Vågar jag? showmanship at halter-trail at halter

Sv: Vågar jag? showmanship at halter-trail at halter

Det är väl närmast kanske.....den vägen kan jag dock inte beskriva

får man ha glitterspray i svansen? Granntjejerna hade nämligen ställt fram både rött å blått glitterspray till min häst:rofl:

I morgon är det dax:eek:

Väntar med spänning på att höra hur det gått för er! Beskriv gärna hur allt fungerade på plats eftersom jag siktar in mig på att vara med till nästa höst som nybörjare inom western:banana:

För min del gick det väldigt bra, vi vann vår första klass pleasure WoT och skulle ha varit med i Trail Open men strök mig där för hästen var rysligt pigg. Däremot hittade vi en annan rolig klass som vi provade på..hihi...Trail at halter. Mest för skojs skull och för att jag strök mig från den andra....där kom vi 4:a av 5 :D.

Och jag vet hur det gick för CindyLou....men det får hon berätta själv förstås:D

Onödigt lång info om tävlingsdebuten.

I går mellan 20-22.30 så tvättade jag och sambo man,svans och klippte och borstade för fullt. Sedan hände en löjlig transportgrej jag inte hade räknat med så jag sov nog 3 timmar den natten men vaknade 5.30 släppte ut de andra hästarna och började dagen med att tvätta ben,fläta och rykta 400 rykttag:D. Phigalle fick äta frukosten i stallgången. Klockan 7.15 lyckades jag fixa annan trasnport och chaffis. 8 fick jag hjälpa av granntjejerna på 9 och 12 år som puttsade och gjorde inbakad fläta i luggen medans jag sprang in duschade och sedan lasta in i den nya bilen. Upptäcker att klockan tickar iväg, skickar iväg gubben att hämta transport och lastar exakt 9, han gick in helt själv utan stöd av linor:eek:. Efter 40 minuters resa kommer vi fram häst,jag,sambo,grenne + 2 grannbarn. Börjar bli nervös och yrar omkring efter seketariatet som tur väl var lätt att hitta, anmälde mej och gick sedan för att lasta ur. Gick omkring för att kika lite och Phigalle blir en arabig,stirrig knäppis som får syn på den jätteotäcka välkommenskylten. Efter avklarad hällsning/nosning på den så var han hur lugn som hellst och det e nu jag börjar irra omkring igen, vilka klasser har varit,när är det våran tur osv för det var svårt att veta då högtalarna inte hördes till parkeringen. Och då ser jag en stor svart häst, srpinger dit och frågar om det är Jessica-Laktits vilket det inte är:o men hon vet vem jag menar men jag hittar henne inte just då. Tillbaka till hästen för att mata i honom hö medansjag borstar och upptäcker att det är ingen idè för det gör varken till eller ifrån å så hittar jag till min förbannelse en massa stöv bakom öronen på det nyklippta manområdet:mad: skitsamma, för det gick inte bort ändå. Men den nya grimman kom vi på att ta på honom iaf som tur var. Upptäcker att jag inte ätit frukost ännu så jag slänger i mej en banan. Och sedan kommer en mkt trevlig och käck kvinna fram som var transportgranne och även visade sej vara Raggartass:) Pratade en hel del om än det ena än det andra under dagen och kom fram till även fler gemensamma intressen kattutställningar och Ragdoll:love: Våra gubbar verkade finna varandra ganska snabbt med. Vi tog oss mot ridhuset där vi fick gå omkring inne alla fyra startande då alla var unghästar 3st 2 åringar och en 1 åring tror jag att det var. Och självklart hade jag oturen att starta först. Och det gick hyffsat. Vi skrittade och jag log värsta filmsmajlet:D . Phigalle ställde nästan upp någolunda direkt å så var det bedömning vilket gick bra, han travade lite segt igång, lite för många skritt steg men vi kom fram till en bom och efter det så är det lite som ett svart hål men jag tror jag backade någolunda, skulla ha svängt 90 grader åt höger och det tror jag att vi gjorde någonslags vändning iaf (minns inte) och sedan trav till sista konen. Han stod shelt stilla när dom andra deltagarna tävlade och sedan ställde vi oss upp för prisbedömning. 4:e pris,3.e pris hm vad har jag för nummer, nr7 ja då borde det vara lyckonummer så vad glad jag blev 2:a jippi!!! Men men det blev inte en andra plats vi kom 1:a:bump::bump: Jag var superglad och så sprang vi ärovarav:D

:banana::banana::banana:

Gött jobbat! Skitroligt att höra!
antar att ni fått blodad tand nu då och ska ut och tävla mer? :);)

Onödigt lång fortsättning:D

Sedan lunchade vi frukost och hästarna min och Raggarstass häst stod lugnt och mumsade på hö. Allt var frid och fröjd tills jag börjar bli nervös för trail at haltern och blev tvungen att springa på toa vilket var tur för jag upptäckte att det var 4 starter kvar sedan våran tur:eek: Springer tillbaka och gapar på gubben i farten " ta av täcket!":rofl: I full fart på med kavaj å hatt igen och mot ridhuset. Tränar lite och blir nästan omkullgalopperad av en unge på en skäck, Phigalle blev lite nervös men lugnade sej snabbt. Varje start har nog sett komisk ut där jag och Raggartass stått och bytt från skor/stövlar till boots vid insläppet och sedan bytt igen vid utsläppet:rofl: Vi gick banan utan hästar men sambon fick fullt upp med att hålla Phigalle som ville in i ridhuset. Sedan var det dax för oss att starta. Skritt över bommar (där vi nog slog i kanske runt 4 gånger:angel:) sedan börjar han snegla mot otäcka sockerbitar längre fram men vi lyckades riktigt bra väna och rygga mellan två bommar:love:. Trav till en "bro" som var färglada sockerbitar som skulle skrittas igenom men som Phigalle tyckte var otäcka, stannade tog ngt steg åt sidan men följde mej snällt igenom ändå. Trav igen serpentin mellan 3 konor i en triangel där vi tappade fart vid andra och kom inte igång till trav förrän efter tredje men sedan gick grinden mkt bra och därefter ngt slags mönster av bommar som skulles skrittas som gick gallant. Här såg jag inte en enda av de andra tävlande men jag kom 2:a av 5 tävlande:bump::bump:
han gick dessutom på nästan helt själv in in transporten:love:

Ja detta var första westerntävlingen för mej, första för hästen, första gången Phigalle var på ett annats ställe med andra hästar och första gången i ett ridhus samtidigt som andra hästar. Allt gick till över förväntan!

Tom under trail at halter när vi var 2 som stod utan för och 2 som satt till häst + alla inne i stallet så stod Phigalle helt lugn (dock så ville han in i ridhuset då och då). Det stod hästar tom precis bakom rumpan på honom och han brydde sej inte ens!

En mkt lyckad tävlingsdebut!!

Tyvärr så la kameran av men några bilder ska jag försöka hinna bistå med.

:banana::banana::banana:

Gött jobbat! Skitroligt att höra!
antar att ni fått blodad tand nu då och ska ut och tävla mer? :);)

Ja verkligen men nu ska han få vila i en månad om inte tom året ut? Men enligt Raggartass så ska vi ut nästa år uppsuttna:eek:
Ja rättvisa var vi iaf.

Showmanship at halter:
Jag 1:a
Raggartass 2:a

Trail at halter:
Raggartass 2:a
Jag 1:a
:D:D

Visst blir man äckligt nervös och ångrar de hela 100 ggr om när man är där - men i efterhand så är de väldigt kul!!:D

Vad fin Magari var:love: Och du var jättetrevlig! fast jag var nervös att träffa er. E själv lite smått nervös att träffa nya människor.

Visst är det så, det är jättekul när man väl vågar med:)

togs det inga bilder ? *nyfiken* och GRATTIS att det gick så bra :)

Bildbomb på de dåliga bilderna som hanns med innan kameran lade av men håll till godo.

Fikadax när vi kom fram
001.jpg

Den jätteotäcka skyllten
003.jpg

Framridning eller heter det framgåning?
005.jpg

004.jpg

Tack så mycket,,,,det ska jag hälsa henne ( om jag törs för hon är en riktig mallgroda:p).

Det var kul att träffa er också, det måste vi göra fler gånger.
Vi har ju inte speciellt långt till varandra heller ;) men det är ju det här med körkort :angel:

Hahaha......fyra unghästar, 2 år som äldst, och jag och min gammeltant i trail at halter.....:rofl:.
Men roligt var det för vi har aldrig gjort det tidigare.

Du och Phigalle ska vara jättestolta över eran insats, ni gjorde ett grymt bra jobb :bow:

Showmanhip at halter

006.jpg

007.jpg

008.jpg

010.jpg

009.jpg

Efter 1:a klassen
012.jpg

011.jpg

Inför andra klassen (hattbyte)
002.jpg

Tack,tack men jag som såg det som miljöträning, blev otroligt överaskad. Trodde det bara var en massa quarterveteraner där. Och på framgåningen så trodde Phigalle att han skulle sidepassà vid backning och alla vändningar för vi har hunnit träna det två gånger förut.Men det gick ju bra väl inne på banan.

Liknande trådar

Western Jag har aldrig ridit "rent" western, men däremot alltid plockat godbitar. Trail har jag sedan jag köpte första hästen, 2008, varit...
Svar
15
· Visningar
2 242
Senast: Liten
·
N
Western Hallå alla visa bukefalister! Jag har några funderingar som jag hoppas att ni kan hjälpa mig att reda ut. Jag har tävlat showmanship at...
Svar
3
· Visningar
1 234
Senast: Kickis
·
T
Western Det är dags att anmäla sig till tävling, det blir min första tävling för året och jag funderar på att testa några nya grenar. Men jag...
Svar
13
· Visningar
1 467
Senast: Fozzie
·
Western och showmanship at halter. Har tänkt ställa upp i träningstävling med stoet i sep:) Funderar då på dessa klasser men vad bör man...
Svar
1
· Visningar
873
Senast: Sellan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama