt i augusti och hade med mig sonen de första månaderna.
När han var drygt fem månader började hans pappa ta ut föräldraledighet och var hemma tills jag tog studenten i juni året därpå med ett medel på 4,0.
Hans pappa jobbade alla lovdagar och en del helger och vi sparade på så vis föräldrapenning dagar.
Sonen föddes den 16 maj och jag fyllde 18 den 22 maj.

Nu är det ju inte alla som planerar in så bra som jag gjorde, men en tjej som jag gick i skolan med långt senare fick sin son i mitten på december och hade med sonen i skolan tills han var runt 6 månader.

Allt går om man verkligen vill det tror jag stenhårt på, som i alla andra fall gäller det ju att pappan inser att han också blir/är förälder och har lika stort ansvar för sitt barn som mamman har.

Nej jag har tack och lov inga egna barn. Är student med låg inkomst och vill hellre umgås med mina vänner just nu och göra det jag känner för utan att tänka så mkt på nån som är beroende av mig. Jag vill inte ens tänka tanken på barn förän jag är 25.

Felfri är jag ej, men jag VET att jag inte har tid/råd med barn just nu så skulle jag bli med barn skulle jag göra abort. Utan tvekan och jag har min sambos fulla stöd då ingen av oss vill bli föräldrar just nu.

Säger inte att man ska ta avstånd från sex, men ska man ha sex, och inte vill bli gravid ska man skydda sig, och så ska man kunna ta "konsekvenserna" av det som kan komma. Och det är jag villig att ta.
Har just nu en vän som eventuellt är gravid efter oskyddat sex, hon älskar barn och längtar! Men vet att det inte funkar för henne nu. Student, grabben är ett krogenragg. Oansvarig var hon men hon tar ansvar för sina handlingar.

Så att bli gravid när man raggar på krogen och har oskyddat sex och sen göra abort är att ta ansvar?
Ja kanske för vissa. Men abort är inget p-piller man kan göra hur många gånger som helst.

Nej absolut inte... Hon har gjort ett misstag helt klart, det vet hon med. Men hon är mogen nog att fatta att hon inte ska ha barn nu för hon har inte RÅD eller TID.

Och jag säger heller inte att abort är ett p-piller.

Men jag förstår inte hur du kan sätta ordet mogen enbart till dom som gör abort. Är det inte att vara mogen/ ta ansvar om man tänker igenom sitt beslut, väljer att klara gymnasiet och föda det barn som man skapat ?

Jag ser nog mer detta från en sjuttonårings perspektiv eftersom den rollen känns närmare mig än föräldrarollen. Sjutton har jag varit, men inte mamma.
Om jag var så korkad att jag bestämde mig att behålla ett barn när jag var så ung skulle jag ha full förståelse för att jag inte fick bo kvar hemma. Om min mamma och pappa velat ha en bebis till i huset hade de ju skaffat en.
Sen är det stor skillnad på om graviditeten inte upptäcks förren det är försent för då har man ju inget val. Men upptäcks den i tid gör man ett val och kan man göra ett sånt val får man stå sitt kast.

Sen spelar det ingen roll hur mogen man är som 17-åring. Man har helt enkelt inte råd att ta hand om ett barn när man är 17 och så är det. Sen undrar jag lite hur ni tänker när ni säger att mamman inte kommer ha svårt att gå gymnasiet om hon blir utsländ. Vad ska hon annars göra? Det går inte att få jobb utan gymnasieutbildning om man inte har riktigt bra kontakter.

Sen tycker jag man ska fundera på sitt stöttande som förälder. Stöttar (som jag ser stöttande) du så säger du ju indirekt att det är okej, vilket det inte är. Ett likande exemel är med rökning när jag var tonåring. Jag fick absolut inte röka och mina föräldrar tog mina cigaretter om de kom på mig. Detta gör att jag än idag aldrig skulle röka (feströker endast) framför dom eftersom de klart visat att det inte är okej och det gjorde att jag aldrig blev speciellt beroende. Min kompis däremot fick röka hemma och fick in en helt annan vana eftersom hon kunde röka hur mycket som helst.

Hjälper man sitt barn med passning, pengar (till barnet) osv så säger man ju att det är okej. Men om man gör klart från början att det är ditt ansvar och du som får ta hand om bebisen så visar man att man inte godtycker och det är inte okej att skaffa barn så tidigt.

För hur den än är så är jag övertygad om att ett barn har det bättre där mamman och pappan är tillsammans och har ett stabilt förhållande men bra bostad och all annan trygghet som pengar ger, vilket kommer med åldern. Sen behöver inte barn till för unga föräldrar ha det dåligt, det säger jag INTE.

Senast ändrad:

Oansvarig var hon men hon tar ansvar för sina handlingar.

Och konsekvenserna är att vänta sig att bli utslängd hemifrån och rakt in i det totala vuxenlivet!? :crazy:

På vilket vis tar man inte ansvar för sina handlingar som 17-åring och gravid bara för att man inte blir utkastad eller tar sitt pick och pack på eget bevåg!`

Jag skulle nog bara ta det som det blir.
Vi har plats.
Det finns fördelar med att vara en ung mamma också.

Nu skall jag läsa hela tråden.

Jag ser nog mer detta från en sjuttonårings perspektiv eftersom den rollen känns närmare mig än föräldrarollen. Sjutton har jag varit, men inte mamma.
Om jag var så korkad att jag bestämde mig att behålla ett barn när jag var så ung skulle jag ha full förståelse för att jag inte fick bo kvar hemma. Om min mamma och pappa velat ha en bebis till i huset hade de ju skaffat en.

Sen spelar det ingen roll hur mogen man är som 17-åring. Man har helt enkelt inte råd att ta hand om ett barn när man är 17 och så är det. Sen undrar jag lite hur ni tänker när ni säger att mamman inte kommer ha svårt att gå gymnasiet om hon blir utsländ. Vad ska hon annars göra? Det går inte att få jobb utan gymnasieutbildning om man inte har riktigt bra kontakter.

Sen tycker jag man ska fundera på sitt stöttande som förälder. Stöttar (som jag ser stöttande) du så säger du ju indirekt att det är okej, vilket det inte är. Ett likande exemel är med rökning när jag var tonåring. Jag fick absolut inte röka och mina föräldrar tog mina cigaretter om de kom på mig. Detta gör att jag än idag aldrig skulle röka (feströker endast) framför dom eftersom de klart visat att det inte är okej och det gjorde att jag aldrig blev speciellt beroende. Min kompis däremot fick röka hemma och fick in en helt annan vana eftersom hon kunde röka hur mycket som helst.

Hjälper man sitt barn med passning, pengar (till barnet) osv så säger man ju att det är okej. Men om man gör klart från början att det är ditt ansvar och du som får ta hand om bebisen så visar man att man inte godtycker och det är inte okej att skaffa barn så tidigt.

För hur den än är så är jag övertygad om att ett barn har det bättre där mamman och pappan är tillsammans och har ett stabilt förhållande men bra bostad och all annan trygghet som pengar ger, vilket kommer med åldern. Sen behöver inte barn till för unga föräldrar ha det dåligt, det säger jag INTE.

Har åxå varit 17 år och är även mamma, och ser därför stora brister i ditt resonemang. Och hur kan man jämföra rökning med att bli gravid!? :confused:

Och visar att man tycker att det inte var okej att skaffa barn så tidigt!? Gör man då det som förälder på detta sätt så kanske man själv borde ha låtit bli att skaffa barn! :idea: Man överger inte sina barn när de behöver en och därmed punkt! Hade det varit ok för dig att dina föräldrar vänt dig ryggen om du p.g.a. rökning fått lungcancer!? Och tyckt att du minsann får ta ansvar för detta själv för de har aldrigt tyckt att det var okej att röka!

Att göra abort bara rakt av för att man inte i så ung ålder kan tillfullo försörja sig är ju inget man bara gör. Vi pratar om ett liv här, och det ska inte stå och falla på hurvida man kan klara sig själv eller inte! Tids nog så gör man ju det och väldigt bra åxå med RÄTT familjeförållanden. Då ska det inte följa en genom livet att man aborterade ett barn som man velat ha om situationen varit eljest.

Sen är det stor skillnad på om graviditeten inte upptäcks förren det är försent för då har man ju inget val. Men upptäcks den i tid gör man ett val och kan man göra ett sånt val får man stå sitt kast.

Råd och råd. I Sverige har vi ju ett skyddsnät bla. i form av socialbidrag. Det är absolut inte optimalt att börja sitt vuxenliv med att gå på socialbidrag men om man inte kastas ut klarar man sig kanske på föräldrapenningen? Föräldrapenningen för en 17-åring plus barnbidrag landar på ungefär 5100 kr/mån. Det är inte mycket, men som sagt... blir man inte utkastad kan nog denna peng räcka till.

Ska man som förälder sparka ut sin gravida 17-åring bara för att markera att man inte tycker att det var det bästa draget att bli gravid och behålla barnet? Strunta i att man kanske sätter sitt barn och barnbarn i skiten?

Att man inte kastar ut barnet är inte detsamma som att man är barnvakt när det passar den unga mamman/de unga föräldrarna. Att ta ansvar för sitt barn kan man göra även om man bor hemma hos sina föräldrar. Ingen har väl sagt att den unga förälderna föräldrar ska gå in och ta hand om barnet? Det handlar om att stötta sitt eget barn så att han/hon kan ta hand om sitt barn.

Det känns lite som att du är inne på att man ska straffas om man är ung och blir gravid och inte gör abort.

När en ung tjej har blivit gravid och bestämt sig för att behålla barnet. Vad för nytta gör det om föräldrarna säger att det minsann inte är acceptabelt och att hon då får ta sitt pick och pack och flytta? Vad gör det, konkret, för nytta? Hjälper det någon? Kommer den unga mamman bli en bättre människa och förälder?

Nej absolut inte... Hon har gjort ett misstag helt klart, det vet hon med. Men hon är mogen nog att fatta att hon inte ska ha barn nu för hon har inte RÅD eller TID.

Och jag säger heller inte att abort är ett p-piller.

Och mogen är man per automatik om man väljer abort? Mognad för mig betyder så långt mycket mer och man är inte omogen för att man väljer att föda ett barn när man är 17 år. På samma sätt som man inte curlar sin dotter för att hon får bo hemma och få hjälp och stöd om hon väljer att föda barnet!

:bow: :bow:

Jag tycker aldrig att rökning är okej.

Men alltid att bebisar är det.

Jag har 3 barn men röker inte som konsekvens av detta.

Jag tycker aldrig att rökning är okej.

Men alltid att bebisar är det.

Jag har 3 barn men röker inte som konsekvens av detta.

Liknande trådar

T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 610
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama