Vägrar abort som 17åring, då kastar mamman ut henne!

Sv: Vägrar abort som 17åring, då kastar mamman ut henne!

Lustigt att de som inga barn har här i tråden verkar vara de som tycker att barn är mest belastning och verkar veta precis hur allt ska gå till när ens barn skulle bli gravid vid t.ex 17..
Vi som har barn tycker att man ställer upp för dem oavsett misstag eller ej. och vi vet oxå vad vi skulle ge oss in i, i och med att vi redan har oxå.

Detta tarvar en rad av :bow: :bow: :bow: :bow:

Kicki :laugh:

Jag tycker inte att abort är hemskt, men jag ser det inte som ett självklart val bara för att man blir oplanerat gravid och graviditeten kommer i "fel skede av livet".

Du får hemskt gärna avstå de "bidrag" som talas om; vilka främst är FP och barnbidrag men de flesta familjer gör det inte oavsett ekonomi. Det är pengar som alla familjer har rätt att få och jag tror inte det är många som struntar i dem.

Det är tråkigt att du har dåligt samvete för att din mamma valde att vara hemma med dig och dina syskon men nyckelordet är valde. Hon skulle väl knappast ha valt att vara hemma med er om hon hade sett det som en uppoffring? Istället kanske hon såg det som en invstering? En investering i sina barn, i framtiden? Tydligen såg hon vinsten som större än förlusten iaf och det är väl summan av kardemumman som räknas?

Jag är hemma med min son nu och det kanske du skulle se som att jag offrar mina studier och min karriär för att vara hemma med honom. Jag ser det dock som en investrering. Studier och jobba kan jag göra senare. Jag behöver inte göra det nu.

Om om det är så fruktansvärt med abort, hur kan man då med och använda preventivmedel? Tänk på alla barn som går miste om livet!
Är det någon i tråden som sagt att abort i sig är fruktansvärt? :confused: Jag är absolut för fri abort. Men du (o några till) tycker ju tydligen att motsatsen är "fruktansvärd" - att välja att föda barnet när/om man är 17 år.

Nu handlar faktiskt tråden om en 17åring som själv valde att föda sitt barn och som hade en egen mamma som bröt kontakten med henne under flera månader samt talar i ett TV-program om sin stora besvikelse över dottern. Hon kastar ut sin dotter. Det handlar INTE om en 17åring som valde abort. Det handlar INTE om en mamma som stöttade och hjälpte henne till eget boende.

Ni som argumenterar "emot" - vad exakt är det ni anser? Att mamman gjorde rätt som slutade tala med sin 17åring? Att hon gör rätt som uttalar sin besvikelse över sin "fina dotter" i TV? Att hon gör rätt i att kasta ut (ja, det handlade faktiskt om det) sin gravida tonårsdotter?

Huvudfrågan är ju inte huruvida alla 17åringar är mogna eller bör planera att bli föräldrar. Huvudfrågan (som jag ser det) är hur man som förälder till en 17åring skulle agera om denna 17åring blev gravid.
Ska jag tolka dig (mfl som tycker samma sak) som att du tycker man SKA tvinga en 17åring till abort och kasta ut barnet? :crazy:

Om nu inte mammahormonerna inte har någon inverkan på oss kvinnor, hur kommer det sig då att en person som aldrig velat ha barn och mest tyckt dom varit jobbiga helt plötsligt vill ha barn bara för hon närmar sig 30? Barn blir ju inte annorluna bara för att man blir äldre lixom... Och om jag får lov att gissa utan någon fakta bakom skulle jag tro att de flesta som tycker att abort är så fruktansvärt är mammor.
Nej, det är inte några "mammahormoner" - före man fått barn så är man inte mamma och det finns inget hormonellt som är annorlunda för att man fyller 30. Hormonellt förändras kvinnor vid några större förändringar i livet:
* Pubertet (då man får mens)
* Graviditet (och amning)
* Menopaus (klimakteriet)
Det finns liksom ingen hormonstorm som börjar brusa runt i kroppen plötsligt vid 30 (eller för den delen 25, 28, 35 eller annan ålder heller) för att man ska börja känna för barn. Den hormonella påverkan fanns liksom där redan vid mens.

Däremot existerar vi alla i en värld där vi påverkas socialt och emotionellt av SÅ mycket annat än det kroppsliga. Som kvinna vet man dessutom (intellektuellt) att man bara har en viss tid på sig att få barn. Så; att fundera över om man ska ha barn eller inte och när blir förmodligen av detta skäl mer aktuellt för de flesta kvinnor på ett annat sätt än för män (som ju inte har samma typ av fysiska begränsningar till att bli föräldrar i riktigt samma omfattning).
Det har inget med hormoner att göra.

Hur starkt hormoner påverkar är överhuvudtaget rätt olika från människa till människa. Jag har t ex aldrig känt några PMS-besvär. Det betyder inte att de inte finns och att andra känner av dem. Det betyder bara att den hormonella förändringen som alla kvinnor genomgår varje månad inte påverkar mitt psyke på något sätt.

Lustigt att de som inga barn har här i tråden verkar vara de som tycker att barn är mest belastning och verkar veta precis hur allt ska gå till när ens barn skulle bli gravid vid t.ex 17..
Vi som har barn tycker att man ställer upp för dem oavsett misstag eller ej. och vi vet oxå vad vi skulle ge oss in i, i och med att vi redan har oxå.

Jag tror inte riktigt det där stämmer.... eftersom jag varit utan barn i 20 år av mitt vuxna liv så är jag dessutom lite "allergisk" mot de där uttalandena .... "vi som har barn vet....". :crazy: Det stämmer säkert på vissa människor, som inte lyckas få vissa insikter förrän de fått barn. Men det stämmer låååångtifrån på alla.

Jag kan garantera att jag hade resonerat på samma sätt för några år sen; då när jag inte var mamma.

Nu menade inte jag med det att "vi som har barn vet minsann mer än de andra" för även om jag har 4 är jag ju ingen expert :laugh: jag har kanske gjort fel med alla.
Utan att jag trodde att själva frågeställningen skulle hamna mer på att de som är yngre och är närmare tjejen som blev gravid skulle känna mer för henne och hennes situation och tycka att hon har rätt till hjälp och stöd av mamman. Och att man i yngre år (i vissa fall) tror att barn är roligare och enklare att ha än man tror.
Så att vi som har barn och vet hur jobbigt det kan vara med nattvak och tänder, skrik mm borde vara de som tycker att hon gott kan klara sig själv. För vi har fått vår del liksom.

Men att jag i slutändan kanske tror att det är moderskärleken som ändå gör att man ändå skulle ställa upp trots erfarenheten man har och vetskapen att det skulle bli tufft.
Sen är det naturligtvis olika med olika människor. Finns säkert många utan barn som tycker man ska ställa upp och många med barn som tycker att hon kan klara sig själv.

Men lite intressant hur uppdelningen här har blivit.

Det är inte aborten som är fruktansvärd - det fruktansvärda är föräldrar som kastar ut sina barn pga utebliven abort.

Jag håller med dig i en sak - och det är sdin förta mening.
Väljer man att skaffa barn så väljer man att bli vuxen ! Oavsett ålder.
Men för mig betyder det inte att jag inte kan hjälpa mitt barn. Oavsett ålder faktiskt.

Jag antar att du, Calazirya, inte pluggade när du var 20 eftersom du hade så gott ställt. Om man inte har glidit på ett bananskall har man sällan ett kanonjobb som 20-åring eftersom du varken har erfarenhet eller utbildning. Sen är det klart de finns undantag men de kanske inte skall få representera den normala 20-åringen.

Kanonjobb?
Det är väl olika definition för alla människor kan jag tänka mig. Jag skrev aldrig ett kanonjobb, jag skrev OK/BRA ekonomi och det anser jag vara skillnad faktiskt.

Jag började studera på universitet när jag fyllde 20, men jag jobbade efter gymnasiet och fram tills att jag började studera på universitet. Det gjorde nog de flesta då iaf och jag fortsatte jobba några timmar i veckan även när jag studerade ( många gör nog så än idag ).

Sluta sätt ord i min mun tack, ingen här har väl skrivit att abort är fruktansvärt!

I princip alla mina vänner i 20års åldern har bra ekonomi. Jobbar du t.ex i butik så får du ut en ganska okej lön.

Btw så kan du ju visst ha utbildning som 20åring. Du kan ha gått ett yrkesprogram på gymnasiet.

Precis.

I allafall i mina kretsar var det inte ett undantag att 20-åringar har helt OK ekonomi

Hmm. Jag fick min son när jag var 20, sonens pappa var 19. Men min åsikt står kvar, skulle mitt 17 åriga barn bli gravid så ställer jag inget ultimatum men h*n kommer få flytta till eget boende. Många tolkar det som om jag skulle kasta ut mitt barn, och visst det kan säker tolkas så. Men även om mitt barn flyttar till eget boende så kommer jag alltid finnas där för råd och stöd. Men h*n har själv valt att skaffa barn och bör då tänka in att allt bli förändrad och personen blir "vuxen i förtid".

Ang gymnasiet så går det utmärkt att ta ett år ifrån skolan och låta barnet vara på dagis när man återupptar sina studier.

Hmm. Jag fick min son när jag var 20, sonens pappa var 19. Men min åsikt står kvar, skulle mitt 17 åriga barn bli gravid så ställer jag inget ultimatum men h*n kommer få flytta till eget boende. Många tolkar det som om jag skulle kasta ut mitt barn, och visst det kan säker tolkas så. Men även om mitt barn flyttar till eget boende så kommer jag alltid finnas där för råd och stöd. Men h*n har själv valt att skaffa barn och bör då tänka in att allt bli förändrad och personen blir "vuxen i förtid".

Ang gymnasiet så går det utmärkt att ta ett år ifrån skolan och låta barnet vara på dagis när man återupptar sina studier.

Vem ska betala för boendet?

Nej, kasta ut barn vind för våg eller ställa ultimatum är inget jag menar heller. Vilket kanske verkar lite luddigt i texten men attans svårt att förklara hur man menar ;)

Jag förstår vad du menar och min åsikt är som din. Har söner i tonåren och äldre och om ngn av dem kommer hem och talar om att de ska bli pappa får de ta ansvaret. Givetvis så finns både pappa och jag där och stöttar, men är de gamla nog "att göra barn" och är medvetna om vad följderna kan bli med oskyddat sex så ja, då är det deras val.. Har matat dem med att så länge de inte vill bli fäder så ska de skydda sig (och tjejen). Mellankillens kompis blir pappa i dagarna (17 år) där hans flickvän utan hans vetskaP slutade med att äta p-piller eftersom hon gärna ville ha en "bebis" och ville att det "skulle bli en överraskning"... Därför talar jag med killarna om att jag tycker att ansvaret faller på var och en att skydda sig (och kondom är ett utmärkt skydd även för sexuellt överförbara sjukdomar)...

Men nu händer det ju att man blir gravid trots skydd och det är dom barnen som mest diskuterats.

Dvs, om min dotter blir med barn trots skydd ..

Enda sättet att skydda sig 100% är att inte ha samlag alls .

Jag vill som sagt inte ha barn nu... Ska jag föda ett barn som är inte är "välkommet" från början? Jag har hellre en bra start med min graviditet.
Känner man som gravid att barnet inte är välkommet gör man väl i de flesta fall en abort? Den här diskussionen handlar om en tjej som vill behålla sitt barn. En tjej som uppenbarligen inte har en press från familj att behålla det, med tanke på hur mamman verkar reagera, utan själv önskar behålla barnet. På vilket sätt menar du då att barnet inte är välkommet?

Sen att du som 17-åring kanske inte skulle välkomna barnet är väl en annan diskussion.

Det undrar jag också.
Den 17åriga tjejen verkar inte direkt tycka att barnet är ovälkommet.

Barnet är ovälkommet utav hennes "mamma", inte utav henne själv.

Vilken ragata till mamma.:(

Jag är en sådan dotter som blev gravid som 17 åring trots jag hade skydd & var välinformerad om risker med samlag. Mina föräldrar blev lite ställda när jag berättade om mina misstankar. Båda följde med mig till mödravården för kontroll & gravtest.

Båda stöttade mig oavsett vilket beslut jag än tog, nu valde jag själv utan påtryckningar eller åsikter av föräldrarna att avsluta min graviditet då jag inte varit tillsammans med pappan till barnet mer än några veckor & han var en riktig strulpelle av högsta klass, plus jag prioriterade min skolgång & utbildning i första hand.

Idag ångrar jag mig lite då jag ibland kan fundera över barnets ålder & hur mitt liv hade sett ut.
Men det var helt rätt då, jag är idag bra utbildad, har stabil & bra ekonomi tack vare min utbildning, har råd att ha häst & egen gård, samtidigt unna mig lite guldkant på tillvaron lite då & då.
Det hade jag inte haft idag om jag valt behålla barnet & sätta min skolgång på is.

Skulle min ev framtida dotter eller son komma hem & berätta dom skulle bli föräldrar hade jag blivit väldigt besviken på mig själv för att jag som förälder inte har informerat mitt barn ang riskerna med samlag på ett ordentligt sätt & dess ev. biverkningar. Olyckor kan hända trots vidtagna säkerhetsåtgärder, det har jag själv erfarenhet utav.

Men jag hade självklart ställt upp & hjäpt dem så gott jag hade kunnat, vilket gett dom en chans att avsluta ev. pågående utbildning för att säkerställa framtida försörjning.

Sen hade jag hjälpt dem ordna eget boende, för som en annan sa tidigare i tråden så är man mogen nog att skaffa barn, är man mogen nog att stå på egna ben.

Men defenitivt inte slängt ut någon utav dem.

Liknande trådar

T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 610
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama