Sv: Vågar man köpa en häst "osedd"?
*kl*
Gammal tråd men vill passa på och ha lite funderingar kring ämnet. En devis som jag tycker stämmer bra är att hästen är en spegel av dig själv. Det har jag också vid flera tillfällen själv upplevt att när häst byter ägare/skötare så kan man tro att det inte är samma häst. Givetvis spelar också omgivningarna en stor roll. Stall, flockliv eller inte och allmänt hur det fungerar där den står.
Det innebär att det en säljare säger är nog oftast sanning...när h*n hanterar hästen d.v.s. När man får hem hästen till ny miljö och skötare kan det vara en helt annan häst.
Om du inte själv åker och tittar på hästen måste den människan som gör det känna dig väldigt, väldigt väl. Alternativt är att du måste känna säljaren utan och innan för att förstå vad h*n säger och menar. Man måste också läsa mellan raderna i annonser.
Jag skulle absolut inte köpa häst osett eftersom jag ämnar ha ett positivt och gott förhållande med pållen framöver. Allt annat är rysk roulette med hästen mitt i mellan som får åka runt tlll olika köpare med den stress det medför.
När jag tittar på hästar vill jag gärna hantera hästen ensam, bl.a. genom att med grimma och grimskaft promenera med hästen, göra lite mjukare markövningar för att se hur kommunikationen mellan mig och hästen fungerar och komma på hur hästen är mentalt. Först efter det, när vi känner varann lite mer kan det bli fråga om provridning, då kan jag oftast få en bättre kommunikation med hästen från hästryggen än om jag bara hoppade upp och provred.
Allt detta fungerar inte på distans, även om en del medier hävdar att de kan göra det över telefon
Så för mig finns inget alternativ till att träffa hästen personligen.
Filosoferar
Rolle
Islandshäster på Lösdrift