Vägrar abort som 17åring, då kastar mamman ut henne!

Sv: Vägrar abort som 17åring, då kastar mamman ut henne!

Men om man nu måste föda det pga det kanske gått för långt, blir det då bättre av att man slänger ut mamman så hon får klara sig bäst hon kan?

Får man stöd hemifrån och hjälp att utbilda sig och få jobb borde man ju iaf ha vissa förutsättningar att klara det.

Tänker man inte på barnet som är helt oskyldigt i sammanhanget? (det ofödda barnet) Klart man vill ge det så bra start som möjligt, det är ju en del av en själv. Eller vill man bara vara mor/farmor till välplanerade barn?

Fast det spelar ju ingen roll hur mogen man är som 17 åring, ekonomin är ju ändå ganska kass, speciellt om personen vill försöka gå klart gymnasiet ( som jag självklart vill stödja som mamma)

Hur mogen personen än är så har en 17 åring inte samma förutsättning rent ekonomiskt som en 25 åring exempelvis.

Tycker inte alls det har med mognad att göra öht.

Om man inte kan ta hand om sig själv och ta ansvar för sig själv - hur ska man då kunna ta hand om och ansvara för ett barn?

Det handlar inte om att 17-åringen inte kan ta hand om sig själv. Även den mest skötsamma 17-åring kommer få det förbannat svårt om h*n helt plötsligt ska sköta ett eget boende, egna studier och/eller ett jobb plus ta hand om ett barn.

En 17-åring har inte samma förutsättningar att sköta allt själv som en... ja, säg 27-åring. Ingen utbildning, hårda tider att få jobb, tuff bostadsmarknad i många städer. Det är tufft även för oss som har utbildning och arbetslivserfarenhet. Men det kanske är en bra början på vuxenlivet att leva på socialbidrag (jo, jag ser en överhängande risk för det).

Det innebär dock inte att en 17-åring inte kan bli en bra förälder, men jag tror att en 17-åring blir den bästa möjliga föräldern om han/hon får stöd från sin egen familj. Det behöver inte innebära att bo kvar hemma, men ibland kan det vara en bra lösning. Att få stöd så att man klarar av gymnasiestudierna med bra betyg så att han/hon kanske kommer in på en högskoleutbildning och så småningom får ett bra jobb.

*kl*

En viktig aspekt i just det här fallet tycker jag är att pappan till barnet (22 år) inte tänkte ta något som helst ansvar för barnet. Det är alltså inte så att tjejen blir utkastad och har någon att ta hand om barnet tillsammans med. Visst, att behålla barnet ändå är ju ett beslut hon har tagit, men att mamman kastar ut henne är ändå, i mina ögon, helt galet. Hon hade ju uppenbarligen inte heller något eget boende, utan skulle bara ut. Tur att det finns andra släktingar som ställer upp då!

Det handlar inte om att 17-åringen inte kan ta hand om sig själv. Även den mest skötsamma 17-åring kommer få det förbannat svårt om h*n helt plötsligt ska sköta ett eget boende, egna studier och/eller ett jobb plus ta hand om ett barn.

En 17-åring har inte samma förutsättningar att sköta allt själv som en... ja, säg 27-åring. Ingen utbildning, hårda tider att få jobb, tuff bostadsmarknad i många städer. Det är tufft även för oss som har utbildning och arbetslivserfarenhet. Men det kanske är en bra början på vuxenlivet att leva på socialbidrag (jo, jag ser en överhängande risk för det).
Borde man ha tänkt på innan man blev med barn och sedan tog beslutet att behålla det. Är det en bra början på vuxenlivet att skaffa barn innan man har vare sig bostad eller inkomst?

men jag tror att en 17-åring blir den bästa möjliga föräldern om han/hon får stöd från sin egen familj. Det behöver inte innebära att bo kvar hemma, men ibland kan det vara en bra lösning. Att få stöd så att man klarar av gymnasiestudierna med bra betyg så att han/hon kanske kommer in på en högskoleutbildning och så småningom får ett bra jobb.
Vad skulle ett sådant stöd bestå av, rent konkret?

Alla vet inte att de är med barn i början, man kan ju få mens ändå.

I mitt fall om min dotter blev gravid och det är för sent för att göra abort skulle hon få bo kvar hemma, plugga gymnasiet och sen försöka få jobb.
Mitt stöd är förstås mat, husrum, hjälp med att ta hand om bebis och att hjälpa henne till ett eget boende när det är dags.

Det är absolut ingen bra början på vuxenlivet, men det gör ju inte saken bättre att bli utslängd. Men för alla kanske inte abort är ett tänkbart alternativ när man väl sitter i den situationen. Det är ju väldigt svårt att säga innan man själv har testat (jag har inte gjort det, men vet förvisso inte om du har gjort det).

Är man tillräckligt gammal att ha sex och bli gravid SAMT vilja behålla barnet är man gammal nog att ta ansvaret som krävs. Betala alla kostnader som vuxna har. Som hyra tex. Inte snylta på föräldrarna.

Nu är jag själv INTE i den situationen men jag skulle inte se det som en självklarthet att ungen ska få bo kvar hemma. Vill man ha barn måste man vara mogen för ansvaret.

Jag hoppas du inte har egna barn.

Och jag antar att du själv är felfri och att du aldrig har gjort misstag.

Man kan ju FAKTISKT bli gravid av misstag fast man skyddar sig. Sedan vet nog alla att enda sättet att vara helt säker är att avstå från sex. Hur länge ska man göra det då, tills man är 30 och har en utbildning, jobb mm?

Hur många vuxna kvinnor kan säga att de ALDRIG har oroat sig över en ev oönskad graviditet, dvs att mensen är sen eller att man kanske inte har skyddat sig ordentlig vid något tillfälle.

När man är 17 år är man relativt omogen, man är impulsiv, man tar risker mm. MEN med rätt stöttning tror jag att man kan bl en utmärkt förälder ändå.

Med stöttning så menar jag känslommässig, tidsmässigt och ekonomiskt mm.

Varför skulle man INTE göra det om man har möjlighet??

Skulle min framtida dotter bli gravid, välja att behålla, så skulle hon få flytta till eget också. Jag har så grava sömnproblem ändå, att jag behöver inte fler saker som väcker mig på nätterna. Jag skulle stötta, men inte curla, och om nu dottern anser sig vara såpass mogen att hon kan ta hand om ett barn så får hon gärna göra det också, jag skulle finnas där. Men då får dottern ha en egen bostad. Och visa att hon ansvarar för sitt liv. Jag ansvarar ju för mitt liv också.

Men jag förstår inte hur du kan koppla det till mogenhet/ansvar enbart

Om du läser mitt inlägg #62 exempelvis :)

Och vem har ens nämnt något om att curla, eller menar du att vi som låter våra barn bo kvar hemma är curlingföräldrar?

Senast ändrad:

Jag håller med, följer den serien, och jag bara gapade. Inte nog med att hon slänger ut henne, hon droppar den ena förolämpningen o elakheten efter den andra, pratar över huvudet på dottern om vilken besvikelse hon är, att hon nog hade för stora förväntningar på henne osv..

inte nog med det, hon säjjer att hon ksulle kunna vänta sig detta från sin yngsta dotter..o då har hon precis gått på hur besviken hon är, vilka stoora förväntningar hon hade på gravida dottern osv osv..inte nog med att hon fullständigt trycker ner den 17 åriga dottern, hon berättar klart o tydligt att yngre dotterna inte är nåt speciellt överhuvudtaget, henne hade man kunnat vänta sig en sån här besvikelse ifrån:crazy:

Nä, sämre mamma får man leta efter, ego. Inte kosntigt att dottern inte vågade berätat att hon var gravid först..Om ens barn inte vill berätta saker för en , kanske man inte ska bli arg, utan gå till sig själv o se vad man gör fel..i detta fallet solklart varför saker inte kom fram direkt..

Nä, man blir så trött på egofolk...
/J som inte har barn, men iaf sympati och hyfs.

Kan tillägga att jag anser att dottern ska ta ansvaret för det barnet hon nu ska behålla. Det är ett stort beslut, MEN känslomässigt behöver man fortfarande stöd, oavsett ålder..

Senast ändrad:

Skulle min framtida dotter bli gravid, välja att behålla, så skulle hon få flytta till eget också. Jag har så grava sömnproblem ändå, att jag behöver inte fler saker som väcker mig på nätterna. Jag skulle stötta, men inte curla, och om nu dottern anser sig vara såpass mogen att hon kan ta hand om ett barn så får hon gärna göra det också, jag skulle finnas där. Men då får dottern ha en egen bostad. Och visa att hon ansvarar för sitt liv. Jag ansvarar ju för mitt liv också.

Fast, vem ska ta hand om din framtida dotter när hon är bebis då? Med tanke på sömnproblemen. döttrar låter oxå när de är små, inte bara oönskade barnbarn :)

Då är det ju självvalt från min sida att få störd sömn. Sen har jag en pappa till barnet/barnen också. Sömn för mig är det som är prio ett i mitt liv, annars fungerar jag inte, jag blir som magsjuk av för lite sömn. Jag har valt att vänta med barn också för att se om jag lyckas ordna till det med sömnen innan det är dags för barn :). För sen lär det vara helt kört att lyckas ordna till det med sömnen om man exempelvis får ett kolikbarn...

Jag tror risken är större att man curlar om dottern fortfarande bor kvar hemma. Någonstans måste ju dottern också ta ansvar för beslut som hon tar i livet, och inse att vissa beslut leder till vissa konsekvenser. Har man inte råd eller möjlighet att ha barn så skaffar man inte barn. Jag väntar tills jag har rätt förutsättningar för att bilda familj. Så varför skulle min framtida dotter inte kunna göra samma sak.

Har man inte som vuxen också ett ansvar för sin 17-åring?
Man kan bli med barn fast man är försiktig och man kan få mens fast man är med barn.

Jag ser det som MITT ansvar att ta hand om min dotter tills hon är 18 eller utbildat sig färdigt, oavsett om hon skulle börja dricka, bli gravid eller nåt annat oväntat.
Det är inte att curla att hjälpa sitt eget barn med att få en framtid även om hon gör ett misstag, det är att ställa upp som förälder. Nu menar jag inte att jag ska ta över mammarollen medan hon går på fest varje helg, utan att man hjälper henne att lära sig ta hand om barnet och mogna så att de får det bra.
Det är ju trots allt sitt barnbarn det handlar om oxå.

Har man inte som vuxen också ett ansvar för sin 17-åring?
Man kan bli med barn fast man är försiktig och man kan få mens fast man är med barn.

Jag ser det som MITT ansvar att ta hand om min dotter tills hon är 18 eller utbildat sig färdigt, oavsett om hon skulle börja dricka, bli gravid eller nåt annat oväntat.
Det är inte att curla att hjälpa sitt eget barn med att få en framtid även om hon gör ett misstag, det är att ställa upp som förälder. Nu menar jag inte att jag ska ta över mammarollen medan hon går på fest varje helg, utan att man hjälper henne att lära sig ta hand om barnet och mogna så att de får det bra.
Det är ju trots allt sitt barnbarn det handlar om oxå.

Vi tycker lika!!:bow::bow:

Jag förvånas över hur många resonerar, det låter som om alla har glömt bort hur det vara att själv vara tonåring. Inställningen verkar vara att alla "misstag" ska "straffas"....

Eller så räknar de med att få så perfekta och smarta barn att de aldrig kommer att göra de misstagen.
Hoppas för deras egen skull att det blir så oxå.

Jag tror risken är större att man curlar om dottern fortfarande bor kvar hemma. Någonstans måste ju dottern också ta ansvar för beslut som hon tar i livet, och inse att vissa beslut leder till vissa konsekvenser. Har man inte råd eller möjlighet att ha barn så skaffar man inte barn. Jag väntar tills jag har rätt förutsättningar för att bilda familj. Så varför skulle min framtida dotter inte kunna göra samma sak.

Jag tycker nog att du gör rätt i att vänta.

Man får iallafall hoppas det för barnens skull att de lyckas leva upp till sina föräldrars krav/förväntningar/standard...

Känn ingen press framtida barn.

När blir det dotterns ansvar vad hon gör i livet då?
Den dag hon fyller 18? Sen beror det ju helt och hållet på hur min dotter är. Är det en strulpella redan från dag ett så är det klart att man har mindre lust att ha den kvar boendes hos sig, men säg att dottern sköter sig, sköter skolan, har planer på att plugga vidare till något stort, självklart skulle jag göra allt för min dotter. Jag utgår bara från mig själv. Men är det en dotter som knappt gått ur högstadiet, som festar, kanske drogar eller har annat dumt för sig, jaaa, klart jag skulle ställa upp där med, men bara om dottern visar att hon är villig att uppoffra sig eftersom kanske livets största uppgift ligger framför henne, nämligen att sätta ett barn till världen och uppfostra det i 18 år...

Men samtidigt... Jag skulle inte vilja ha dem boendes hos mig iallafall, jag ska inte behöva skaffa större hus, få störd nattsömn i flera år till, skaffa annan bil o.s.v... Dotterns ansvar vad hon gör.

Liknande trådar

T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 610
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama