Vägrar abort som 17åring, då kastar mamman ut henne!

Sv: Vägrar abort som 17åring, då kastar mamman ut henne!

Om pappsen är lika gammal? Alltså 17 år? Vart skulle pengarna komma ifrån då?
Försäkringskassan betalar ut dessa som bidragsförskott och så får pappan betala tillbaka dessa pengar till försäkringskassan senare i livet.
Det är dyrt att bli pappa även om det bara är ett misstag.

1270 minst? Har ju som sagt inte en unge själv men det kan väll inte räcka långt?
Jo det räcker till det som behövs i alla fall första åren.
Tillsammans med Barnbidraget på 1050:- så blir det ju 2320:- till bebisen varje månad.
Om man ammar och använder tygblöjor så kan det nog t.o.m. bli pengar över.
Kläder kan man köpa en påse med billiga begagnade på t.ex. Blocket.

Håller helt med dig!

Kicki :laugh:

Jag sa aldrig ett ord om att sparka ut men att man ska söka en annan bostad. Det finns bostäder för socialfall oxå och kan man ha socialbidrag kan man väl bo i en av deras lägenheter, eller?

Hjälper och hjälper, men visar man sitt ogillande och ger konsekvenser kan ju ungen komma fram till att det kanske är en dum idé. Precis som allting annat, mina föräldrar har iaf gjort så att de sagt att de inte vill att jag ska göra något och har jag gjort det ändå får det konsekvenser och jag ser inget konstigt i det.

Jag jämför inte rökning med att bli gravid utan själva reaktionen från föräldrarna. Och jag har inte sagt att man ska överge sina barn. Mina föräldrar hjälper inte mig ekonomiskt eller passar mina barn (om jag haft några) men jag ser inte mig själv som övergiven. Varför blir man övergiven bara för att man får flytta hemifrån och ta hand om sig själv och den situationen man satt sig själv i? Jag tycker det kallas att man blir vuxen och väljer man att bli förälder så blir man oxå vuxen det går inte att komma ifrån.

Så att inte hjälpa sitt barn i en sådan situation ser du som ett bra sätt "att markera gräns"!? Att bli vuxen är inget som händer över en natt bara för att man blir gravid. För att bli en trygg och bra förälder/vuxen krävs trygghet i bagaget, något man inte får om man måste klara sig själv och ett barn vid 17-års ålder. Så om en 14-åring är i samma situation då anser du att personen i fråga är vuxen och bör leta eget boende?

Hur vet du att dina föräldrar inte skulle hjälpa dig att passa barnen när du inte har några!? Och vad är det för fel att göra det!? Mina/våra föräldrar har passat våra barn när de var små, något som de gjorde för att både hjälpa oss men åxå för att de trivdes med att umgås på tu man hand med sina barnbarn.

Okej, en gång till.... Jag jämförde INTE barn med rökning utan situationen.

Ja, det är skillnad på rökning och skaffa barn. En är att det går inte att sluta att vara förälder...

Detta är just varför jag inte vill bli mamma. Man blir blödig, känslig och tänker inte logiskt länge, inte min stil alls:p

Och om jag ser barn som något som tar tid, plats och pengar så kan väl jag få göra det. Men jag ser även barn som något mycket viktigt som man ska kunna ta om hand om på bästa sätt och jag tror inte man kan göra det som 17-åring. Det är ju bara att vänta och sen bli gravid när det passar istället, spelar väl inte så stor roll.

Skaffar man barn får man väl ta sig samman och ta hand om sitt barn, det var ju det man ville. Man visste ju innan att orken skulle ta slut, att pengarna inte skulle räcka, att man skulle sakna sin familj och att kompisarna skulle försvinna. Men man ville sitta hemma och ta hand om ett barn och då får man ju göra det. Precis som man får göra som vuxen förälder.
Jag tänker på min mamma och varför ska jag belasta henne extra mina sista år hemma när hon har tagit hand om mig i 17 år, vilket sorts tack är det?

Börjar att svara från slutet.

Din mamma kanske inte ser det som en belastning, har du tänkt på det?

Och gravid när det passar i stället, det är inte en bil man köper! Är man redan gravid så kan man för sjutton gubbar intre resonera så!

Du skriver att du ser barn som något som man ska ta hand om på bästa sätt, tycker du då att man gör det som förälder om man som sjutton-åring måste flytta för att man är gravid? För det är ju inte bara sjutton-åriga mammor som bör uppfylla de kraven eller hur!? Och VAD skulle det komma för gott ur detta anser du!? Alla får en dålig start! :crazy:

Detta är just varför jag inte vill bli mamma. Man blir blödig, känslig och tänker inte logiskt länge, inte min stil alls:p

Fasar man för de egenskaperna så gör du klokt i att låta bli!

jag hade väl inte direkt blivit överycklig om någon av mina döttrar blev gravida som sjuttonåringar,

men jag hadde definitivt försökt vara där som stöd på alla sätt och vis oasett vad dom beslutade sig för att göra och jag hade definitivt inte kastat ut dom och det hade inte skadat våran relation.

Det där hänger inte ihop det minsta.
Det är inte ett dugg lättare att vara förälder mitt i karriären mellan 30-40.
Och då har man mindre tid för barnen vilket snarare gör en till en sämre förälder.

Gott föräldraskap mäts inte i kronor och ören.

Nej det håller jag med om att det inte gör...

Lättare säger jag heller inte att det är... MEN jag anser att man är en bättre förälder när man inte lever som jag gör nu. Sen vad folk väljer att göra skiter jag i. Har vänner som har barn nu. Vill en sjuttonåring skaffa barn så struntar jag i vilket och jag kommer inte vara den som står och föreläser. Men jag tycker det är väldigt oansvarigt att skaffa barn när man inte har råd eller "levt sitt liv" (vet att det finns dom som tycker dom har gjort det vid sjutton. Kul för dom!)

Sen beror det på vilken karriär man väljer... Mina föräldrar var heltidsarbetande när jag växte upp och jag saknade inget. Men dom hade också levt livet och tyckte inte det var roligt att springa ute varje helg heller.

Jo det räcker till det som behövs i alla fall första åren.
Tillsammans med Barnbidraget på 1050:- så blir det ju 2320:- till bebisen varje månad.
Om man ammar och använder tygblöjor så kan det nog t.o.m. bli pengar över.
Kläder kan man köpa en påse med billiga begagnade på t.ex. Blocket.

Då måste man använda tygbjöjer också... Och jag hade iaf tänkt ha en buffert tills jag skaffar barn (och hus mm mm) så jag slipper vända på slantarna.

Det är samma anledning till att jag jobbar på somrarna. För att slippa "leva på nudlar" under terminerna i skolan.

. Men jag tycker det är väldigt oansvarigt att skaffa barn när man inte har råd eller "levt sitt liv" (vet att det finns dom som tycker dom har gjort det vid sjutton. Kul för dom!)

Skaffa och skaffa, i många/flesta fall så är det ju faktiskt inte en planerad graviditet. MEN det förändrar ju inget känslomässigt när man står inför defakto och är med barn. Du ser VÄLDIGT kliniskt på en sådan här situation, du glömmer ju helt bort känslorna för det liv man faktiskt bär inom sig! Något som man INTE ska glömma bort som förälder till den tonåring som är gravid.

Och jag hade iaf tänkt ha en buffert tills jag skaffar barn (och hus mm mm) så jag slipper vända på slantarna.

Det är väl målsättningen för de flesta! Men ibland går det ju faktiskt inte alltid som man har tänkt, kanske även kommer att hända dig i framtiden.

Jag ser det som tveksamt att man har lyckats skapa en bra ekonomi när man är 20 om man fick barn när man var 17. Jag hade inget barn och min ekonomi var inte speciellt bra när jag var 20 så varför skulle den vara bättre bara för att man har ett barn att ta hand om?

Bara för att du inte lyckas ha en bra ekonomi vid en ålder av 20 så betyder det att alla är lika dig när det kommer till ekonomi? Jag hade en helt OK/bra inkomst när jag var 20 och de flesta av mina vänner lika så

Jag pratar inte om 17-åriga mammor utan 17-åringar i största allämnhet.

Vissa är inte mogna för att ha barn, varför får man krupp av det? Du kan väl inte mena, Calazirya, att vem som helst är mogen att skaffa barn oavsett ålder?

Eh ja du svarar ju för det själv: Vissa är absolut inte mogna för att skaffa barn, har aldrig påstått att alla är det heller. Det är du som snöat in på att INGEN 17åringen är mogen. Jag hävdar att det finns 17 åringar som är mogna och 30 åringar som är omogna..

Det spelar mig ingen roll om andra är så men jag vill gärna se sakligt på saker och ting, även tonårsgraviditeter.

Hm syftar du på att alla "mammor" i tråden inte tänker logiskt, men att du själv gör det :angel: Yeah right!

Och om jag ser barn som något som tar tid, plats och pengar så kan väl jag få göra det. Men jag ser även barn som något mycket viktigt som man ska kunna ta om hand om på bästa sätt och jag tror inte man kan göra det som 17-åring. Det är ju bara att vänta och sen bli gravid när det passar istället, spelar väl inte så stor roll.

Men det är ju för att du ser så lätt på en ev abort ( antar jag ). Nej det kanske inte är ultimat att bli mamma som 17åring, men alla tänker inte lika lätt över abort som du verkar göra.

Skaffar man barn får man väl ta sig samman och ta hand om sitt barn, det var ju det man ville. Man visste ju innan att orken skulle ta slut, att pengarna inte skulle räcka, att man skulle sakna sin familj och att kompisarna skulle försvinna. Men man ville sitta hemma och ta hand om ett barn och då får man ju göra det. Precis som man får göra som vuxen förälder.
Jag tänker på min mamma och varför ska jag belasta henne extra mina sista år hemma när hon har tagit hand om mig i 17 år, vilket sorts tack är det?

Tja. Nu utgår du ifrån att vi diskuterar en 17åring som forts festa, leva ungdomsliv och skiter i ungen. Jag har aldrig någonsin påstått att jag skulle ställa upp som barnvakt JÄMT åt mitt barnbarn ( det har du själv bara antagit ). Men att hjälpa till och underlätta så att min dotter kan gå klart gymnasiet, det har jag INGA problem alls med som mamma och jag skulle vara tacksam om min dotter ändå vill ta det ansvaret för både barn och utbildning.

/Calazirya

Vill påpeka att jag inte ser abort som en "lätt lösning" och jag tror jag kommer bli en jättebra mamma en dag. När jag är mogen och har lite stabilitet i livet.

Jag vill vara den absolut bästa mamman jag kan för mina barn. Inte leva studentliv och på CSN.

Jag pluggar och lever på CSN och vårdnadsbidrag då jag samtidigt har en 1-åring och en 2-åring hemma. Pluggar på distans.

Måste vara en dålig mamma ...:o

Som vanligt så håller jag helt med dig.
Mina föräldrar jobbar heltid båda två för att ha råd med sitt drömhus. Skulle jag bli gravid och fortfarande vara hemmaboende som jag var när jag var 17, och dem skulle fått ta det ekonomiska ansvaret, det hade inte känts rätt någonstans. Mina föräldrar hade helt plötsligt fått tvingas jobba mer än heltid. Och när skulle dem då hinna avlasta mig? Jag hade blivit ännu mer ensam än om jag hade flyttat hemifrån med bebisen. För då hade dem "blivit av" med mig som utgift och inte behövt försörja Mitt barn. Och dem hade kunnat fortsätta jobba normal arbetsvecka och avlasta mig på kvällar efter jobbet om jag hade behövt plugga.
Så alla föräldrar har inte möjlighet att avlasta och försörja sina barn för att dem väljer att skaffa barn innan dem har egen inkomst...

Förhoppningsvis så har du kanske en man som stöttar ekonomiskt?

jag antar att du jobbar samtidigt.

En 17 åring får inte ut 22000 kr per månad på att vara ensamstående med ett barn och inte gått färdigt gymnasiet ännu.

Jag såg programmet och jag kan bara hålla med dig. Hon hade ju ingenstans att ta vägen, stackars tjej. Tur att hennes mormor förbarmade sig över henne till slut i alla fall!

Men om jag skulle bli gravid nu (19 år) så skulle jag nog vilja flytta hemifrån i alla fall, och klara mig själv med barnet. Givetvis helst då tillsammans med barnets pappa, men skulle inte det gå skulle jag nog hellre bo i egen lägenhet än hemma. Skulle jag bo kvar hemma skulle mina föräldrar garanterat "ta över" barnet, så det skulle inte bli som mitt.
Lite svårt att tänka sig nu, men hade det varit min dotter hade jag inte kastat ut henne om hon inte själv ville flytta. Och då kallas det väl knappast att kasta ut nån?

Den här tjejen hade ju ingen egen lägenhet eller nånting, hon kunde väl i alla fall fått bo hemma tills hon hittade nånstans att bo. Dessutom, av det lilla jag har sett av henne, hon verkar mogen och bra för att vara 17 år. Jag hoppas det går bra för henne med bebisen när den kommer!

jag antar att du jobbar samtidigt.

En 17 åring får inte ut 22000 kr per månad på att vara ensamstående med ett barn och inte gått färdigt gymnasiet ännu.

Jobbar inte men har vårdnadsbidrag då jag inte använder barnomsorg + barnbidrag på det.
Detta var mest skrivet för att JennyF tyckte det var så hemskt att ha barn och CSN, inte för att jag jämför mej med en 17-åring :)
men kan ju ha CSN som vuxen oxå utan att barnet lider menar jag.

jo visst, min mamma pluggade när vi var små också och hon hade inte många tusenlappar i inkomst i månaden, men då hade vi en heltidsarbetande pappa också, annars hade det aldrig fungerat. Men ensamstående på bara csn och så ett barn på det är knapert, det går säkert, men det är knapert. Inget jag skulle våga testa, men har man inget val så...

Jag skulle nog faktiskt tala om för Ailie att jag älskar henne och stöttar henne i alla hennes val. Jag skulle inte försöka påverka henne åt något håll. Både en abort och ett barn är en stor sak och ett sådant viktigt beslut skulle jag vilja se att hon tog själv. För det är saker som kan påverka henne en väldigt lång tid i livet.
Sen skulle jag stötta henne både genom en abort och genom ett barn.
Jag skulle absolut inte kasta ut henne. Om hon skulle vilja ha en egen lägenhet skulle jag hjälpa henne med det. För mig är det en självklarhet att man hjälper och stöttar sitt barn. På samma sätt som mina föräldrar alltid stöttat mig och hjälpt mig med allt dom kunnat. Och på samma sätt som mina föräldrar mer än allt vill få umgås med sitt barnbarn så skulle inte jag vilja missa chansen att se hennes barn växa upp från nära håll. Det behöver inte betyda att dom ska växa upp under samma tak som mig, men jag hoppas verkligen att jag kommer att ha nöjet att ha ev framtida barnbarn nära.
Familjen är alltid viktigast för mig och jag hoppas att hon får växa upp känna att jag älskar henne över allting annat, vad hon än tar sig för.

Liknande trådar

T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 610
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama