Väggmatrial i Stallet ??

Miaa

Trådstartare
Jag håller på och bygger stall och jag undrar vad ni andra byggt med för skivor eller brädor på väggarna .

Samt kostnad ;)

Mvh Miaa

Sv: Väggmatrial i Stallet ??

Hej jag byggde om lite i mitt stall i somras. Jag valde råspont liggandes plank, som e billigt och enkelt, oljade sedan i en lite ekfärgad utelasyr. Målade sedan underplanken som e breda plank i en fin typ allmoge grön eller som den heter "barlind" Målade sedan galler i svart hammarlack och till sist så tog jag den absolut billigaste vita till taket...... såååå himla snyggt ! Jag funderar bara på vart jag ska ställa min säng :) Lycka till Monika

Vi har plyfa; en som kallas "lantbruksplyfa" på väggarna med den gula sidan utåt och tjockare plyfa som mellanväggar i boxarna. Ramarna till mellanväggarna är svetsade i rostfritt stål. Innertaket är av vit plåt; reflekterar ljus väl och är underhållsfritt och lätt att spola av :)

Kostnad har jag inte, innerväggarna hade vi tur och fick tag i en fin andrasortering till. Dessutom beror det ju på om man räknar isolering osv - och inte minst hur stort stallet är ...

Jag valde liggande råspont med hyvlade sidan utåt, lätt att göra rent. Laserade allt, det vart jättesnyggt! Valde att skruva min plankor så om någon skulle bli ful så är det bara att skruva bort den och skruva dit en ny fräsch. I dörrar och mellanväggar har jag kraftigare hyvlade plank.

stall2.jpg

Det här var ju hur snyggt som helst!
Har du fler bilder?
Var köpte du de liggande breda gallren emellan boxarna?

Står i valet och kvalet om jag ska köpa färdiga boxar, eller
om vi ska göra själva.

Det här var verkligen ursnyggt.

//Jezz

Verkligen fint!
Men är det ingen häst som lockats av att gnaga på kanterna? Har du behandlat dem med ngt?

Jag köpte hyvlat dubbelspontat virke med fasade kanter. Det är hela 46 mm tjockt och jag räknar med att det håller länge. För ytterväggar 160 cm upp och mellanväggar och fronter 140 cm i ett stall med fyra boxar ca 10 tusen inkl moms. Laserat och färdigt nu. Som skydd fick jag tag i bockade järn och satte ovanpå för bävrarnas skull....

I vår ska jag måla osb skivorna och fönsterfoder mm. ( Nu sitter galler för fönster) I sparkhöjd i stallet ska man ha brädor som verkligen står emot, därför valde jag spontat tjockt virke som tål lite mer.

Vet ett stall där man gjutit mellanväggar, och det har funkat fint i de två åren som stallet varit i bruk. Hade varit bättre om betongen genomfärgats, men det ser helt ok ut och tål slitage väldigt bra. Inte många hästar som sparkar i väggarna heller ...

Det här var ju hur snyggt som helst!
Har du fler bilder?
Var köpte du de liggande breda gallren emellan boxarna?

Står i valet och kvalet om jag ska köpa färdiga boxar, eller
om vi ska göra själva.

Det här var verkligen ursnyggt.

//Jezz

Jezz, rören mellan boxarna hittade jag uppe i ladugården. Han som hade bott där innan hade lämnat dem och det vart verkligen bra OCH billigt :angel: . Kostade ingenting, hade tänkt köpa galler att ha mellan boxarna och det skulle nog ha gått på 3500:-, så det fick bli sneakvarianten istället.

Här kommer några fler bilder på stallet
stallet2.jpg

stallet3.jpg

Stallet03.jpg

stallet11.jpg

Lecablock håller inte ! Dom ramlar sönder i småsmulor när hästarna sparkar på dom.

Tegel funkar sådär, har man en putsad tegelvägg så får man lägga på ny puts vid den årliga rengöringen av stallet, men puts är billigt så det är ju helt ok, så kalkar man väggen sen.

Vill man ha så lite underhåll som möjligt så väljer man plyfa med minst 20 mm tjocklek.

Trä behandlar man med tjära, och om man inte är så rädd för miljöpoliser en skvätt spillolja.

Lecablock håller inte ! Dom ramlar sönder i småsmulor när hästarna sparkar på dom.

Men om leca-väggen är putsad med A-bruk ska den väl hålla?
Vi håller på att bygga nu och tillverkaren av leca-blocken sa att A-bruket egentligen är "överkurs" men då är man garderad i alla fall.
Någon med erfarenhet?
Kan även nämna att putsen som de flesta använder är av B- eller C-kvalitet och den är betydligt sämre ur hållfasthetsynpunkt.

Ett problem med många "byggare" är att dom inte har någon större erfarenhet av hästar, dom inser inte riktigt att en sparkande häst är detsamma som att smälla till väggen med en slägga.

Fråga Leca-säljaren om hans lecablock håller för i vart fall enstaka slag med slägga, svarar han ja på det så kan du kanske sätta in såna.;)

Likadant om man bara hyr in en rörmokare rakt av så sätter dom oftast in kopparrör i stall... i tron att hästarna inte ska va på rören :D

Ett problem med många "byggare" är att dom inte har någon större erfarenhet av hästar, dom inser inte riktigt att en sparkande häst är detsamma som att smälla till väggen med en slägga.

Fråga Leca-säljaren om hans lecablock håller för i vart fall enstaka slag med slägga, svarar han ja på det så kan du kanske sätta in såna.;)

Likadant om man bara hyr in en rörmokare rakt av så sätter dom oftast in kopparrör i stall... i tron att hästarna inte ska va på rören :D

Nja, vi bygger allt själva och konstruerar efter egna erfarenheter.
Jag har pratat med "stentillverkaren". Han har sålt lecablock till andra stallbyggen tidigare och menar att A-putsen mer än väl håller för hästsparkar. Han har varit mycket hjälpsam och det verkar som att han vet vad han pratar om. Vi får väl hoppas på det...
A-putsen ska i alla fall vara oerhört mycket starkare än B- och C-puts som nästan alla använder. Själv vet man ju inte så mycket mer än hur hästar kan bete sig... så jag får väl hoppas jag kan lita på den här karln.
Vore ju tråkigt om det nya stallet låg i en stenkross-hög en morgon när man kommer ut...:confused:

Det som brukar kunna hända med leca-block är att vid varje spark så lossnar en eller ett par "bubblor", så efter ett tag blir det gropar i stenen.

Det brukar kunna hända liknande även på tegel som är avsevärt hårdare än leca... hästar är fascinerande, så otroligt hårda och så otroligt mjuka på samma gång.:d

I slutändan beror ju allting på vad för häst som står i boxen, en häst som sällan eller aldrig sparkar i väggarna är ju bra :)

Tyvärr så är det ganska vanligt med hästar som sparkar i bakväggen varje gång dom får mat... och då blir den väggen väldigt misshandlad efter ett tag.När man ska ha bort gammal puts så görs ju detta oftast enklast med hammare, och en skodd och broddad bakhov är ju en synnerligen effektiv hammare.

Jag tror inte att du behöver oroa dig för att det är en grushög av stallet på morgonen, men du kan få lite extra jobb vid den årliga stor-rengöringen.

A-bruket håller säkert mycket bättre än annat bruk, men räkna inte med att det är underhållsfritt.
Hos en "sparkhäst" så får du nog räkna med att bättra på putsen varje år, fast det är ganska avkopplande att lägga på puts så det är inte hela världen.
Det är också kinkigt med valet av färg på bruk, det måste vara en färg som släpper igenom vatten väldigt bra.

Senast ändrad:

Jag håller på och bygger stall och jag undrar vad ni andra byggt med för skivor eller brädor på väggarna .
Samt kostnad ;)

Vi är inne på slutspurten av vårt stallbygge. Vi har valt granplank i hela stallet. Jag ville helst ha plank i hela stallet och när vi kom över det billigt så fick det bli så. ;)
I boxväggarna har vi 145mm plank och ovanför gallerhöjd har vi 100mm plank. Det är skitsnyggt!

Vi hade först tänkt mura med leca, men blev avrådda och har nu bestämt oss för betonghålsten istället.

Immer

A-putsen mer än väl håller för hästsparkar. Han har varit mycket hjälpsam och det verkar som att han vet vad han pratar om.
Mitt stall är helt uppmurat med leka. Stallet i sej är ca 25 år gammalt och är helt och fint som det var när det byggdes.

Tja, har man bara hästar som uppför sig exemplariskt så...

Har sett boxar i olika material som sett likadana ut i si så där en 25 år, till dess man har fått in en häst där som har sparkat i väggen dvs...sen har boxen inte sett likadan ut längre.

Har sett tegelväggar som har fått hålor på en 5cm djup p.g.a. bortslaget material efter någon månads sparkande.Tegel är väsentligt mycket hårdare än leca...

Plyfa och grovt plank brukar klara sparkar bra, men plank behöver tjäras om det inte ska bli söndergnagt.

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
5 485
Senast: WildHorse
·
Anläggning Hej! Tänkte ordna en byggtoa att ha vid stallet till inackorderingarna om kursdeltagare (inte jättemånga). Vi hade en sådan i ett stall...
Svar
0
· Visningar
199
Senast: Litenvit
·
Hästmänniskan Hejsan, jag funderar på att köpa min första egna häst. Ridit sen jag var 6år till år 2015 ca 19år. Både ridskola samt...
Svar
13
· Visningar
1 151
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 966

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka