Då har de ingen fungerande rutin runt gungorna/rutschkanan.Sen upplever jag att om det finns gungor eller rutschkana så blir det mer konflikter mellan barnen angående turordning.
Rutinen runt gungorna som var omgärdade av ett staket med en låst grind på barnens förskola var:
1. En pedagog låste upp grinden.
2. Ett lämpligt antal barn släpptes in.
3. Pedagogen stannade med barnen och såg till att inget barn riskerade få en gunga i huvudet , puttade på gungorna för de mindre barnen och slussade ut och in barn i gunghagen så det skulle bli rättvist.
Pedagogerna tyckte aldrig om rutschkanan. De begärde en grind till rutschkanan och fick det, men det blev ändå inte bra. Så när rutschkanan var utsliten ersattes den med ett annat lekredskap. ( När en förskola fungerar lyssnar ledningen på sin personal och de får möjlighet att påverka sin arbetsplats/arbetssituation.)
Hur man får reda på om en förskola har en fungerande rutin runt gungorna, vet jag inte om man inte får göra ett studiebesök när de är ute. Hur man får reda på om de har en fungerande rutin för att dela upp gruppen i mindre grupper under dagen? Hur man får reda på om de har en rutin för att gå ut på gården? Hur får man ens reda på om de går ut varje dag? (Alla säger väl att de åtminstone är ute på förmiddagen, men jag hörde ofta föräldrar som klagade på deras barn var inne hela dagen när jag hade barn i förskoleåldern.)