Vägrar abort som 17åring, då kastar mamman ut henne!

Sv: Vägrar abort som 17åring, då kastar mamman ut henne!

Jag vill inte ha några påhopp, för jag har då inte hoppat på dig i denna tråd!

Vadå påhopp?

Jag sa bara att det nog var bra av dig att vänta med att skaffa barn. Du skrev ju själv att du gjorde det av olika anledningar.

Har man inte som vuxen också ett ansvar för sin 17-åring?
Man kan bli med barn fast man är försiktig och man kan få mens fast man är med barn.

Jag ser det som MITT ansvar att ta hand om min dotter tills hon är 18 eller utbildat sig färdigt, oavsett om hon skulle börja dricka, bli gravid eller nåt annat oväntat.
Det är inte att curla att hjälpa sitt eget barn med att få en framtid även om hon gör ett misstag, det är att ställa upp som förälder. Nu menar jag inte att jag ska ta över mammarollen medan hon går på fest varje helg, utan att man hjälper henne att lära sig ta hand om barnet och mogna så att de får det bra.
Det är ju trots allt sitt barnbarn det handlar om oxå.

Du skriver så bra!:bow: Jag, som förälder, anser att en del av mitt ansvar är att hjälpa mitt barn/mina barn att själva bli bra förlädrar.

Mitt ansvar att få mitt barn att utbilda sig och få ett bra liv avtar inte bara för att barnet i sig blir förälder!

När blir det dotterns ansvar vad hon gör i livet då?
Den dag hon fyller 18? Sen beror det ju helt och hållet på hur min dotter är. Är det en strulpella redan från dag ett så är det klart att man har mindre lust att ha den kvar boendes hos sig, men säg att dottern sköter sig, sköter skolan, har planer på att plugga vidare till något stort, självklart skulle jag göra allt för min dotter. Jag utgår bara från mig själv. Men är det en dotter som knappt gått ur högstadiet, som festar, kanske drogar eller har annat dumt för sig, jaaa, klart jag skulle ställa upp där med, men bara om dottern visar att hon är villig att uppoffra sig eftersom kanske livets största uppgift ligger framför henne, nämligen att sätta ett barn till världen och uppfostra det i 18 år...

Men samtidigt... Jag skulle inte vilja ha dem boendes hos mig iallafall, jag ska inte behöva skaffa större hus, få störd nattsömn i flera år till, skaffa annan bil o.s.v... Dotterns ansvar vad hon gör.

Alltså, det här inlägget säger nog allt.

Jag ändrar mig, det var ett påhopp.

Skaffa för guds skull inga barn, ta hand om ditt ego istället.

Du refererar till ditt (ev) framtida barn som "ungen", "den" mm

Du vet om man älskar sina barn så gör man det ovillkorslöst, alltså inte bara när de uppför sig utan ALLTID. Sedan kan det säkert finnas stunder när man inte tycker om dem, men älskar dem gör man alltid. Och i älskar innefattar jag även att man ställer upp på sitt barn om/när de har det svårt oavsett orsak. Jag skulle se det som betydligt värre om min dotter blev missbrukare eller kriminell än om hon kom hem och var gravid när hon är 17 och även om hon vore alla tre sakerna så skulle jag fortfarande älska henne och kämpa för henne med blod, svett och tårar. Så tror jag att de flesta föräldrar känner för sina barn.

Sedan är det inte ens säkert att man kan få barn, så man ska nog vara lite mer ödmjuk inför liv än vad du framstår som här iallafall.

När blir det dotterns ansvar vad hon gör i livet då?
Den dag hon fyller 18? Sen beror det ju helt och hållet på hur min dotter är. Är det en strulpella redan från dag ett så är det klart att man har mindre lust att ha den kvar boendes hos sig, men säg att dottern sköter sig, sköter skolan, har planer på att plugga vidare till något stort, självklart skulle jag göra allt för min dotter. Jag utgår bara från mig själv. Men är det en dotter som knappt gått ur högstadiet, som festar, kanske drogar eller har annat dumt för sig, jaaa, klart jag skulle ställa upp där med, men bara om dottern visar att hon är villig att uppoffra sig eftersom kanske livets största uppgift ligger framför henne, nämligen att sätta ett barn till världen och uppfostra det i 18 år...

Men samtidigt... Jag skulle inte vilja ha dem boendes hos mig iallafall, jag ska inte behöva skaffa större hus, få störd nattsömn i flera år till, skaffa annan bil o.s.v... Dotterns ansvar vad hon gör.

Ansvaret är hennes från början, men hjälpen finns här.

Om min dotter på 16 skulle bli gravid av misstag, då jag vet att hon inte vill ha barn än, och att mensen kommer så att det blir försent för abort, skulle hon få ha barnet i sitt rum och ta det huvudsakliga ansvaret. men då hon är duktig i skolan och sköter sig bra, inget festande, rökande eller annat, så skulle jag hjälpa henne med barnet så att hon kan plugga färdigt. Handlar inte om att bestämma att på 18-årsdagen åker hon ut. Utan när hon kan stå på egna ben och ta hand om de båda.

Fast om nu dottern hade varit en strulpella som du uttrycker det så hade hon antagligen behövt mitt stöd ännu mer. Jag skulle ju tänka på bebisen oxå, inte dens fel att den blivit till heller.

Jag må vara lite Ego, men för att kunna ta hand om ett barn måste man kunna ta hand om sig själv först. Och det är väl inte det minsta egoistiskt att vänta? Sluta med dina påhopp och inse att alla inte tycker som du, det här är ett diskutionsforum, åsikterna är fria. Jag hoppar inte på dig för att du tycker annorlunda än mig.

Du skriver så bra!:bow: Jag, som förälder, anser att en del av mitt ansvar är att hjälpa mitt barn/mina barn att själva bli bra förlädrar.

Mitt ansvar att få mitt barn att utbilda sig och få ett bra liv avtar inte bara för att barnet i sig blir förälder!

Tack =)

Håller med. Tycker att ansvaret nästan ökar då eftersom hon då har mindre chanser när barnet blir större till egen tid, så ännu viktigare då att hon får chansen till utbildning innan det blir dags för utgifter som hyra, mat och räkningar.
Om hon vill leva på nudlar om hon bor själv, bra för henne, men inte med mitt barnbarn. Det barnet ska ha lika stor chans att få en trygg uppväxt som hon har fått fast jag inte var tonåring när jag fick henne.

Om det nu skulle vara som du säger, barnet var inte det minsta planerat, mensen kom som en klocka iallafall, då får man ju självklart anpassa sig. Det skulle kunna hända mig med. Men om dottern blir gravid och Väljer att behålla barnet, det är det jag pratar om. Då får den också flytta hemifrån.

Den sitsen är knepigare då min dotter inte vill ha barn nu.
Men det beror på omständigheter, om hon har kille som ska hjälpa till. Om han bor hemma och pluggar, osv.

Men jag ser mest till bebisens bästa och att jag är bestämd med att dottern ska utbilda sig klart. Så det lär blir samma svar ändå. :)

Min dotter läste om nån i tidningen som hade fått 2 barn utan att veta om att hon var gravid och hon var bara 16 år.
Då frågade hon om hur jag skulle göra om hon blev gravid utan att veta om det förräns sent. Jag sa att jag självklart skulle hjälpa till så hon kan plugga.

Till saken hör att jag har hela huset fullt med barn. Jag har egna barn som är
1, 2, 16 och 18 plus sambons barn som är 11 och 13, så jag kanske är miljöskadad :D
Jag kommer inte att bli "barnfri" förräns jag är typ 60, så 1 barnbarn hemma ett tag skulle inte störa mina rutiner så mkt.

Huvudsaken för mej är att små barn får växa upp med kärlek och trygghet oavsett vilka omständigheter som gjort att de kommit till. Och kan inte mina barn ge dem det första åren så får jag hjälpa till med det.

Jag må vara lite Ego, men för att kunna ta hand om ett barn måste man kunna ta hand om sig själv först. Och det är väl inte det minsta egoistiskt att vänta? Sluta med dina påhopp och inse att alla inte tycker som du, det här är ett diskutionsforum, åsikterna är fria. Jag hoppar inte på dig för att du tycker annorlunda än mig.

Exakt, man får diskutera och TYCKA saker och ja, jag tycker saker ibland.
du får ta det som du vill, påhopp eller inte. Jag har inte problem med att andra tycker andra saker än mig.

Tycker iallafall att på det sätt som du uttrycker dig här så framstår du som en ganska osympatisk person, men det kanske är annorlunda IRL?

den här tråden är inte skapad för att vi ska kasta skit på varandra så låt bli, det här är en tråd vad vi tycker och vad vi skulle gjort. Inte för att vi ska hoppa på varandras åsikter. Så håll det för dig själv tack, jag bad aldrig om att få bli kommenterad.

Senast ändrad:

Om det verkligen verkligen är ett misstag som är försent att rätta till som man inte haft en aning om, då hjälps man åt. Men om dottern själv väljer att behålla barnet, då anser iallafall jag att hon får flytta. Så hjälper jag henne ändå så gott jag kan. Men då har hon sitt eget space.

Isåfall var går åldergränsen? Finns barn som får barn när de är 14..

den här tråden är inte skapad för att vi ska kasta skit på varandra så låt bli, det här är en tråd vad vi tycker och vad vi skulle gjort. Inte för att vi ska hoppa på varandras åsikter. Så håll det för dig själv tack, jag bad aldrig om att få bli komenterad.

När man är på ett sådant här forum så ber man om att bli komenterad, vill man inte det så är det bara att logga ut.

Varför skulle jag hålla saker för mig själv, jag säger bara vad jag tycker. Det jag säger här skulle jag säga till dig ansikte mot ansikte också.

Jag har inte sagt att du ÄR på ett visst sätt bara att du framstår som det här, det är skillnad.

Gå och ta hand om dina sömnproblem nu för det ska jag göra, försöka sova alltså!

Sluta attackera mig. Vad jag gör är inte din ensak. Jag har semester, vilket du inte har med att göra. Så lägg ner. Återgå till det som tråden var ämnad för.

Aldrig i livet att jag skulle acceptera att min dotter får barn som 14 åring, det finns inte, man är absolut inte mogen att ta hand om ett barn då. Min högsta önskan är faktiskt att få en dotter som den Snuffsan har, som Mini. Som är såpass stark i sig själv att hon inte söker bekräftelse hos killar som 14 åring...

Håller med. Jag vill att barn ska vara barn så länge som möjligt.

Jag har haft turen med min dotter att hon inte förrens nu i år har börjat dejta. Och vi har hunnit prata igenom mkt som fylla, barn, droger mm.
Jag är stolt över henne att hon har framtidsplaner och tar pluggandet på allvar.
Som sagt så hoppas jag inte på barnbarn än :D

Aldrig i livet att jag skulle acceptera att min dotter får barn som 14 åring, det finns inte, man är absolut inte mogen att ta hand om ett barn då. Min högsta önskan är faktiskt att få en dotter som den Snuffsan har, som Mini. Som är såpass stark i sig själv att hon inte söker bekräftelse hos killar som 14 åring...

Kan hända i andra fall.
Dottern kanske blir av med oskulden tillsammans med sin fasta pojkvän vid 14 års ålder, och råkar bli gravid?
Hon kanske blir våldtagen och blir gravid?

Hur som helst, blir hon utkastad som fjortonåring av dig då? Du tänker i så fall överlåta din dotter till socialen?

Jag har så grava sömnproblem ändå, att jag behöver inte fler saker som väcker mig på nätterna.

Är det en strulpella redan från dag ett så är det klart att man har mindre lust att ha den kvar boendes hos sig,

klart jag skulle ställa upp där med, men bara om dottern visar att hon är villig att uppoffra sig

Det är bla de här inläggen som gör att vi tycker olika.

Som förälder till en dotter så har jag extremt svårt att dela eller ens förstå dina åsikter i just det här ämnet,

Barn är inte något man bara skaffar, utan något man ska vara glad att/om man kan få, vilket inte är alla förunnat. Jag är absolut för fri abort, men jag skulle inte se det som en självklar utgång för en 17 åring som blir gravid. Tycker nog att om man är 17 år och väljer att behålla barnet så är kanske det, det som är det mest ansvarsfulla. Jag känner flera tonåringar som har fått barn under gymnasietiden och det har gått bra för dom även om de har fått kämpa. Sedan vet jag minst lika många som har valt abort och det har gått lika bra för dom. Men valet är ju trots allt deras eget och även konsekvenserna, med eller utan stöttning beroende på i vilken familj man befinner sig.

När man jobbar med ungdomar i den här åldern så lär man sig hur de fungerar och jag tror inte att det är särskillt många 17 åringar som blir gravida och bara rycker på axlarna och tror att mamma ska fixa allt.

Det där med sömnen var menat med en sån här;)

*kl*

Det här har inte direkt med tråden att göra, men jag bara funderar..

måste man plugga vidare och bli "något stort" för att ses som ansvarstagande och seriös? Tänk om era barns högsta dröm är att köra buss.. är det skam och ansvarslöst?

Jaja, har inte med tråden att göra, men jag reagerade stort på det.

Ansvar för mig är att göra sitt bästa utifrån dom förutsättningarna man har. Och det har ingenting med utbildning att göra. Att behålla barnet kan också ses som att ta ansvar för sina handlingar, precis som att göra abort kan ses som det.

Ansvaret ligger mycket i ens personliga värderingar. För vissa är det ansvar att plugga vidare, för andra är det att göra det som man själv finner mest givande.

Föräldrar har alltid skyldighet att älska sina barn, men barn har aldrig skyldighet att älska sina föräldrar.

Om det vore min dotter så skulle jag givetvis stötta. Det är mitt ansvar som förälder att se till att guida mina barn på rätt väg, och hjälpa dom in i vuxenlivet. Vissa är snabba på detta, vissa lite långsammare. Och vissa tar det i fel ordning (barn t.ex), och vissa lever precis "som man skall" enligt normen. För mig är inget av det fel, och jag skulle se barnbarn som ett privilegium. Ett privilegium att min dotter skulle anförtro mig en sådan sak, och vilja bo hemma och ha mitt stöd och råd. Det är ingen självklarhet i "min värld".

Jag skulle aldrig kasta ut mina barn. Jag är som en hund - när jag väl älskar, så älskar jag villkorslöst.

Liknande trådar

T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 610
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama