heartstring

Trådstartare
Ja, som rubriken påtalar så söker jag lite efter vaggvisor.
Jag tänkte nämligen att jag skulle göra ett eget litet häfte med favorit-vaggvisorna till min bebis som väntas titta ut om lite mer än en månad, men så fick jag hjärnsläpp! Jag hittar vissa av de jag gillade som liten, men det som kändes som så många visade sig inte alls vara så många..

Så, jag undrar helt enkelt vilka vaggvisor/ sånger ni sjunger/ sjöng för era barn? Hade ni några favoriter när ni var små?
Alla tips är mer än välkomna! :)

Sv: Vaggvisor

Dessa sjunger jag för min treåriga tjej och har gjort sedan hon var bebis:
Brahms vaggvisa (Nu i ro, slumra in...)
Pappa kom hem (av Evert Taube)
Sov alla (pippis vaggvisa)
Vargsången (Ronjas vaggvisa)
Byssan Lull
Sov du lilla videung
Inatt jag drömde (Cornelis)
Balladen om lilla elsa (Strebers)
Klättermusens vaggvisa
Ute blåser sommarvind

Det är nog fler som jag inte kommer på nu.
Vi sjunger inte alla på samma kväll utan varierar lite, annars skulle vi sjunga ihjäl oss :p

Vi har sjungit hur mkt som helst, de vanligaste vaggvisorna är nog dessa (vet ej namnet på alla, skriver isåfall första raden)

Trollmors vaggvisa
Ett litet fattigt barn jag är
Lasse, Lasse liten
Jag är en liten pojke ifrån staden
Brahms vaggvisa (Nu i ro, slumra in...)
Byssan Lull
Sov du lilla videung
Ute blåser sommarvind

Min dotters favorit var Blinka lilla stjärna, jag insåg inte hur sövande den var förrän hon fick den som favorit :D

Nisse nämnde några av mina favoriter (sonen är bara ett halvår, han har inte så mycket att säga till om än :)). Utöver dem brukar vi sjunga:
Tula hem och tula vall
Limu limu lima
Gunga gunga lilla båt

Vi sjunger en hel del. Några av vaggvisorna är:
Godnatt du sol
Videung
Klättermusens vaggvisa
nu i ro, somna in
John blund
Blinka lilla stjärna
Trollmors vaggsång
Byssan lull
Gud som haver
Alla små fåglar har gått till ro ( vet inte den egentliga titeln)

Det är de jag kommer på på rak arm. Sen får han ibland höra körens senaste repetoar med:angel:

Vi sjunger ganska mycket, men jag är dålig på svenska vaggvisor, den enda jag sjunger på svenska är nog valda verser av Vyssan lull.

Kanons och andra repetetiva melodier är populära, annars: The waters of babylon (ingen vaggvisa egentligen, men funkar bra), Row, row, row your boat, Mockingbird och Dona Nobis Pacem, t ex.

*kl*

Jag har inga barn, men minns mina två favoriter sen jag var liten, nämligen "Visa vid vindens ängar" (den älskar jag fortfarande :love:) och "Tryggare kan ingen vara", som jag dock trodde handlade om en trygg räka tills jag var ganska gammal (4-5 år kanske) ;) tryggare kan - trygga räkan :D

'Himlen är av stjärnor full' tycker jag är fin. Det är ingen jag kommer ihåg sen jag var liten direkt, utan har hört den på Nu ska vi sjunga-cd:n.

KL

Alla barnens favoriter är redan uppräknade, men när jag hade tröttnat på att sjunga dem blev det Calle Schewens vals (I Roslagens famn på den blommande ö... ), de somnade lika gott till den ;)

KL

Alla barnens favoriter är redan uppräknade, men när jag hade tröttnat på att sjunga dem blev det Calle Schewens vals (I Roslagens famn på den blommande ö... ), de somnade lika gott till den ;)

:laugh: Jag sjöng också Evert Taube till min dotter när hon var liten, de är ju ofta långa sånger som är hela berättelser! Favoriterna var Fritiof i Arkadien (där han dansar naken på Colla Bellas höjder, mycket poppis!) och Sjösala Vår (inte vals). Jag önskar att jag lärt mig hela visan där han jagas naken av en tjur genom sommarhagen, men tog mig aldrig så långt.....

Pierina är också vacker, liksom Solola. Det finns massor av fina sånger av Evert men just nu står det lite still i skallen så jag minns inte alla på rak arm...

*kl*

Jag har inga barn, men minns mina två favoriter sen jag var liten, nämligen "Visa vid vindens ängar" (den älskar jag fortfarande :love:) och "Tryggare kan ingen vara", som jag dock trodde handlade om en trygg räka tills jag var ganska gammal (4-5 år kanske) ;) tryggare kan - trygga räkan :D

Visa vid vindens ängar är jättefin!!! Vi tyckte också om Visa i Molom, som består av en massa nonsensord men som är väldigt vemodig och vacker.

Trygga Räkan känner vi också ;) :D

"Det vackraste som finns" är en annan absolut underbar visa, som alltid ger mig tårar i ögonen!! Och den passar riktigt bra som vaggvisa.....

Kl*

Tack för alla bra tips! :laugh:
Det är kul att se hur mycket olika, och lika, visor och sånger man sjunger för sina barn!
Ni får givetvis väldigt gärna fortsätta fylla på här om ni kommer på mer, kanske finns det ännu fler där ute som söker just den där visan eller bara lite nytt?
Jag är i var fall mycket tacksam för er hjälp och jag återkommer förstås (förhoppningsvis) med visor som jag kommer på att jag själv hört men som inte blivit nämnda än.

KL

De flesta som vi brukar sjunga för våra barn är redan uppräknade. Vi sjunger dock mest Vargsången (Ronja Rövardotter) och "Hymn" av Dan Berglund. En väldigt vacker liten visa!

//Julia

Pappa sjöng/spelade alltid gitarr för mig när jag skulle sova, jag har försökt anamma det ( förutom gitarren).

Exempel:

Nu går sista visan

Jag lät alla mina maskrosor finnas (minns inte namnet)

Jag hörde musik någonstans, det kom från en frusen orkester (namn?)

Liknande trådar

Småbarn Tänker att jag gör en egen tråd om detta. Vilken av dessa förskolor skulle ni valt och varför? Skriv gärna om det är nått mer viktigt...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 807
Senast: Praefatio
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 257
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 013
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 178

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA
  • Västeråsträffstråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat