Vägen till egen häst.

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Coctail
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 3 439
C

Coctail

Hej!

Min mamma har alltid var "häst frälst" och jag med till viss del. När jag var i yngre tonåren hade min mamma tre egna hästar. De såldes sedan när min älskade syster kom ut.:) Då var jag inte riktigt intresserad av att ta del av det. Nu när jag har gått och drömt om att ha en egen häst undrar jag varifrån hon fick all sin kunskap (det är ju mycket man behöver veta/kunna). På något sätt känns det som om hon alltid har vetat... hum, vet ej om ni förstår vad jag menar...

Så, till det som hade varit intressant att diskutera:
Hur var eran väg till egen häst?
Hur gamla var ni när ni skaffade er första egna häst?
Var känner ni att ni har lärt er mest? (Tränare, själva, mamma etc.)

Och ja, man kan ju inte annat än att kalla sig "häst frälst" numera! :)

Sv: Vägen till egen häst.

Min väg till egen häst började när jag förälskade mig i ett sto på ridskolan när jag var 11 år gammal. Började helt enkelt spara alla slantar jag kom över, för jag "skulle ha henne till varje pris!" :)

Jag var 17 år gammal när jag till slut hade sparat nog, och kunde köpa loss min drömhäst!

Var känner ni att ni har lärt er mest?

Hmm det är svårt att säga.. Jag har fått så mycket olika erfarenheter från ridskolan, min tid i olika privatstall, i gymnasiet (hästlinje) och med olika utbildade och självlärda människor omkring mig.
Jag har nog lärt mig mest av att helt enkelt ta till mig av allt som erbjudits mig i kunskapsväg, och sedan fundera och sålla själv. Och förstås genom att skaffa egen erfarenhet och problemlösning med hästarna!

:)

Jag var alltid tokig i hästar när jag var liten. Fick börja på ridskola när jag var 8. Sen när jag var runt 10-11 blev jag skötare på ett par shettisar, sen fick jag egen häst när jag var 12 av mina föräldrar och sen har det bara rullat på. Har aldrig varit hästlös sen.

12 år, 13 när jag köpte min första helt egna.

De som jag lärt mig mest av är hästkunniga personer i närheten. Hade otroligt mycket hjälp av min granne, när han levde och jag höll på med trav. Ridbiten har jag lärt mig mycket på av min ridlärare. Men mest snappar man upp av de personer som finns runt en i vardagen som man kan fråga om allt. Sen lär man av misstag osv.

Jadu, jag har ingen aning om hur det började... Känns som att jag föddes med en förkärlek till hästar:)

Men jag minns att jag brukade rida hos en privatägare som lärde byns alla hästintresserade knoddar grunderna i ridning. Sen efter något år började jag följa med en vän på hennes ridkurs på ridklubben. Jag stod själv i kö så red inte, men tittade på när hon red, borstade hästar, mockade lite skit och smorde ridsaker. Tror jag var kring 6 år då...

Jag fortsatte i flera år med att bara hänga runt på ridskolan, var där minst 1-3ggr/veckan och det var i timmar. Jag fattar inte såhär i efterhand vad jag egentligen sysselsatte mig med i alla dom där timmarna, för jag red inte kurs och hade ingen sköthäst, men kul var det i alla fall:D

Efter några år åter igen fick min vän (som jag tidigare följde med på ridkurs)en egen häst tillsammans med sin syster, så när jag var med henne var det häst för hela slanten. När jag var 11 år blev jag skötare på en B-ponny som stod i samma stall som vännens häst. Det är även samma stall som tidigare nämnts (privatägaren som lärde oss alla rida). Den 22/2-02 blev jag fodervärd på ett halvblodssto och ett halvår senare blev jag en tokhäst och ett stall rikare.

12 år och sen 14 år när nummer två kom.

Jag är en väldigt autodidakt person... Så det mesta har jag lärt mig genom att läsa och sen sätta det i praktiken. Min körponnyn är ett praktexempel på hur jag lär mig saker - jag läste om utbildning av unghästar, körning, inkörning, tömkörning osv. Sen satte jag igång och på egen hand körde in honom, idag är han en riktigt fin liten kör & ridponny.

Innan honom hade jag inte ens suttit i en vagn...

Som den enda hästintresserade i familjen och bland vänner har det inte varit lätt, så först vid 18 år ålder när jag blev myndig köpte jag häst, mot min familjs vilja.

Hade ridit på ridskola från och till sen jag var 4 år, ville vara med hästar hela tiden, var lycklig då, men ridningen som gick ut på att sparka och slå hästen var inte något jag tyckte om, så totalt red jag ca 12 år på ridskola om man räknar bort pauserna. Endast för att få någon kontakt med dessa djur.

När jag fyllde 18 och tog studenten for jag på ridresa till Spanien när alla andra for till kreta och kos för att supa.. ;) jag for till ett "natural horsemanship training center" där jag lärde mig lite NH, annorlunda träning och hantering av hästar och även och kanske främst westernridning. Jag blev kär där, i den häst som blev min första häst, en angloarab valack vid namn Two Socks, så han fick följa med mig hem!

Jag lärde mig mycket där, men det mesta har jag nog lärt mig vartefter av människor runt omkring, vid stallet/lösdriften där han är inhyrd, genom böcker osv. Ytterst lite har jag lärt mig på ridskolan som jag har nytta av, om nu något alls. Eller ja, kanske grundläggande saker som hur man ryktar och sånt... ;)

Det var min hästhistoria, hästen har jag kvar, snart varit hos mig i 3 år! Och tankarna på en till finns, när den rätta dyker upp ;)

Tack för alla era svar! Riktigt roligt att läsa era historier!

Själv så ska jag börja på ridskola igen efter att ha varit borta ifrån hästarna i sex är. Jag känner mig rätt "gammal" för att gå på ridskola, men de har ju så mycket att ge. Jag kan lära mig massor, men drömmen är ju såklart att ha en egen häst en dag!

Jag håller med om att man kan lära sig ofantligt mycket genom att läsa. Den senaste veckan har jag läst i forumen här på Buke och insett hur okunnig jag verkligen är.:) hehe

Wow vilken historia! Själv har jag alltid tyckt att skäckarna är vackrast.

Usch det låter inte som en bra ridskola, men förstår hur du känner med att vara kvar för att få vara med hästarna. Kan även själv känna att det inte finns så många andra möjligheter än att börja på ridskola, jag måste ju börja någonstans.

Icke hästvana föräldrar, dock pappa uppväxt på lantbruk så stor djurvana.
2 år på ridskola varav det sista 1,5 på foderponny uppstallad hos ägare/uppf, dvs mycket hjälp därifrån, red alltid med sällskap av deras dotter och lärde mig på så vis massor. Fortsatte rida deras ponnyer och slutade på ridskolan, red för tränare i privatgrupp 2 ggr i veckan, en gång dressyr och en gång hoppning. Gruppträning ger mycket utbyte!!
Fick erbjudande om att rida flera andras hästar och fick därigenom ännu större utbyte med andra.
Var 13 när jag fick min första egna ponny, stallplats i stall med 3 vuxenryttare varav en skötte allt dagligt och svarade gärna på tusen frågor om dagen :D Nu i efterhand, med mer egen kunskap, håller jag inte med om en del av det hon lärde mig men hästarna for aldrig illa och det kändes tryggt att ha någon som hade lite koll.

Första egna: 13.
Första foder: 8, men som sagt uppstallad hos ägaren så jag hade inte speciellt stort eget ansvar i början.

Stall- och ridkompisar och hon som skötte stallet där jag hade min första egna ponny.
Min första ridlärare (hade henne både på ridskolan och privat) var fantastisk!
Nu i vuxen ålder genom läsning och diskussioner med andra, även genom Buke! Här finns en otrolig kunskapsbank, men man måste veta vilka man kan lita på.
Hanteringsmässigt har jag lärt mig massor av pappa, lokalt känd som Mannen som kan tala med hästar. Och kvinnfolk. men det är en annan historia ;)

Största lärokällan är dock hästarna. Jag utgår från att funkar det inte, så gör jag något fel. Oavsett vad det är som inte funkar!

Fick som lycklig 4 åring min första "sket"landsponny, en riktig gangster som jag inte fick rida själv för mamma, utan att någon alltid var med.
Han fick jag sälja som 6-åring då mina föräldrar separerade.
Sen var det en och annan sköthäst i klassisk engelsk ridning tills jag fyllde 13 och hittade westernridningen. And that's the way since!

4år på min första ponny, 15 år gammal då jag köpte min egna häst för en ärvd peng ifrån min hästtokiga morfar!
Blev en ohanterad nordsvensk hingst på 2 å, med lika mycket hull som hjärta :)
Vi var oskiljaktiga tills jag fyllde 17-18 och insåg att skola, körkort och flytta hemifrån var viktiga saker och beslutade mig för att sälja för hans skull. Just för att man i framtiden skulle kunna ha ett drägligt liv med arbete och körkort för att kunna göra det jag älskar mest i hela världen.
Det beslutet ångrar jag INTE!

Jag har alltid haft lite otur, hela släkten har varit hästintresserade. Men jag har alltid varit "den fula ankungen" så där har jag tyvärr aldirg fått någon respons. Framför allt inte när jag bytte till western.
Så jag har varit nästintill i varenda stall i komunen där jag är uppvuxen. Suttit med på kompisars ridlektioner, varit skötare, hjälpt till vid tävling både som funktionär och som hästskötare.
Sen har jag läst löpmeter efter löpmeter i böcker, tidningar, internet osv.

Alla sätt är ju bra utom dom dåliga ;)

Jag har liksom du en hästfrälst mamma, så sedan jag föddes har jag legat i vagnen bredvid ridbanan eller i stallet. Så det va rätt naturligt för mig att ha hästar omkring mig redan från start :)

Jag va runt 10 när jag tog hem min första foderponny, innan dess fick jag låna andras. Jag va nog 13-14 när vi köpte min första häst, ett fullblodssto som fortfarande hänger med :)

Det allra mesta har jag fått lära mig när jag har stått i olika situationer. Men rent allmänt om allting s a s lärde jag mig oerhört mycket när jag hjälpte till på ett stuteri i Skåne. Redan som 10-åring hängde jag och hjälpte till varje dag i ett travstall också, och därifrån har jag med mig mycket "hästkarls-kunskap".

Alltid varit galen i hästar, även om jag ville ha en get när jag var typ 4 :rofl:
Började rida på ridskola när jag var 12-13, slutade när jag var runt 16. Sedan dess i stort sett medryttarhästar.

Jag "fick" en 3årig nordiskorsning när jag var 16-17, som vi red in. Han såldes när far och styvmodern gjorde slut. Så hade bara honom i runt ett år.

Köpte dock min alldeles egna kuse för cirka 3 veckor sedan, med hjälp av en ärvd summa. Nu är jag 23 :)

Överallt, både som ridskoleryttare och medryttare. Dessa tre senaste veckorna har jag dock lärt mig sketamycket, speciellt då mitt sto visade sig älska hästarna i hagen mer än människor då hon gått ensam mycket. Jag får verkligen träna på att läsa av hästens språk och lära mig hantera hästar på ett helt annat sätt än att bara hoppa upp på en häst man vet är snäll och väluppfostrad.

Jag var 11år (hade gått på ridskola drygt 1år) när jag blev medryttare på en halvvild ponny och jag kände att jag inte klara av henne och i samband med detta slutade jag på ridskolan. Blev då medryttare på en annan häst i samma stall, men den lånades ut så jag började återigen ta hand om den första ponnyn och blev kär!

Köpte ovanstående ponny som 15åring

De fyra åren jag tog hand om min häst innan jag köpte henne. Där lärde jag mig mycket vettigt (praktiskt) och jag och mina stallkompisar hade mycket nyttiga diskussioner. Ingen i min familj är hästkunnig och jag har inte direkt haft någon form av tränare jag lärt mig av. Utan mest vänner och bekanta, det mer teoretiska lärde jag mig dock efter mitt första hästköp.

En av mina föräldrar mutade mig med en egen häst när jag var tio år och absolut inte redo. jag hade då ridit i sex år.
Ingen av mina föräldrar hade någon hästerfarenhet så det var "high chaparall" I flera år innan jag äntligen fick en ponny med utbildning och fick ha den så jag hade tillgång till ridinstruktör. :crazy:

Det var då jag lärde mig det mesta om ridning vilket sedan kompletterats genom åren genom praktisk träning och teoretisk information.

Hästhantering och hästhållning och jag lärt mig mycket av att titta på hur andra har hästar och läst mycket. Jag har en väldigt grundidé om att hästen ska leva för den så naturligt som bara möjligt.
Dvs. jag skulle aldrig ställa en häst i ett stall med tillhörande liten hage utan hästkompisar, som ett exempel.

Hej Coctail!

Vad jag känner igen mig på din beskrivning om att vara äldre, börja på ridskola och drömmen om en egen häst!!!
Jag är precis där jag också, jag och min sambo har bestämt att köpa hästgård om några år och fram tills dess så vill jag bli bättre på allt inom häst.
Har själv lite för lite kunskap idag tror jag för att skaffa egen häst men jag jobbar på det och drömmen skall bli sann:)

Har varit medryttare ganska mycket när jag var yngre, vilket var kul tills jag kom till den gränsen där jag vill kunna bestämma helt själv. Tänkt på fodervärd också senare men först lite upp fräschning.

En fråga jag ställer mig är: Var finns det seriösa uppfödare? webbsidor? Min häst kommer vara lite äldre eftersom det blir en första häst, var ska man leta för att hitta bra människor som säljer bra hästar?

Mvh Anna

Jag kommer inte ihåg varför jag blev intresserad av att rida från första början, men började på ridskolan vid 5 års åldern och fortsatte sedan. Jag förälskade mig i ett par hästar och började drömma om en egen, så jag satte mig in på att tjata på föräldrarna. Tror jag tjatade ett helt år innan de "gick med på det", och så började vi kika runt på hästar.

Vi hittade speciellt en som verkade hur trevlig som helst som vi tog på prov, det visade sig dock att hon inte var trafiksäker så vi skickade tillbaka henne. Sedan hittade vi då den hästen som blev den vi (läs; föräldrarna) köpte.

Fick hela 14 underbara år med honom, innan han tyvärr fick avlivas i början på detta året.

Jag var 9 år när den första hästen införskaffades. Mina föräldrar köpte honom i födelsedagspresent ;)

Svårt att säga var man lärt sig mest. Jag har lärt mig otroligt mycket här, genom att läsa andras trådar och skapa egna och få råd. Jag har även lärt mig med andra hästmänniskor i min närhet, och så böcker.

Vad roligt att läsa alla era svar!

Vad skönt att höra att någon annan också är i "samma situation".:) Och jag känner precis som du, drömmen ska bli sann.

Här på Buke har mycket av det jag lärde mig när jag var yngre kommit tillbaka, och här i tråden har jag fått många nya idéer om hur jag ska ta mig vidare.:)

Jag har turen att ha en hästtokig mamma så redan som hade med mej i bärsele när hon red från att jag var 3månader.
Jag är mao uppvuxen i stall och fick min första egna i födelsedags present när jag fyllde 9år. Innan dess var det foderponnyer.

Fick som sagt min första egna som 9åring i födelsedags present och efter det har jag aldrig varit helt utan häst.

Var känner ni att ni har lärt er mest?

Jag har lärt mej det mesta av min mamma och av hästarna.
Har haft flera duktiga instruktörer fortfarande rider jag allra bäst för mamma.

Hej!
Ett råd är att provrida en massa olika hästar, olika åldrar raser och kön för att veta vad just DU vill ha för en häst!
Kanske dröm haflingern inte var något för dig utan ett halvblod passar bättre.
När du väl kommit så lång så finns det massor av tränare, stuterier mfl som säljer och förmedlar hästar för kunds räkning.

Annars så är det ju tidningar och internet som gäller.
Jag hade dock tur när jag köpte min första häst då det var en kompis som tipsade om en ggammal farbror som behövde göra sig av med sina unghästar :)

När du väl hittar en trevlig individ, fråga tusen, tiotusen frågor om ALLT!
Be att få kolla med försäkringsbolaget om utdrag på nyttjad försäkring mm..

Nu är min historia ofullständig, du jag inte har egen häst. Men kan beskriva mitt hästeri genom åren.

Bodde som liten granne med en känd travtränare och var där nästan dagligen från 9-11 års ålder. Red en shettis, busade och var allmänt orutinerad :o Min bästa vän höll också till där, och det var lärorika år. Levde på att rykta travhästarna och dricka varm choklad i personalbaracken.

Flyttade vid skilsmässa till ny ort och började på ridskola. 12 år gammal, slutade vid 15 då jag inte kom längre. Blev placerad i en barngrupp av "misstag".
Då tog jag hem en foderhäst över sommaren. Hade inte råd att behålla den och den skickades tillbaka. Vintern därpå började jag rida en problemponny 6 dagar/veckan. Där lärde jag mig nog i särsklass mest. En otrolig surmärr med egna åsikter. Men samtidigt en väldigt trevlig individ när man väl var överrens. Såldes året därpå och jag blev hästlös igen. Red olika hästar sporadiskt åt vänner och sökte ny medryttarhäst under ett år. Åkte till Island och jobbade 3 månader denna sommar, red in unghästar och hade väldigt trevligt. Också oerhört lärorikt. Nu har jag en häst 7dagar/vecka som jag delar kostnaderna på med ägaren. Jobbar även extra, tyvärr går ekonomin inte ihop ändå. Egen häst ligger ett par år fram i tiden, men någon gång så. Lärt mig mest utav att rida privat. Ensam om mitt hästintresse i familjen så har inte fått något gratis.

Tack för dina tips! :)

Jag har en lång väg framför mig innan jag skaffar mig en egen häst. Bra tips om att rida olika hästar, självklart har jag en drömhäst men det är ju inte säkert att den passar för mig!

Liknande trådar

Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 407
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 306
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 986
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 907
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka