Vägrar abort som 17åring, då kastar mamman ut henne!

Sv: Vägrar abort som 17åring, då kastar mamman ut henne!

Ja att diskutera och föra sin åsikt på tal är ju en annan femma än vad denna mamma körde med.

Jag skulle ha en öppen dialog, en bra diskussion och förklara min åsikt samt nackdelar ( och fördelar ), ja rubb & stubb helt enkelt.

Men jag skulle aldrig bete mig som den mamman :/

Vad synd, finns inte på webb-tv heller (iaf inte senast jag kollade).

Jag har inte sett serien, men var ganska nära själva situationen för bara en vecka sen.
Min 16-åring har nyligen träffat kille och då haft sex för första gången, med kondom förstås trodde jag, eftersom vi pratat mkt om det och hur viktigt det är mot sjukdomar och graviditet. Sen kommer det fram att det hände en gång utan och att mensen nu inte kommit på 4 dagar :eek:
Vi blev ganska besvikna då vi tjatat om hur viktigt det är.
Jag frågade vad hon själv ville och det var abort. Hon vill verkligen inte ha barn på länge. Vi bestämde att vänta och se nu till helgen och då köpa test om det inte hänt nåt.

Då började vi prata om vad som skulle hänt om t.ex det var försent för abort och hur man skulle lösa det. Jag har själv 2 små under 3 år och pluggar hemma, så jag sa att jag skulle hjälpa henne så hon kan gå på gymnasiet och sen hjälpa henne med lägenhet när hon gått ut skolan.

Självklart skulle jag inte kasta ut henne!! Det är mitt barn och mitt barnbarn det handlar om.
Sen om hon skulle säga -Nu vill jag ha barn! Då skulle jag avråda bestämt och säga att barn skaffar man när man kan ta hand om det på egen hand.

Men om det är ett misstag som inte går att göra åt, ja då skulle jag självklart hjälpa till med barnet. Finns inget annat i min värld. Och jag skulle älska det lika mkt som mina andra barn.

Nu kom det sig så bra att mensen kom efter 7 dagar och vi blev så lättade.
Dottern frågade om jag kan följa med och skaffa p-piller och jag tror detta var en nyttig läxa för henne.

Jag tycker det var helt rätt gjort. Anser 17-åringen att hon är tillräckligt mogen för att bli mamma då kan hon gott ta sitt ansvar och flytta hemifrån. Dock är jag övertygad om att hon kommer att få massor av stöd ändå.

Jag tror säkerligen att om jag blivit gravid när jag var 17 så hade min mamma bett mig flytta. Jag hade inte sett mig som utkastad.

Min dotter fyller sjutton om några månader så "vi är ju i rätt ålder" för tanken;)
Om hon skulle komma och berätta att hon var gravid så hade jag inte satt något ultimatum åt varken ena eller andra hållet.
Det är hon som ska leva sitt liv och hon som måste bestämma.

Att hon skulle flytta hemifrån hade jag inte ens tagit upp, jag ser ingen andledning att lägga extra sten på hennes redan tunga börda om hon nu blev ofrivilligt gravid.
Eftersom jag själv var med när hon satte p-staven så hade det ju verkligen varit en olycka och inget slarv.

Jag hade funnits där för henne precis lika mycket som tidigare, det hade inte ändrats. Men jag hade inte tagit över och blivit extra mamma åt hennes barn, jag tror inte någon mår bra av det utan alla ska få ha sina roller ifred.

Nu bor vi ju stort så att det är inga problem att få in en liten bebis här;)

Jag fick min son några dagar innan jag fyllde arton, han var väl planerad och jag hade inte bott hemma på många år då.
Jag blev utkastad som trettonåring så den biten var redan klar:cool:

Jag ville ju ha barn och jag har alltid tagit hand om mina barn själv.
Skillnaden mellan mej som sjuttonåring och min dotter är vi milsvid, hon har alltid haft ett hem och har aldrig behövt fundera på vart hon ska sova nästa natt och så ska det förbli så länge jag har något att säga till om.

Skulle hon bli gravid så löser vi det precis som vi har löst allt annat.
Om hon vill flytta så får hon göra det men det är inget jag skulle propsa på.

Hade det varit min dotter så hade jag varit stolt om hon inte gjorde abort. Skulle stötta till 100% och låta henne bo hemma så länge hon själv kände att hon behövde det.
Jag vet några som blivit gravida i 17-18 års åldern och de fungerar jättebra.

Jag tycker det var helt rätt gjort. Anser 17-åringen att hon är tillräckligt mogen för att bli mamma då kan hon gott ta sitt ansvar och flytta hemifrån. Dock är jag övertygad om att hon kommer att få massor av stöd ändå.

Jag tror säkerligen att om jag blivit gravid när jag var 17 så hade min mamma bett mig flytta. Jag hade inte sett mig som utkastad.

Tycker att både du och några till är väldigt "kalla" i ert sätt att se på saken.

Jag blev utkastad hemifrån när jag var 16 år och det var FRUKTANSVÄRT...har man inte blivit det kan man inte veta hur det känns. Jag hade mkt väl ha kunnat var den där gravida 17 åringen när jag var i den åldern.

Det är ju faktiskt ett liv som den här 17 åringen ska ta ett beslut om, det måste man väl respektera. Väljer man då att behålla barnet så är väl det också att ta sitt ansvar. Sedan om man får hjälp och stöttnig hemifrån så är väl det bra. Det är ju ursvårt att få lägenhet och jobb idag och många blir mer eller mindre tvingade att bo hemma lång upp i 20 årsåldern.

När man är 17 år så tycker man själv att man är mogen, det tillhör arbetsbeskrivningen. Sedan kan ju vi och alla andra veta/tycka annorlunda. Jag jobbar med ungdomar i åldern 16 - 19 år och de tycker oftast att de är vuxna, mogna mm.

Sedan är det ju en sak att stötta och hjälpa till än att göra allt, det får man ju mkt noga diskutera och göra upp inom familjen, vem som gör vad och vem som har vilket ansvar.

Fattar inte hur man kan resonera som så att " är hon tillräkligt mogen att skaffa barn så ska hon flytta". Det tycker jag tyder på en ganska taskig människosyn och brist på empati. Ska man säga en sådan sak så vill det banne mig till att man är felfri själv och vem är det??

Som sagt så skulle jag inte bli GLAD men inte heller dömma eller ställa ultimatum. Man får nog tänka till lite hur det var när man själv var i den åldern, många vuxna glömmer snabbt bort hur de själva var i tonåren. Jag kommer ihåg hur jag var i allafall, vidrig, men jag förtjänade knappast att få stryk, bli utslängd mm. Det har tagit mer än 10 år att bygga upp den relationen med min mamma igen och den är fortfarande bräcklig, så vill jag aldrig att min och dotterns relation ska bli oavsett orsak.

Gled iväg lite OT, sorry!

Nu var jag ju ett år äldre än hon var.. jag han fylla 18 iaf..
men jag har en bakgrund som väl inte är den roligaste... behöver inte gå in på detaljer... ;)
men jag har en son som nu är 9 mån..
Jag var livrädd för vad mina föräldrar skulle tycka och tänka... men döm min förvåning när de bara blev jätte glada... men det kanske är skillnad om man hinner bli myndig???

Det är hemskt!!

Att mamman först sitter och snackar en massa om att dottern inte är välkommen hemma och att hon pratar illa om henne i tv är illa. Hoppas verkligen att hon ångrar sig sen!

Vad är det som säger att det är dotterns mamma som kommer att få ta hand om barnet?

Hade det varit min dotter hade jag hjälpt henne så mkt jag kunde, men ändå att dottern hade fått ta sitt ansvar. Men aldrig i livet att jag hade kastat ut mitt eget barn!

Jag blev utkastad hemifrån som gravid 16 åring,det var inte roligt. Skulle aldrig kasta ut min dotter om hon blev gravid, stötta och hjälpa men inte ta över ansvaret för barnet.Skulle givetvis försöka hjälpa henne hitta en bostad annars får hon bo med mig men ha hela ansvaret för barnet. Blir min dotter gravid skulle jag stötta henne i hennes beslut vilket hon än tog.

*kl*
Jag skulle givetvis ställa upp för min son, men jag skulle ju inte då ta på mig ansvaret. Stötta och hjälpa till, men aldrig att jag skulle slänga ut honom om han blev pappa vid den åldern!

Jag har valt att skaffa Loke, då får man ju även tänka på som förälder att ens egna barn kan bli en förälder också. Och bara för det, så ska man kasta ut dom och inte stötta dom?? Låter befängt! Vilken självisk idiot gör så? Tydligen den "mamman" i TV...(såg ej avsnittet, badade min son)

Kl

Jag satt också med hakan i kvävecken precis som min sambo.
Något som jag också reagerade över var att hon jämförde sina döttrar så olika.

"Jag har ju en 12-årig dotter också och hon är ju inte så ordentlig av sig så henne hade jag inte blivit så besviken på. Men XXX är ju så ordentlig och duktig så jag hade förväntat mig mer av henne."

Vilken inställning som mamma! Kul för den yngre systern att höra på tv att ens mamma inte har några större förväntningar om en.

Jag tycker 17-åringen gjorde ett mycket gott intryck. Väldigt mogen och stark, hoppas att allt går väl för henne med bebisen i framtiden trots deras tunga start.

Jag skulle nog förslå abort och berätta att det inte är farligt eller gör ont, och berätta om hur det kan komma att påverka hennes liv som så tidig mamma.
Men jag skulle aldrig kunna tvinga henne till ett sånt beslut, det är hennes eget.
Och skulle inte slänga ut heller, om hon nu var städad och ordentlig.

Jag såg inte programmet men förstår inte hur man kan prata så om sitt barn i TV :crazy:

Inget illa menat, men kan man bara vara en familj i dina ögon om man bor ihop :confused:

Även om min son skulle bo nån annanstans så ingår han i min familj och kommer så alltid göra.

Nej? Men vi löser saken SOM EN FAMILJ. Även om hon är 15 och bor hemma eller 25 och bor i egen lägenhet. Och i en familj kastar man inte ut varann. Det var det jag menade. Jag har väl inte sagt att man inte är en familj om man inte bor ihop? Men dörren hem till mig är alltid öppen. Oavsett ålder.

"Jag har ju en 12-årig dotter också och hon är ju inte så ordentlig av sig så henne hade jag inte blivit så besviken på. Men XXX är ju så ordentlig och duktig så jag hade förväntat mig mer av henne."

Vilken inställning som mamma! Kul för den yngre systern att höra på tv att ens mamma inte har några större förväntningar om en.

Ja precis, jag satt såhär :eek: och sedan när hon fortsatte prata om döttrarna så satt jag såhär :mad:

Hur f*n kan man ens säga så som mamma. Forpulede, blåojede idiot på ren danska ...

Nu är jag om än mer upprörd.

Mamman hade skrikit åt sin dotter när hon mottog beskedet att dottern skulle dra därifrån omedelbart. Dottern var chockad..

Sedan hade hon vägrat prata med sin dotter på 3 månader!!

Dottern har ingen lgh nu, men mamman kastar alltså ut henne ändå, dotterns mormor har då erbjudit sig att låta tjejen bo där i väntan på egen lgh.

Hur i helvette kan man göra så mot sitt barn ?

Vissa människor har ingen logik eller moral i kroppen.

Jag fattar ju inte heller min morsa, hur hon kunde med..

Hur kan man resonera som du gör!? Vad är man för sorts förälder då!? Fy så känslokallt! :(

Skulle ALDRIG be min dotter flytta, inte heller tvinga henne till abort! Vi skulle lösa det här tillsammans på bästa sätt, och oavsett val hon gör så skulle hon ha vårt fulla stöd och hjälp.

Kicki :laugh:

Nu är jag om än mer upprörd.

Mamman hade skrikit åt sin dotter när hon mottog beskedet att dottern skulle dra därifrån omedelbart. Dottern var chockad..

Sedan hade hon vägrat prata med sin dotter på 3 månader!!

Dottern har ingen lgh nu, men mamman kastar alltså ut henne ändå, dotterns mormor har då erbjudit sig att låta tjejen bo där i väntan på egen lgh.

Hur i helvette kan man göra så mot sitt barn ?

Den där mamman kan ju inte vara vid sina sunda vätskor som uppför sig så där! :( Stackars barn hon kan ju inte ha haft det så lätt alla gånger tidigare i livet heller mest troligt!

Kicki :cry:

Liknande trådar

T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 610
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama