Vågar man köpa en häst "osedd"?

Sv: Vågar man köpa en häst "osedd"?

Finns jättebra transportörer! Jag fick min häst transporterad nästan 100 mil, med övernattning i Stockholm och det kostade "bara" 3750:- inkl moms. (Att jämföra med om man skulle ta ledigt från jobbet 3 dagar, köra upp själv, övernatta, köra halvägs hem, övernatta sig själv OCH hästen och köra resten av vägen. Plus att man nog skulle få dra med sig en kompis också. Man vill ju inte köra 100 mil ensam, med en häst i släp).
Jag fick min kille levererad hem på stallbacken, han var inte ens svettig, mådde superbra!

Nu har jag en till osedd hemma.

Ett ungsto med en väl känd härstamning (har haft mamman på foder och hingsten är far till mitt andra sto samt att det finns ett GÄNG med helsyskon som presterat och de har presterat bra).

Men jag skulle nog inte köpa en färdig ridhäst osedd, den vill jag ju prova. (Fjordingen undantaget men det var ett panikköp).

Stardust kommer troligen bli MINST lika bra som Patsy var. :love:

är du en ryttare som kan hantera många olika typer av hästar.. köp hästen.. men är du kräsen och har problem med sitta i trav på visa osv... prova den först....

köpte min osedd och t.o.m obesiktigad :eek: (jag vet, dumt) men hon var bara 2 år och jag hade hört någonstans att det inte är bra att böja 2-åringar (unga öht) har säkert missförstått men jag lät bli iaf och kände att då jag vill besktiga henne vill jag även göra böjprov.
Men hon ska böjas av en väldigt kunnig person till veckan, så det blir väl en lite besiktning ;) hon var ju väldigt billig också för att tillägga, 4000 kr.

Men ångrar det inte för ett öre, hon är en underbar häst! :)

Jag e nog lite för feg för göra det,det e som att köpa grisen i säcken,är det långt och åka och titta på hästen så skulle jag åka dit och titta,men skulle nog annlita en lastbil för få hem hästen om jag vill ha de,Däremot skulle jag alldrig sälja någon av mina hästar om dem inte kommer och provrider hästen och så vill jag träffa dem.

Nu har jag inte läst igenom hela tråden men generellt sett så skulle jag nog avråda från att köpa en häst osedd. För vid provridning vill jag gärna hantera hästen, provrida ordentligt, gärna ta in och ut från hagen osv. jag vill se hur hästen är i flera olika situationer innan och veta att personkemin stämmer.

Det är ju trist, inte minst för hästen, även om det kanske är en bra häst om det inte "klickar" mellan er och sedan hästen kommer hem till dig och har åkt en lång resa, sedan kanske du vill sälja den vidare pga. det inte "klickade", tråkigt om hästen ska bli "vandringspokal" för att du inte pallrar dig i väg och kikar på den. Bättre att hästen besparas en lång resa på flera mil och ett miljöombyte och att du själv åker iväg och tittar och tror om den kan passa dig.

Men, får jag väll skriva, om det är ett sto t.ex. till avel som du inte ska använda som ridhäst och om du har mycket info. om avkommor osv. eller om det är en sällskapshäst kanske jag skulle kunna tänka mig att göra undantag, eller ja själv skulle Jag ändå vilja åka och titta på hästen - men ja, ska du inte ha den för ridning eller körning kanske man kan göra undantag för det känns Extra viktigt då att det fungerar med personkemin.

Orkar inte läsa igenom alla svaren, men svarar ändå (med risk för att ngn annan redan har skrivit detta ;))
Kan ni inte ta hem hästen på prov en vecka. Ni kanske kan ta kontakt med ngn som kan köra hästen till er eller om ägaren ställer upp.
Om ni gillar hästen så behåller ni honom, annars får ni offra er och köra tillbaka honom?
Lycka till iaf :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 098
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 402
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 316
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar