Vågar jag? showmanship at halter-trail at halter

Sv: Vågar jag? showmanship at halter-trail at halter

Nej, du ska inte vara nervös, ni ska ha KUL! :banana: Strunta i resultatet, ha bara roligt och var nöjd med er dag, då kommer Phigalle också att gilla det! :D

Om du bara har en vanlig lastpall är det enkelt att skruva fast en skiva på och ha som bro, det är sånna jag har hemma till mina hästar.
Som bommar kan du ta staketstolp eller om ni har några små träd att fälla och använda er av. Huvudsaken är att han får vänja sig vid bomavståndet och att han ska lyfta på benen.

Jag har byyggt mig en egen grind i trä, men på många tävlingar är det ju två hinderstöd med ett rep mellan.
Se till att placera dig bra innan du går igenom grinden så att han kommer igenom lätt utan krångel. Håll i grinden/linan med samma hand, det är dessutom enklast.

Och så tänker du possitivt och att ni kan allting, då går det bra! :)

Du har PM föresten! :)

Slå på några plankor på lastpallen så den blir "säker", om du inte redan gjort och sedan är det bara att öva.
När det gäller bommar så ta vad du har, om du kan så måla bara lite på dom och lägg det målade uppåt så han får se lite färger i alla fall, du behöver ju inte måla hela bommen eller helt runtom.

När det gäller grind så kan du öppna mot dig eller från dig.
På en träningstävling brukar man få välja hur man vill öppna den, huvudsaken är att man kommer igenom och stänger igen.
Det du ska tänka på är att du måste hela tiden hålla i grinden.

Gör så att du går in på youtube och sök på trail bla. så får du se hur det fungerar lite grann.

Så fina bilder! :)

Jag har skickat lite saker till dig med posten nu :banana:

tycker du ska testa :D skulle vilja testa det på Bebb me men sista tävlingen här i närheten va i förra veckan :( så vi ska öva hela vintern iaf :p

Hej, jo vi ska nog vara med, även om vi kommer att skämmas ut oss totalt. Nu är det snart bara 4 veckor kvar och vi kan inte square,sidepass,spin eller kliva över bommar utan att slå i + alla trailhinder med så klart men det är ju bra miljöträning ändå att komma iväg.

Igår var vi iväg till ridhuset. Lastningen fick vi ta hjälp av linor för han sparkade bakut och hade sej, sedan stod han jättebra de 2 1/2 milen till ridhuset. Vi skulle löshoppa för första gången så han lär sej att lyfta på hovarna men inte kan man lyfta när de ligger på backen ens:rofl:. Lyckades hoppa i trav 20 cm och stillastående 50 iaf:crazy::p Lastningen hem gick mkt bättre! Men oj oj vad trött och svettig han var när vi kom hem.

Har fått lite tyg av min mamma så jag funderar om jag ska sy om min engelska ridkavaj ev.

En bild i slutet av passet då klev över några bommar-en mkt trött Phigalle
a.jpg
[/IMG]

Senast ändrad av en moderator:

Vad duktiga ni är! :) Det kommer att gå så bra, inget att skämmas för! Ni kommer att göra bra ifrån er! :banana:

Det var så lite så! :D Hoppas att det kommer till någon användning och att du fick lite tips i alla fall :)

En fråga........ jag får ju inte röra hästen, men min kille är väldigt förtjust i att "ta" på mig. Är det ok?? Ibland biter han tag i min jacka, och det fattar jag ju att han inte bör göra :smirk:, men ofta lägger han bara mulen/huvudet mot min arm eller kropp - vad tycker domaren om det. Vill inte gärna ta ur honom det, då han gör det på ett mycket "vänligt" sätt, typ "matte kan vi inte gosa lite nu istället" :love:. Han är ALDRIG bufflig!

Nu har jag inte tävlat i denna gren och har egentligen ingen kunskap om det men det är nog inget domaren gillar.
Eftersom du inte ska påverka hästen något med grimskaftet (du ska inte dra den framåt tex. eller visa vägen) utan att den ska följa dig och dina rörelser så ska ju hästen kunna vara "en bit ifrån dig".
Är du med?
Om hästen "biter" eller lägger mulen osv mot eller på dig så tror jag att det kan anses som olydnad..

Har jag fel ni som kan?

Nä, jag tror oxå så. Hästen är ju där för att "jobba".. inte stå och gosa.. sen brukar man själv och hästen va så konsentrerade på det man gör (travar, skrittar, backar osv) att det brukar inte finnas så mycket utrymme för annat...

En fråga........ jag får ju inte röra hästen, men min kille är väldigt förtjust i att "ta" på mig. Är det ok?? Ibland biter han tag i min jacka, och det fattar jag ju att han inte bör göra :smirk:, men ofta lägger han bara mulen/huvudet mot min arm eller kropp - vad tycker domaren om det. Vill inte gärna ta ur honom det, då han gör det på ett mycket "vänligt" sätt, typ "matte kan vi inte gosa lite nu istället" :love:. Han är ALDRIG bufflig!

Phigalle är lika dan, han måste röra mej HELA tiden och gärna naffsa mej i armen i traven och när han har gjort det så tvärstannar han bara för han vet att han inte får göra så. Han vill gosa hela tiden.

Får man prata / ge komando för hästen på tävlingsbanan? typ när den backar och så?

Hur ska man gå igenom grinden?

Phigalle har varit så trött att han har vilat i två veckor, han är fortfarande trött men tiden går fort och vi måste försöka hinna träna ngt litet iaf. Så vi ser träningstävlingen som endast miljöträning och hoppas på det bästa.

Hoppas att Phigalle piggnar till sig lite och att det går bra för er :)

I regelboken står det att:
"Hästen skall ledas, stanna, rygga, vända och ställa upp villigt, raskt och med lätthet med så lite hör- eller synbara hjälper som möjligt."

Däremot brukar man kunna lära dem vissa ljud som man kan använda tyst så att det knappt märks ;) Man kan ju "prata" lite diskret....:angel:

Fråga domaren innan när ni går banan hur du ska passera grinden. På de tävlingar jag har varit på har vi bara gått fram till grinden, öppnat och gått igenom, vänt hästen och stängt. Det viktiga är att hästen går lugnt igenom och inte kastar sig och at man inte tappar grinden.

hihi........kul att höra att vi har samma "problem" - både själva och med hästarna :rofl:. Jag hoppas på att allt runtomkring kommer att distrahera honom så att han har fullt upp med att titta på annat och låta mig vara ifred :p.
Ska försöka pallra mig iväg till ridhuset några gånger innan, så får vi se hur han reagerar på det. Har för tillfället lite problem med att han stannar i sidepassen och sedan inte vill gå igen utan att jag tar på honom. Någon som vet om man får byta handen som håller i grimskaftet? Jag vill hålla med vänster hand under grimman och änden i höger om man går sidepass till höger, och då måste jag ju byta mot hur jag håller "normalt" - är det tillåtet? Tror jag har läst någonstans att man inte får det, och då blir det ju strul för oss. Men som sagt - MILJÖTRÄNING :banana:

vi kan inte sidepass ett enda steg så det funkar bättre för er, vi kna heller inte ställa sej i square eller spinna/vända runt eller gå över en enda bom utan att slå i med så många hovar som möjligt hehe ja miljöträning var det va:p

Var bor du någonstans inom "gamla Skaraborg"?

Någon bild...så man vet vem man ev. kan med och gå fram och hälsa på :D

Vi bor i "Buun", dvs "mitt i väla" :p (på rikssvenska: Timmersdala - mellan Skövde/Mariestad).
Skämt å sido, jag gillar buke för att man kan vara just anonym - men eftersom jag förhoppningsvis ska visa mig på lite tävlingar framöver kan jag ju lägga ut en bild på OSS, så ni vet vem ni ska skratt åt/med :rofl::rofl: . Kom gärna fram o hälsa om ni ser OSS göra bort oss någonstans :)

åsså en skitsnygg bild på bara snutten :love:

ps: skratta gärna åt fotografen....... :angel:

Liknande trådar

Western Jag har aldrig ridit "rent" western, men däremot alltid plockat godbitar. Trail har jag sedan jag köpte första hästen, 2008, varit...
Svar
15
· Visningar
2 242
Senast: Liten
·
N
Western Hallå alla visa bukefalister! Jag har några funderingar som jag hoppas att ni kan hjälpa mig att reda ut. Jag har tävlat showmanship at...
Svar
3
· Visningar
1 234
Senast: Kickis
·
T
Western Det är dags att anmäla sig till tävling, det blir min första tävling för året och jag funderar på att testa några nya grenar. Men jag...
Svar
13
· Visningar
1 467
Senast: Fozzie
·
Western och showmanship at halter. Har tänkt ställa upp i träningstävling med stoet i sep:) Funderar då på dessa klasser men vad bör man...
Svar
1
· Visningar
873
Senast: Sellan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama