Vågar jag? showmanship at halter-trail at halter

Sv: Vågar jag? showmanship at halter-trail at halter

Skönt att Phigalle har piggnat till :)

Jag ska ju iväg med min ena pålle samma helg som du. Jag tvättar inte med kallvatten nu, tycker själv att det är alldeles för kallt (i alla fall hos oss). Har ju mina på lösdrift och normalt går de utan täcke, men nu blir det ett tunt regntäcke på en vecka innan. Sen blir det massor av putsning och borstning redan nu, särskilt på delarna som skyddas av täcket.

Har även köpt torrschampo som jag använder på små fläckar. Har passat på att spraya mycket i manen nu när det har regnat och snöat mycket, mycket smuts har faktiskt försvunnit.

Tävlingsdagen tvättar jag av svans och ben med varmvatten och försöker att torka av det värsta med handdukar.

Pälsglans har jag efter rykt. Slösar lite extra nu, särskilt på halsen, då fastnar inte smutsen lika bra.

Du kan skratta dig lycklig som har en brun häst....ha aldrig en skimmel på lösdrift utan täcke! :devil:;)

Sen kan man ju fråga sej till vilken nytta denna tävlingsgren är?

Ja jag vet ju inte så mkt, har aldrig sett en trail at hand och bara showmanship at halter en gång. Men jag tror att man både sej själv och hästen lär sej att lyssna på varandra och förstå varandra med små hjälper. Att komma ut på tävlingsbanan innan uppsutten tävling tror jag bara är bra. Just trailen är nog den mest lärorika för en unghäst och annan miljö än den vardagliga hemma på landet.

*kl*

Ja, vad säger ni? Är vi redo tror ni för en liten tävling nästa helg?

Jag själv känner mig ganska redo och hästen känns bra men man vet ju inte förrän man är inne på banan.
Huvudsaken är att vi får det roligt..

Eller hur ;)

*kl*

Ja, vad säger ni? Är vi redo tror ni för en liten tävling nästa helg?

Jag själv känner mig ganska redo och hästen känns bra men man vet ju inte förrän man är inne på banan.
Huvudsaken är att vi får det roligt..

Eller hur ;)

Anmälningen är bekräftad och inbetalning skedd..redo:confused::confused: öhh nja det skulle jag inte vilja påstå då vi inte kan alla saker ännu. Och hur lätt är det att träna i mörkret till en liten gårdslampa när vädret är som det är? Ja man vill ju inte vara ute mer än 5 minuter åt gången hu vad blött å lerigt och regn/snöigt det är.

Phigalle som alltid har backat rakt har pga kedjan börjat åla/slingra sej bakåt vilket inte är speciellt bra. Han har börjat att tjaffsa och när jag ber om jogg så släpar han benen i skritt efter sej så jag får säga till på skarpen, han fortsätter ändå. Andra gången så går han med på vad jag begär och joggar hyffsat snällt brevid mej förutom när han ska naffsa mej i armen och sedan tvärstanna för han vet inte att han får göra så. Ja se unghästar!
8 dagar kvar och det börjar kännas liite nervöst att vi ska skämma ut oss.

Om jag förstod din formulering rätt så låter du inte possitiv till denna gren? Varför? Tala om nackdelar!

Varför den gör nytta?

*bra att ha en lydig häst från backen
*stimulerande för hästen
*bra unghästträning, innan inridningen startar
*bra miljöträning för unghästen att få komma ut på tävlingar
*mjukgörande träning
*bra för hästar/handler som kanske har någon skada eller liknande som gör att man inte kan delta vid ridning. Hur många hästmänniskor i detta land har t.ex. inte ryggproblem som hindrar från att rida??
*man får en känslig och uppmärksam häst
*bra träning för det dagliga arbetet
*förtroende träning

Finns mer possitiva saker men denna gren, men jag tycker att detta räcker. Jag tycker att detta är en jätte trevlig gren som många fler skulle behöva träna sina hästar i. Skulle man bygga upp en trail bana och be landets alla häst ägare att utföra detta mönster så skulle långt ifrån alla klara det! Därmed inte sagt att jag är något proffs, jag tränar på för fullt. Men det är inte lätt att utföra det korrekt, det kräver träning och rutin precis som med allt annat.

Ja...fast allt det du radar upp tränar jag utan att ställa upp i Halterklasser. Tar ju med hästarna på gemensamma träningar och clinics...Det ingår i det dagliga arbetet, så att säga. Jag själv finner inte någon nytta med själva tävlingsgrenen och med tanke på hur hästarna i USA ser ut som kommit fram ur denna gren är den rätt horribel. Jag hoppas verkligen att den inte blir lika extrem här i Europa...:cool:

Klart att man inte behöver ställa upp i dessa klasser även om man tränar på dessa saker, men jag tycker att det är kul att de finns för de som tycker att det ger något. Vilket uppenbarligen är fler än jag eftersom de klasserna finns. :smirk:
Hoppas inte heller att det inte blir lika extremt här i Sverige som det är i USA.

Men, hur som helst så tycker åtminstone jag att det är en rolig gren att ställa upp i, med tanke på vad jag skrev tidigare. Sen är det klart att man kan ta ut hästarna på clinics och sånt också för att miljö träna och så. Men det är roligt att göra något "riktigt" också.

Och med tanke på skador och så, så är jag glad för denna klass, då jag som har varit skadad i ett halvår och inte kunnat rida har kunnat göra någonting med hästarna i alla fall.

med tanke på hur hästarna i USA ser ut som kommit fram ur denna gren är den rätt horribel.

Att jämnföra halter hästarna i USA med en träningstävling i sverige är nästan lite löjligt.:smirk:

fast allt det du radar upp tränar jag utan att ställa upp i Halterklasser
Fast jag tränar galoppombyten utan att vara med i reining, att valla kossor utan att vara med i cutting och jog utan att va med i pleasure, så de måste ju vara helt onödiga tävlingsgrenar...

Senast ändrad:

Att jämnföra halter hästarna i USA med en träningstävling i sverige är nästan lite löjligt.:smirk:

Fast jag tränar galoppombyten utan att vara med i reining, att valla kossor utan att vara med i cutting och jog utan att va med i pleasure, så de måste ju vara helt onödiga tävlingsgrenar...

Och??? Vad vill du ha sagt med detta? Jag ville ha fram att nyttan inte sitter i tävlingsgrenen utan att man jobbar med olika saker ändå. Sen om du väljer att tävla eller ej är väl upp till dig:cool:

Vart ligger vartofta ridhus??

Idag fick jag en jättefin lädergrimma +kedjegrimsskaft av supersnälla å söta Akila:love:. Ska över ikväll för att prova:d

Dock har vi inte kunnat träna den sista veckan pga av mörker och det hala underlaget vilket även resulterat till att han inte vågar gå över bro för han halkade två gånger och nu vågar han inte gå över.

Vilken snäll vän du har! Jag väntar med spänning på bilder från tävlingen sen, nu är det nedräkning! ;)

Vad typiskt att han halkade på bron! Hoppas att vädret vänder så här i sista stund så att du hinner få honom över en bro som inte är hal. Kanske det fungerar att sanda?

Eftersom du kommer från Tidaholm så är väl den lättaste vägen att åka till Falköping. När du kommer i McDonalds rondellen kör du ner mot rondellen där PA:s och ÖB ligger. I den rondellen ska du sedan svänga vänster så du kommer åt Ulricehamnshållet till.
Efter ett par km kommer du till en refug typ, det finns avfarter och busskur där, där svänger du vänster. Det sitter säkert också en skylt där "westerntävling".
När du svängt in vänster så fortsätter du bara på den vägen och småningom ser du ridhuset på vänster sida, ligger vid vägen.

Föröskte hitta det på hitta.se men de gick inte... finns det nått sökord man kan använda för att hitta ridhuset på typ hitta.se???

Grimman satt riktigt bra och han blev så fin min Phigalle MEN han gillade inte den å den nya kedjan. Han blev superarabig och var sur och tvär å sprang med huvudet bland stjärorna. Vägrade lyssna och var allmänt jobbig. Men efter halva passet så så började han lyssna och det gick riktigt bra *stolt*. Måste berätta att jag lyckades med att göra en sidepass för första gången igår, två gånger tom men det skulle aldrig funkar om jag inte fick röra honom för det får man väl inte?

Kul att det går så bra.......:bump:

Vet inte om man kan hitta det på eniro..men följ vägbeskrivningen så ska du se att du kommer dit :D

Kul att det går så bra.......:bump:

Vet inte om man kan hitta det på eniro..men följ vägbeskrivningen så ska du se att du kommer dit :D

tack tack. ska du ha med dej haflingern?

Nej...det var meningen först men han har inte fått upp nån kondis till det.
Var lite inne på att tagit med han "utom tävlan" i trailen men det blir bara gammeltanten.
Han får följa med till våren sen i stället...

Lättaste vägen till vartoftas ridhus måste ju ändå vara. Att svänga vänster mot vartofta precis i leaby backen???
Om du åker macdonalds o Pas rondellen blir de en ganska stor omväg. Sen är den vägen lite äcklig (tycker jag) Men skriv på MSNen om du vill ha bättre vägbeskrivning.

Eftersom du kommer från Tidaholm så är väl den lättaste vägen att åka till Falköping. När du kommer i McDonalds rondellen kör du ner mot rondellen där PA:s och ÖB ligger. I den rondellen ska du sedan svänga vänster så du kommer åt Ulricehamnshållet till.
Efter ett par km kommer du till en refug typ, det finns avfarter och busskur där, där svänger du vänster. Det sitter säkert också en skylt där "westerntävling".
När du svängt in vänster så fortsätter du bara på den vägen och småningom ser du ridhuset på vänster sida, ligger vid vägen.
Nja, det måste väl vara bättre för henne att åka ner mot Mullsjö då hon kommer ut på Falköpingsvägen.? Där står det ju skyltat Vartofta efter en liten bit. Säkert så skyltar dom att det är tävling med.

Liknande trådar

Western Jag har aldrig ridit "rent" western, men däremot alltid plockat godbitar. Trail har jag sedan jag köpte första hästen, 2008, varit...
Svar
15
· Visningar
2 242
Senast: Liten
·
N
Western Hallå alla visa bukefalister! Jag har några funderingar som jag hoppas att ni kan hjälpa mig att reda ut. Jag har tävlat showmanship at...
Svar
3
· Visningar
1 234
Senast: Kickis
·
T
Western Det är dags att anmäla sig till tävling, det blir min första tävling för året och jag funderar på att testa några nya grenar. Men jag...
Svar
13
· Visningar
1 467
Senast: Fozzie
·
Western och showmanship at halter. Har tänkt ställa upp i träningstävling med stoet i sep:) Funderar då på dessa klasser men vad bör man...
Svar
1
· Visningar
873
Senast: Sellan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama