Vågar jag?

Sv: Vågar jag?

Glömde säga att det ser fint ut Solvira!

Men du, visst har du väl slutat på både frambenen och bakbenen i samma höjd? Ser ut på bilden som du klippt längre ner på frambenen än bak vilket isf ger intryck av att hästen har kortare framben. Och så kan vi ju inte ha det :D *måste skynda att förvarna innan mackan kommer*

:rofl:

Nä, det ska jag inte ha gjort... Får checka ordentligt när jag tar in dem strax!

Måste bara visa bild på det första täcket jag sytt också. :D

doskalletacke.jpg

Med den där klippningen behöver du absolut inget halstäcke. Min är helklippt på halsen och går alldeles utmärkt utan halstäcke.

Glömde säga att det ser fint ut Solvira!

Men du, visst har du väl slutat på både frambenen och bakbenen i samma höjd? Ser ut på bilden som du klippt längre ner på frambenen än bak vilket isf ger intryck av att hästen har kortare framben. Och så kan vi ju inte ha det :D *måste skynda att förvarna innan mackan kommer*

:rofl:

:rofl::bow: :rofl:
Precis!

Solvira: samt du behöver även runda till frambenets klipp kant så den är rund efter muskulaturen istället (se min excellenta linjeritning i tidigare bild :D)

ang. att vara snabb och påpeka innan KM...:
du lämnade inte direkt ett särskilt normalt tidsrum mellan att bestämma dig för att debut-experiment-klippa och KM uppenbarelse/ta ut hästen för publik beskådan! :angel::devil:

men nu ser det ju ut att vara under kontroll. :D

Men äsch, va pjåskiga ni är. :p Vi har bevisat idag att det inte alls är som du skriver, att det påverkar helhetsintrycket och hur han rör sig. Vi slog poängrekord i både LA:1 och LB:1 idag. :p

Hela hästen ska klippas, ni behöver inte oroa er. Jag skämdes innan, men när jag ser era reaktioner så kan jag inte bara annat än skratta. :rofl: Inte åt eländet, utan åt hur utseendefixerade vi dressyrfjollor är. :D

:rofl::bow:
Precis vad jag tänkte när jag såg vad folk hade skrivit! Orka hetsa upp sig:p

Min häst har snygga hackiga linjer både vid huvudet och benen och henne åkte jag på nationella stortävlingar med, ingen som skrattade! Hon måste drogas och blir så svett då så det är en ren omöjlighet att klippa snygga kanter tyvärr, man får ta det onda med det goda, alternativet är att inte klippa och då eftersvettas hon i minst ett dygn:eek:

Jag tycker iallafall inte att första klippningen var alls ngn katastrof!:bow:

Ja folk kan hetsa upp sig ganska rejält när det gäller klippnig :D
Berättade att jag råkat snagga av ett par cm av manen på min ponny med klippmaskien för en i stallet - panik attack :rofl:

Solvira, men visst är det kul att klippa!!

Våran maskin väsnas en del o är tung, så jag pausar någon minut och drar bort päls o kollar läget med jämna mellanrum. Och passar på att olja.
Minns inte märke, ska kolla. Ganska dyr iaf.

Klipper hela (sambon vägrar visa upp hästen med ngt kvar under sadeln ens..
Skulle gärna sparat bapå rumpan för att slippa ha på ländtäcke och oroa mig för kyla på lilla rumpan.

Klipper huvudets undersida, för skäggiga kallblod med klippt hals och ragg under hakan är inget vackert!!! Gör som ni sa, slutar under sidostycket, o klipper tidigt för att slippa kontraster.

Klipper så nära mankanten det går oxå, för att inte ge illusionen att halsen är smalare i överkant på manfria sidan.
Och tar långt ner på baksida underarm och sneddar upp o lämnar hela framsida framben. För att slippa "långstöveleffekten"

Samma bak, sneddar kraftigt för att inte få vågräta linjer som kapar benet i knähöjd.

Ska klippa bekantas hästar snart, funderar på att lämna lite "flames" på flanken, de ska ut i travlopp snart! hihi! (skojar obs)

ohnej, det är inte kul att klippa!!! :eek:

hår överallt, man blir svettig och det är tuuungt... nej usch och fy, förstår mig inte på folk som tom klipper andras hästar, jag fasar för att gå lös på mina egna.... :p

Tycker också det är riktigt tråkigt och är glad över tunna fullblodspälsen som inte behöver klippas. :bow:

Häromdagen klippte vi hennes gamla mamma som självklart också är fullblod men riktigt raggig och då hade vi två klippmaskiner och klippte båda sidor samtidigt :p Det gick fortare så...Kanske ett tips för dem som har många att klippa:idea:

Hästen blev en aning fundersam först, men tog det med ro:D

:rofl::bow:
Precis vad jag tänkte när jag såg vad folk hade skrivit! Orka hetsa upp sig:p
:

Oj vad det var mkt ömma tår runt detta ämnet då :D

I OBS forfarande en skämtsam ton så ser jag inte riktigt skillnaden varför dressyrfolk tycker att det är ok med fula klippningar, men märket på deras träns eller pannband eller vilken typ av pannband det är osv är RIKS viktigt! :angel:

Bara påvisar en viss diskrepans gällande det hela :D

Tänker blanda mig in i leken här.
fint klippt nu, men måste du lämna en fyrkant på ryggen?
klipp efter sadeln- mjukare konturer.

som ngn annan skrev. klipp gärna huvudet- iallafall på sidan av o under ganaschen, så gränsen går under sidostyckena.

Grattis till poängrekordet:bow:

:Min häst har snygga hackiga linjer både vid huvudet och benen och henne åkte jag på nationella stortävlingar med, ingen som skrattade! Hon måste drogas och blir så svett då så det är en ren omöjlighet att klippa snygga kanter tyvärr, man får ta det onda med det goda, alternativet är att inte klippa och då eftersvettas hon i minst ett dygn:eek:

OM man vill ha det snyggare så går det att efterklippa med vanlig sax och få kanterna lite jämnare. Lättast är då att anv en sax i mellanstorlek (typ sådan de har i skolan). Men det är ju såklart bara OM man tycker att det spelar roll ;)

Mackan:
Jo jag förstår precis vad du menar!

Men jag kan lova att mina första klippningar heller inte var helt vackra ;) Så nu klipper jag så mkt som möjligt för att slippa bråka med en massa kanter.

OM man vill ha det snyggare så går det att efterklippa med vanlig sax och få kanterna lite jämnare. Lättast är då att anv en sax i mellanstorlek (typ sådan de har i skolan). Men det är ju såklart bara OM man tycker att det spelar roll ;)

Nä, jag tycker det är rätt fräsigt med hackiga kanter, nädå skämt å sida så är det självklart bra ju snyggare det blir;) Men faktum är att min dam har en väldigt otacksam färg att klippa då hon är riktigt rödbrun och blir beige/grå när hon klipps=allt syns!

Jag brukar allt på efter lite med en sax men det är inte heller helt lätt, och tro mig hon är inte så fult klippt som jag sa innan (bara nästan:p)

Mackan: Ibland har nöden ingen lag och att välja mellan oklippt SVETT häst och något amatörmässigtklippthäst är ju svaret enkelt:D

Nu är han färdigklippt för den här gången!

galopp3.jpg

Så mycket bättre än såhär kan jag inte göra. :angel: Och då får det väl helt enkelt sticka i ögonen på vissa. :devil:

Trots allt kan man inte annat än försöka göra sitt bästa och lära sig utefter vägen. :D

Jag tycker det ser ut att ha blivit jättefint! :banana:

Bra jobbat för att vara första gången! :bow:

Liknande trådar

Utrustning Jag letar en sladdlös tyst klippmaskin till min häst. Det har tagit en stunds träning innan han har tyckt att det är ok att bli klippt...
2
Svar
21
· Visningar
2 180
Senast: mysboll
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 499
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är så jävla mycket som är sjukt och konstigt och äckligt i denhär världen. Och det är så jävla svårt att veta vad man ska tro på och...
2
Svar
35
· Visningar
2 089
Senast: LiviaFilippa
·
Utrustning Nu gav våran klippmaskin från Jula upp mitt under en klippning. Så därför måste en ny införskaffas. Har ni tips på någon bra modell...
Svar
14
· Visningar
1 189
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka