Vägglöss

Murphy

Trådstartare
Det finns vägglöss och pälsänger i hyresrätten.
Har någon dragits med något av detta och kan dela av erfarenheter kring vad som väntar? Brukar hyresvärden vara angelägen att få bort ohyran?

Sv: Vägglöss

Man kan använda sånt där silikonkross(kiselpulver) som man har mot bla myror på vägglöss. Funkar även mot röda hönskvalster som lever liknande som vägglöss. Dvs gömmer sig i springor etc på nätterna och kommer fram och suger blod om nätterna.. Vägglöss brukar vara prioriterat, medan hyresvärdarna inte ser så väldigt allvarligt på pälsängrar.

Har för mig att hyresgästen har anmälningsplikt gentemot hyresvärden om man upptäcker eller misstänker vägglöss.

Senast ändrad:

Vägglöss detekteras med hund!

Edit: Alltså, man använder hund för att säkerställa att det är vägglus man har, och de kan även peka ut vart lusen sitter så man effektivt kommer åt att behandla.

/Migo
med två blivande vägglussökshundar;)

Ska tydligen gå att höja inomhustemperaturen så har de svårare att föröka sig.

Var tydligen därifrån som regelverket med lägsta inomhustemperatur i hyresfastigheter kommer ifrån. Att problemen då ökar i dessa spartider är i sådana fall inte så konstigt. Som vanligt så la jag det inte på minnet var jag läste det, men det borde vara sökbart.

Sen var det nån skalbagge som kan förekomma om där finns vägglus om jag fattade rätt. Fast lus är väl inte rätt.
Dessa skalbaggar skulle man vara rädd om då de äter på dessa gynnare i alla fall. Hade sådana här när jag flyttade hit!

Ptr

Vägglöss brukar vara prioriterat, medan hyresvärdarna inte ser så väldigt allvarligt på pälsängrar.

Har för mig att hyresgästen har anmälningsplikt gentemot hyresvärden om man upptäcker eller misstänker vägglöss.
Nä, ängrarna anmälde vi för ett halvår sen och bemöttes med axelryckning och en fälla för silverfisk. Mig personligen ger det däremot rysningar att upptäcka en 4-5 krypande larver varje gång jag lyfter på madrassen, och att få skaka ur kläderna i byrån efter detsamma innan man tar dem på sig. Frysen har till och från fått fungera som byrå - då är de iaf döda när man skakar ur dem...

Har anmält vägglössen first thing monday morning.
Samlade också upp några rackare i en burk. Saneringsfirman skulle höra av sig så fort som möjligt, enligt hyresvärden. Någon som har en uppfattning om hur lång tid det kan ta? Kan man förvänta sig kontakt innan årsskiftet?

Vägglöss detekteras med hund!
Nej, så roligt!
Då kanske man kan få in trevliga djur i hemmet en stund. :)
Dessutom gillar jag tjänstehundar, det är fantastiskt vad de kan utföra i många olika roller.

Ska tydligen gå att höja inomhustemperaturen så har de svårare att föröka sig.
Åhnej!:eek:
Jag som i mild panik bommade igen rummet där man kunde så så gott om dem att de gick att handplocka ner i en burk! Vred såklart av elementet i ren reflex. :o:crazy:
Borde jag vrida upp det på max igen? Vi har haft mellan 10 och 20 minusgrader på andra sidan rutan sen upptäckten.

Vägglöss ska man direkt kontakta hyresvärd och anticimex. En kompis fick det med sig hem från en tågluff och det värsta var att hon var tvungen att fortsätta sova i sängen för att "locka fram dem" så de kunde exponeras för giftet. Dessutom lägger de ägg som inte påverkas så man måste vänta ut deras äggkläckningsfas så nästa generation också kan dö.

Kontakta ditt försäkringsbolag också!

Ängrar är äckliga! Jag har haft pälsängrar och fläskängrar men aldrig sett några larver iaf, men skalbaggar... Första lägenheten jag hade odjur i var en hyresrätt och där ringde hyresvärden efter Anticimex. Jag bodde inte där så länge efter det men jag har för mig att det fortfarande fanns odjur. I min egen bostadsrätt så ringde jag själv till Anticimex(efter samtal till styrelsen) som kom ganska omgående(nån dag efter) och sprutade (inbyggda)garderober och köksskåp. Det var ett vitt medel som jag sedan fick torka av. Har inte sett något alls sen dess :)

Men för att förebygga och kontrollera så brukar jag dammsuga lister och skarvar, där gillar dom visst att att bo eller lägga ägg.

jag skulle inte göra någt utan att fått anticimex råd och instruktioner. Har för mig jag läst någonstans att man inte ska dammsuga innan dom kommer? Dom vill ju hitta spåren..

Hört att det ibland är svårt bli av med ohyran:( men jag hoppas det löser sig :D

Jag har jobbat på ett av Sveriges största saneringsbolag, Nomor AB, och kan säga såhär:
Vägglöss är jävliga.

Ring hyresvärd, ta reda på vilket bolag de har kontrakt med (om något). Kontakta försäkringsbolag, de har nästan garanterat avtal med något bolag.

Kan berätta hur vi har gjort på Nomor när vi kommer ut på vägglössuppdrag.
Kunden kontaktar sitt försäkringsbolag, ringer in en order till kundtjänst som skickar ordern till teknikern. Därefter ringer teknikern upp kunden och bokar in ett möte.
När vi kommer ut undersöker vi säng, stomme och vägglister efter spår av löss (man ser små svarta pricka, det är lusbajs). Sedan åker skyddskläderna på och säng och väggar sprutas med ett medel. Efter några timmar kan man gå in i rummet igen.
Tyvärr behövs ofta flera sprutningar innan man blir av med eländet..

Om jag inte minns helt fel så var detta efter sprutningen, ifall det skulle finnas ägg eller lik. Kan ju inte skada att städa lite extra heller ;)

Vägglöss kan vara svåra att bli av med. Några bekanta fick vägglus med sig efter en utlandssemester och de hade minst 3 saneringar, fick slänga allt av tyg. Till slut kallställde de huset totalt och då tror jag att de fick bukt med eländet.

Jag har jobbat på ett av Sveriges största saneringsbolag, Nomor AB, och kan säga såhär:
Vägglöss är jävliga.

Ring hyresvärd, ta reda på vilket bolag de har kontrakt med (om något). Kontakta försäkringsbolag, de har nästan garanterat avtal med något bolag.

Kan berätta hur vi har gjort på Nomor när vi kommer ut på vägglössuppdrag.
Kunden kontaktar sitt försäkringsbolag, ringer in en order till kundtjänst som skickar ordern till teknikern. Därefter ringer teknikern upp kunden och bokar in ett möte.
När vi kommer ut undersöker vi säng, stomme och vägglister efter spår av löss (man ser små svarta pricka, det är lusbajs). Sedan åker skyddskläderna på och säng och väggar sprutas med ett medel. Efter några timmar kan man gå in i rummet igen.
Tyvärr behövs ofta flera sprutningar innan man blir av med eländet..
TjippTjipp&Uppdatering:

just Nomor har varit här och konstaterat att det är främst loppa och fläskänger vi har förekomst av, men förmodligen inga kolonier - de har bara kommit in utifrån för vintern, och funnit sig väl hemmastadda i alla våra spruckna lister o dyl. Fick flytande myrr.

Problemet anmäldes en måndag morgon till hyresvärd, som skulle skicka vidare till entrepenör. Tors EM letar vi själva upp entrepenören för att åtminstone få litet vägledning kring de angripna sängarna och de alltjämt levande och synliga djuren. Ärenden hade fallit mellan stolarna och flaggades som akut (standard är kontakt med hyresgäst inom 1-2 arbetsdagar vid misstanke om vägglus). Fredag EM tog en annan boende i kollektivet emot en representant som identifierade de infångade djuren som just loppa och rätt sorts änger.

Jätteskönt att det inte var vägglus!
Våra bett är redan avsevärt färre, och det svårast angripna rummet är nu atelje istället för sovrum.

Bara mögel och fuktskada kvar att utreda nu - det kan bli ganska bra jul ändå. ;)

Liknande trådar

Hemmet Nu är det klart! 1 april börjar jag min nya tjänst i Härnösand. Det ser jag verkligen fram emot, efter alldeles för många år i Skåne...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
2 683
Hemmet Är på gång med att försöka bygga om mitt kök, och funderar mycket på hur jag borde göra kring spis/ugn. Köper jag en klassisk spis, är...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 041
Senast: LenaH
·
Hemmet Min hyresvärd har fixat ett sophus med sortering, men där finns bara plastsortering för hårdplast. Går inte all plast i samma behållare...
2
Svar
29
· Visningar
1 512
Hemmet Håller på med en badrumsrenovering som dragit ut i evigheter. Nu är äntligen allt nästan klart men plötsligt säger hantverkaren att den...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 476
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V