Vi har en grundavgift för vägen och sedan betalar vi utefter var på vägen vi bor. Utöver det tillkommer ett tillägg om man har verksamhet som förväntas belasta vägen ytterligare. Vägföreningen kan låta lantmäteriet hjälpa till med andelstal osv om man inte kommer överens inom föreningen, men vi, i vår förening, insåg att det skulle bli sämre för oss alla så vi kör på med den varianten vi haft. Vår förening får statsbidrag så som tidigare sagts så kan inte modellen av andelstilldelning ha med statsbidraget att göra.
Vissa vägsamfälligheter kör en snittkostnad (som er förening) och andra gör tillägg (som min). Det är sånt som beslutas i samråd inom samfälligheten vid årsmöten eller andra möten inom föreningen (beror vad som står i stadgarna).
När det gäller asfaltering och andra större, kostsamma åtgärder bör man ha beslutat om det vid något årsmöte eller liknande och om stadgarna säger att om man inte deltar vid det mötet så godtar man automatiskt vad som beslutas där så får ni köpa läget så att säga.
Det är alltså inte så enkelt som att ni inte kommer använda den asfalterade snutten och därför inte borde betala för den. Vi har haft asfalteringsfrågor, belysningsfrågor och tjärgrusfrågor uppe vid våra möten. Om det hade blivit så att jag, som inte vill ha asfalt t ex (pga kostnaden att lägga den) blir nedröstad av övriga medlemmar så får jag leva med det och hosta upp de där pengarna som alla andra. Helt i demokratisk anda.
Kontentan är alltså att du kanske ska kika igenom protokoll osv angående asfalteringen och sedan kanske resa frågan om förändring av andelstalen vid nästa årsmöte.