Vagn till Shettis!

cambello

Trådstartare
Total nöjbörjare är jag på detta området.
Letar efter en vagn/rockard till min shettis och lusläser en massa annonser. I vissa står det till vilken typ av häst vagnen används till och jag har även sett en del som skriver längden på skaklarna. Vilken längd är lagom till en shettis som är runt en meter i manken?

Sv: Vagn till Shettis!

Jag är ingen hejare på området men jag vill minnas att det ska vara cirka 50 cm mellan själva vagnen och hästens bak. En viktig sak när du letar vagn är dock balanseringen, om du står och håller i skaklarna och ngn sitter i vagnen ska du inte ha ngn vikt i händerna. Ju mindre dessto bättre! Hoppas ngn kan hjälpa dig lite bättre med längden på skaklarna...

Finns många trådar här på forumeet om du söker där du kan få en massa nyttiga tips. Svängel är ett måste på en vagn. Vagnen ska oxå vara stabil tillräckligt, samt som tidigare nämt även väl balanserad.
Här en länk som jag tyckte det stog rätt mkt bra i.

http://www.shetlandsponny.ifokus.se...roupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup

Men detta är ju bara folks personliga åsikter (även om många av dem är väldigt duktiga), kanske att något att ha i minnet.

Det stämmer inte att det inte ska vara någon vikt i skaklarna. Då kommer vagnen att slå. För att skaklarna ska ligga still när hästen rör sig måste det vara vikt i skaklarna.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 374
Senast: Stergo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 163
Senast: Juli0a
·
Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 254
Senast: Palermo
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 133
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025