Vågar jag?

Solvira

Trådstartare
Jag som aldrig klippt en häst själv förut... Jag funderar på att köpa Julas klippmaskin eftersom jag läst här att den ska vara prisvärd, och jag skulle tjäna in den på tre klippningar. Det är bestämt i alla fall att jag ska titta på den idag.

Nu till frågan- vågar jag klippa honom själv idag, om jag nu kommer hem med en maskin? Han blev så himla svettig på träningen igår, så det skulle behövas. Men imorgon är det KM, tänk om jag klantar mig och får en ful häst?

Så vad säger ni- vänta eller våga?

Sv: Vågar jag?

Testa.
Rita ut med en krita el. liknande på honom som markerar kanten sas.
Ja du fattar :p
Ta lite i taget.

är han snäll att klippa så är det väl inga problem. det är inte svårt, tänk bara på att klippa mot pälsen hela tiden och ta långa drag. och olja maskinen ofta.

klipp hela så slipper du oroa dig för sneda kantar.. :p

Jag är lite smått orolig för att klippa hela, om det blir fult har jag inget att ta av. :rofl: Dessutom vet jag inte om han kommer frysa, har ju inga täcken med hals... Fast det kanske är mest jag som kommer frysa av att se på honom. :p

är ju inte så kallt än, du kan säkert hitta ett halstäcke tills det?

är mkt enklare att få det snyggt om du tar allt.. oavsett hur du klipper så är det ju vanligt att man tar hela eller det mesta av halsen.

Jag frågade just pappa om jag kunde få låna pengar till ett halstäcke, så först ska jag kolla här i stan på typ måndag annars beställer jag ett från internet. :)

Nu har jag klippt! Såhär blev det. :rofl:
klippt1a2.jpg

klippt1a.jpg

Han var jättesnäll! Dock så tröttade han efter ett tag, så det här var så långt jag kom. Han är ju så otålig min pålle. :p Men eftersom jag har egen klippmaskin kan jag ju klippa hela snart och jag känner för det. :) Och nog skulle det vara snyggare. ;)

Oj!

Skönt att han var lättklippt, men jag hoppas att du snart får för dig att klippa hela hästen... Det skulle vara snyggare!

:)

Jag tror inte att han kommer frysa om du ska klippa så lite, som du har gjort nu ;) men om du ska klippa mer så räcker det nog bara med ett vanligt täcke.

Min ponny, som är ganska frusen går alltid utan hals, då bekanta hade en häst som var nära att kvävas ihjäl av sin hals.
och hon fryser inte alls om hon har ett 400g inne täcke + 200g utetäcke när det är 20- här. Och hon är helklippt.

jag tycker du ska klippa hela. ;) var maksinen bra förresten?? jag skulle behöva köpa en ny för den jag har klipper så fult nu, blir himla randigt och den blir varm efter 10 minuter....

Men Solvira, OJ.....! :eek:

Helt ärligt - sådär kan du inte visa dig ute med honom.
När man halvklipper är det jätteviktigt att linjerna blir harmoniska, dvs att de harmoniserar med hästens linjer, muskulatur, kroppsform osv. annars ser det otroligt obalanserat ut, det kan tillochmed påverka helhetsintrycket hur hästen bär sig och rör sig!

regel nr 1: ska man klippa så ska man klippa NOGA och genomtänkt.

i övrigt så har hästen knappt ett enda blodkärl i halsen - dvs de fryster inte om halsen och behöver halstäcke, om de är varma och täckade rätt på resten av kroppen, rygg, länd och kors.

Nu har jag ritat lite på din bild. du har redan bränt en del broar med din hastiga klippning , framför allt den stora bågen du klippt upp över låret på honom, så nu finns det inte så många alternativ. Jag har ritat med olika färger så ser du alternativen som återstår - utom att då förstås helklippa honom.
Lite darriga linjer men du ser tanken ändå.
gula linjen är som du BORDE ha klippt om du hade den typen av klippning i åtanke.
Lila och svarta linjerna är det du har kvar att välja på, om du inte ska helklippa.

Och LOVA att du ALDRIG gör om en sån klippning! :eek::D

klippt1a-1.jpg

Senast ändrad:

OJ, du är nog lika bra på att klippa som jag :rofl:

Jag ska klippa en gammal häst idag, som svettas med sin långa päls. Är urdålig på det. Men inte ens jag hade godkänt den klippningen du har åstadkommit:D

Jag helklipper. Fatima är inte klippt tidigare under den tiden förra ägaren hade henne. Så har hon varit klippt var det före 1994 eller nåt. Och vi är inte ägare till något halstäcke. Damen fryser INTE.

Kompisens skärhuvud gick sönder för fjorton dagar sedan och mina klippskär tog slut förra veckan. Så för närvarande ser Fatima ut som en halvklippt pudel. Lurviga ben, lurvig mage och hårig bakände... Men hon är lika lycklig för det. Förhoppninsvis åker resten av pälsen idag.

Senast ändrad:

jag har precis köpt en maskin från jula och jag hoppas verkligen den är bra. ska klippa min polle i veckan...

vad tyckte ni om den på jula?
När ni skriver helklippa, menar ni benen och så med då?
förlåt om ja kapar tråden

Liknande trådar

Utrustning Jag letar en sladdlös tyst klippmaskin till min häst. Det har tagit en stunds träning innan han har tyckt att det är ok att bli klippt...
2
Svar
21
· Visningar
2 180
Senast: mysboll
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 499
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är så jävla mycket som är sjukt och konstigt och äckligt i denhär världen. Och det är så jävla svårt att veta vad man ska tro på och...
2
Svar
35
· Visningar
2 089
Senast: LiviaFilippa
·
Utrustning Nu gav våran klippmaskin från Jula upp mitt under en klippning. Så därför måste en ny införskaffas. Har ni tips på någon bra modell...
Svar
14
· Visningar
1 189
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025