Vägrar abort som 17åring, då kastar mamman ut henne!

Sv: Vägrar abort som 17åring, då kastar mamman ut henne!

kl

Jag såg inte programmet men det låter ju som om mamman inte riktigt har alla hästar i hagen med tanke på hr hon uttalade sig.

Däremot så har hon väl inte helt fel i sitt handlande. Jag tror att jag också skulle vilja att min dotter flyttade hemifrån om hon ansåg sig såpass vuxen att ta hand om ett barn, vilket är det absolut största ansvaret man kan ta här i livet.
Kan man ta hand om barn kan man även bo och klara sig själv.
Som Kimzor sa, man ska väl inte behöva vara extramamma mot sin vilja, för det är nog oftast det som händer tyvärr när man bor hemma hos sina föräldrar och har egna barn.

Nu är det ju svårt att veta hur man skulle reagera då man aldrig har varit (och förhoppningsivs inte kommer att hamna) i en sån situation.
Men jag skulle ju givetvis inte slänga ut min dotter. Däremot skulle jag nog ha ett väldigt allvarligt samtal med henne och berätta vad som gäller.

Man får ju se till situationen anser jag.

Om min 17åring verkligen vill försöka gå klart gymnasiet så försöker iaf jag underlätta så mycket som möjligt, är det då lättare att bo kvar hemma så får hon givetvis göra det.

Det handlar inte om att klara det själv eller inte tycker jag, det handlar mycket om ekonomi och att jag gärna ser att gymnasiestudierna avslutas.

Man behöver ju inte arrangera det så att mormor blir extramamma. Jag är vuxen och har ett barn men skulle nog ändå tycka det var rätt slitigt att flytta och försöka fixa ett jobb under en graviditet. Jag har antagligen större möjlighet att få jobb än en 17-åring som inte ens gått ut gymnasiet så nog tycker jag det är lite väl hårt att kallt säga att en 17-åring ska klara sig på egen hand om hon bestämmer sig för att behålla ett barn som inte riktigt var planerat.

Jag skulle nog, som mamma, ändå se det som min roll att försöka hjälpa min dotter/son att på bästa möjliga sätt klara av sina studier. Även om h*n själv blivit förälder.

Jag har inte sett varken detta programmet eller något annat i serien, så jag vet inte ens ifall det utspelar sig i Sverige eller något annat land.

Däremot så har hon väl inte helt fel i sitt handlande. Jag tror att jag också skulle vilja att min dotter flyttade hemifrån om hon ansåg sig såpass vuxen att ta hand om ett barn, vilket är det absolut största ansvaret man kan ta här i livet.
Kan man ta hand om barn kan man även bo och klara sig själv.
Här reagerar jag dock lite.
Det är väl inte fel att låta 17-åringen flytta till ett eget boende.
Men det är väl ändå stor skillnad på det och på att formligen kasta ut tonåringen från hemmet och lämna henne åt sitt öde... Det är väl DET som är det värsta tycker jag, att mamman väljer att överge tonåringen och låta henne lösa saken bäst hon vill.

Någon skrev i början av tråden att om sonen skulle välja att bli pappa i så unga år så skulle han inte få bo kvar hemma.
Där undrar jag ju då, ÄR det så självklart att sonen över huvudtaget haft något val i den frågan? Kan man sparka ut sin son för att han haft ihop det med en tjej, som blivit gravid och bestämt sig för att låta graviditeten fortskrida? VARI ligger hans brott? Att de haft sex?

Det är en serie ifrån Danmark och jag slås av vad mycket som skiljer oss grannländer åt ( nu pratar jag rent allmänt och inte om just denna fråga )

hur skulle ni själva reagera om dottern eran kom hem som 17 åring och var gravid?

Jag skulle väl inte jubla i högan sky

Skulle eran relation vara helt förstörd ?

Absolut inte

Skulle ni propsa på en abort eller skulle det vara dotterns beslut ?

Jag skulle ,prata med henne om hon tar upp ämne men aldrig föreslå det. För mig är abort inte ett alternativ, men beslutet skulle vara hennes och jag skulle stötta och hjälpa oavsett vilket beslut hon fattade.

Skulle ni kasta ut eran dotter om hon valde att behålla barnet ?

Aldrig i livet.

Svaren gäller även om det skulle handla om sonen

Vilken totalt idiot till människa!!!! :eek: :eek: :eek:

Snacka om att förstöra för sin dotter!

Det finns absolut ingenting min dotter:love: skulle kunna göra för att jag skulle förskjuta henne och då menar jag ingenting. Jag har gett henne liv och det är min yttersta uppgift här i livet att se till att hon har det bra och får hjälp att reda ut problem som uppstår.

*kl*

Vad hände i det avsnittet med tjejen som har leukemi sist (minns inte vad hon heter)? De sa att " XX värsta mardröm har besannats". Blossade hennes leukemi upp igen så hon tvingades till abort, eller forlorade hon barnet på annat sätt? *nyfiken*

Skit att programmen inte går i repris längre

*kl*

Vad hände i det avsnittet med tjejen som har leukemi sist (minns inte vad hon heter)? De sa att " XX värsta mardröm har besannats". Blossade hennes leukemi upp igen så hon tvingades till abort, eller forlorade hon barnet på annat sätt? *nyfiken*

Skit att programmen inte går i repris längre

Barnet hade fel på njurarna (tror jag det var) och hade drygt 5 procent chans att överleva så dom valde att avbryta på mediciniska skäl. Enligt läkaren är inte hennes läkemedel skyldiga till barnets medicinska fel.

Det upptäcktes att barnet hade ett allvarligt fel som gjorde att han högst troligt inte skulle överleva utanför livmodern, det hade dock inget med hennes mediciner att göra sa dom.

Så hon fick avbryta graviditeten, föda fram en son i vecka 19 och han levde i 3 timmar på BB.

Efter det hade dom begravning :(

Någon skrev i början av tråden att om sonen skulle välja att bli pappa i så unga år så skulle han inte få bo kvar hemma.
Där undrar jag ju då, ÄR det så självklart att sonen över huvudtaget haft något val i den frågan? Kan man sparka ut sin son för att han haft ihop det med en tjej, som blivit gravid och bestämt sig för att låta graviditeten fortskrida? VARI ligger hans brott? Att de haft sex?

Antar du menar mitt inlägg.

Jag har inte skrivit någonstans att jag skulle sparka ut min son eller ens ställa ultimatum. Som du skriver så är det inte ens killen delaktig i beslutet men det hindrar inte ifrån det faktum att han är pappan. Det jag menar är att min son skulle få eget boende även om jag finns där som stöd och råd. Även om sonen inte är delaktig i beslutet att behålla barnet så var han ändå med i akten och kunde (om han verkligen inte vill ha barn) skydda sig. Skydd är inte bara tjejens ansvar.

Varför är det hemskt att låta någon få eget boende när dom skaffar barn men det är helt okej att släppa iväg sina barn på internat för en utbildning som ligger längre bort ? Det är i nästan samma ålder och visar att dom klarar det om man bara kan ta ett steg tillbaka som förälder.

Varför är det hemskt att låta någon få eget boende när dom skaffar barn men det är helt okej att släppa iväg sina barn på internat för en utbildning som ligger längre bort ? Det är i nästan samma ålder och visar att dom klarar det om man bara kan ta ett steg tillbaka som förälder.

Jag tycker det är lite skillnad på att flytta hemifrån för att studera och därmed bara ha sina studier att koncentrera sig på. Att flytta hemifrån för att man ska få barn... då har man ett barn samt studier och/eller arbete att ta hand om.

Bara att flytta hemifrån är en omställning i sig, man ska lära sig ta hand om sig själv på egen hand. Lägg till ett barn på det... jag tycker inte ens att det är jämförbart (jag flyttade hemifrån när jag var 17 år).

Jag tycker inte att det är hemskt att unga föräldrar skaffar eget boende, men jag tycker inte att det är en självklarhet. Jag skulle inte propsa på det, men jag skulle självklart hjälpa till om mitt barn bestämde sig för det.

Att flytta hemifrån för att man ska få barn... då har man ett barn samt studier och/eller arbete att ta hand om.

Precis som vilken förälder som helst ;)

Bara att flytta hemifrån är en omställning i sig, man ska lära sig ta hand om sig själv på egen hand. Lägg till ett barn på det... jag tycker inte ens att det är jämförbart (jag flyttade hemifrån när jag var 17 år).
.

Jag flyttade också hemifrån när jag var 17 och jag tror (hoppas iaf) att min son kommer klara av det precis lika bra som jag gjorde även om han skaffar barn i den åldern. Jag tror att det bara blir en nackdel att bo kvar hemma om man skaffar barn som ung.

Fast en 17-åring har inte samma förutsättningar som tex. jag. Hur lätt är det att få jobb vid den åldern? Hur lätt är det ens att få en hyreslägenhet vid den åldern? Ingen av de hyresvärdar jag bott hos hyr ut till andra än människor med jobb.

De flesta hinner kliva in i vuxenlivet stegvis. Att vara 17 år och helt plötsligt bli förälder är som att gå från a till x på ett steg. Inte riktigt lika "lätt" som när man även får ta stegen där emellan.

Nej inte riktigt, en 17 åring som läser på gymnasienivå har inte alls samma ekonomi som en person som pluggar på universitet.

Jag vet inte hur det fungerar med lån, men jag vill då inte att mitt barns gymnasiestudier skall finansieras med lån ( skuldsätta sig så tidigt ).
Det räcker med de lån som kommer om hon/han vill studera vidare sedan.

Jag flyttade också hemifrån när jag var 17 och jag tror (hoppas iaf) att min son kommer klara av det precis lika bra som jag gjorde även om han skaffar barn i den åldern. Jag tror att det bara blir en nackdel att bo kvar hemma om man skaffar barn som ung.

Om min 16-åriga dotter blir med barn av misstag eller slarv och bestämmer sig för att behålla så skulle hon få bo kvar hemma så att hon kan avsluta sin utbildning och ha chansen till att få ett jobb.
Då har hon förutsättningarna att kunna ge sig själv och barnet ett bra liv.
Vad ska hon leva på om jag "slänger" ut henne? Var ska hon bo? Ska hon bli socfall vid 17-års ålder?
Tycker jag vill ge mina barn och barnbarnet för den delen, bästa möjliga grund även om hon begått ett misstag. Då har hon ju chansen att klara sig bra när tiden kommer istället för att sitta i en rävsax för att jag har mina principer för hur det ska gå till.

Håller med. Att flytta hemifrån och klara sig själv i den situationen ger knappast varken de unga föräldrarna eller barnet bästa möjliga förutsättningar. I vissa fall fungerar det säkert bra, men jag skulle definitivt inte se det som en självklarhet att barnet ska flytta hemifrån bara för att han/hon väntar barn. Det beror helt på hur det går att lösa.

Hur tänker ni mammor ( och icke mammor ) om detta, hur skulle ni själva reagera om dottern eran kom hem som 17 åring och var gravid?

Skulle eran relation vara helt förstörd ?

Skulle ni propsa på en abort eller skulle det vara dotterns beslut ?

Skulle ni kasta ut eran dotter om hon valde att behålla barnet ?

(Tillägg: frågorna går såklart att applicera på söner också )

/C

Jag skulle inte bli jätteglad, men jag skulle inte heller tycka att det var någon katastrof. Och jag skulle veta att hon visste vad hon gjorde, för jag tänker se till att min dotter vet vad sex handlar om när den dagen kommer.

Vår relation skulle vara oförändrad, inget sådant skulle få mig att ändra mina känslor för henne. Självklart skulle det vara min dotters beslut, men jag finns där för att prata med henne och bolla fram och tillbaka om hon behöver det. Om hon väljer att behålla barnet stöttar jag henne självklart fullt ut.

Nu är min dotter bara 7 månader, så mycket kan hända, men jag har svårt att se att jaag skulle ändra åsikter i detta.

Jag har antagligen större möjlighet att få jobb än en 17-åring som inte ens gått ut gymnasiet så nog tycker jag det är lite väl hårt att kallt säga att en 17-åring ska klara sig på egen hand om hon bestämmer sig för att behålla ett barn som inte riktigt var planerat.
Om man inte kan ta hand om sig själv och ta ansvar för sig själv - hur ska man då kunna ta hand om och ansvara för ett barn?

Är man tillräckligt gammal att ha sex och bli gravid SAMT vilja behålla barnet är man gammal nog att ta ansvaret som krävs. Betala alla kostnader som vuxna har. Som hyra tex. Inte snylta på föräldrarna.

Nu är jag själv INTE i den situationen men jag skulle inte se det som en självklarthet att ungen ska få bo kvar hemma. Vill man ha barn måste man vara mogen för ansvaret.

Senast ändrad:

Liknande trådar

T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 610
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama