Sv: Vägra gymnasieval åt sonen!
Fast handlar det om att han måste bli "bra"??
Han kanske kommer att jobba på McD eller på dagis (eller annat lågavlönat yrke) i hela sitt yrkessamma liv, det är väl också bra? Inte behöver han väl vara högutbildad för att vara bra!?
Man vill väl att ens barn ska bli självständiga individer som kan ta hand om sig själva!
Sedan undrar jag varför han har lov at sitta vid datorn så mkt och varför han aldrig har varit ensam hemma eller lagat mat till sig själv?!! Varför har han inte fått lära sig studieteknik?
Måste han motivera exakt varför han vill gå där, han kanske bara vill det. Så är ju ungdomar i den åldern, de är inte alltid så fokuserade och målinriktade, vilket är ganska orimligt att begära när de är 15 år.
Nu har du ca 7 månader på dej att förbereda honom på verkligheten....
Låt honom tvätta sina egna kläder, fixa maten någon gång i veckan och lär honom hur man lägger upp sina studier (det finns säkert studiegrupper eller liknande på skolan)
Angående att du tycker att han inte visar ett brinnande intresse så tycker ja att du kan säga det till honom utan att låta anklagande eller liknande. Ni måste ju prata med varandra. Även om han inte har visat dej hemsidor mm, så kan väl du ta fram det och visa honom att du är intresserad av vad han vill.
Sedan såg jag att du hade blivit förbjuden av dina föräldrar att gå på Nbg och blivit ledsen över det
...Nu gör ju du exakt samma sak mot din son!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Min pappa nekade också mig att söka Nbg, för det var ingen riktig utbildning, det resulterade i att jag BARA sökte det, inget 2 hands val alls, detta gjorde jag i ren trotts.
Jag blev hästskötare, sedan Hippolog och nu Naturbrukslärare= jag fick ett rktigt jobb (tro det eller ej)
Ångrar inte det idag och pappa har faktskt bett om ursäkt......