Välja samma hingst till flera avkommor

_Peplis_

Trådstartare
Ska betäcka mitt halvblodssto igen och går i tankarna att betäcka med samma hingst som jag tidigare använt.
Jag gillar den första avkomman jag fått, den rör sig trevligt, hoppar bra, är trevlig i psyket och lagom i storlek. Detta är såklart min egen åsikt, ska visa honom på 3års test nu i vår. Men jag skulle helt klart kunna tänka mig en till. Nu är det såklart inga garantier för vad stoet kan lämna igen, men chansen känns ju större än om jag väljer en helt annan hingst.

Hur skulle ni ha resonerat? Samma hingst eller någon annan?

Hingsten har ju fortfarande de egenskaper jag gillar och kompletterar mitt sto mycket väl. Ni som valt att betäcka med samma hingst och sto är avkommorna lika varandra?
 
Ska betäcka mitt halvblodssto igen och går i tankarna att betäcka med samma hingst som jag tidigare använt.
Jag gillar den första avkomman jag fått, den rör sig trevligt, hoppar bra, är trevlig i psyket och lagom i storlek. Detta är såklart min egen åsikt, ska visa honom på 3års test nu i vår. Men jag skulle helt klart kunna tänka mig en till. Nu är det såklart inga garantier för vad stoet kan lämna igen, men chansen känns ju större än om jag väljer en helt annan hingst.

Hur skulle ni ha resonerat? Samma hingst eller någon annan?

Hingsten har ju fortfarande de egenskaper jag gillar och kompletterar mitt sto mycket väl. Ni som valt att betäcka med samma hingst och sto är avkommorna lika varandra?


Utan att kunna speciellt mycket om avel kan jag se anledningar till att ta samma hingst, lite beroende på vad man är ute efter.
Om man vill bredda genetsikt är det ju inga tvivel om att det är fel tänkt. Många avelsintresserade som vill föra aveln vidare har ofta förärvningssäkra avelsdjur som med nästan vilken partner som helst kan få bra avkommor.

Är man däremot ute efter att sälja en bra häst och man lyckats få en bra häst med den hingst och sto i kombination så kan jag se styrkan i det.

MEN.......glöm inte att det ju inte blir identiska individer utan bara syskon. Syskon kan vara genetiskt väldigt olika. Det är lätt att fatta när man ser människosyskon men verkar svårt att förstå när det gäller djur av någon anledning.
Såg senast på ett forum där någon hade två helsyskon där den ena hade dåliga hovar och den andra bra och personen fattade inte varför.......de hade ju exakt samma DNA. Nä......enäggstvillingar har det. Syskon har alltid 50% av mamman och 50% av pappan. Vilka det är är ju olika och betyder också att 50% av båda försvinner ju ut någon annanstans.
 
Jag har inte använt samma hingst på mitt halvblodsto men jag har använt liknande blod. Nu när jag ska betäcka henne för fjärde gången kommer jag fortsätta med en gemensam nämnare. Det verkar som om det är en blodslinje som passar bra. Någon gång ska jag väl våga släppa den och se vad som händer
 
Jag har använt samma hingst två gånger. Hade mitt sto varit yngre hade fortsatt att göra helsyskon.

Jag tycker att hingsten båda gångerna kompenserat mitt stos svagheter och förstärkt hennes förtjänster. Största skillnaden på helsyskonen blev halsansättning och benställning. Den ena fick den bästa halsansättningen av stoets alla avkommor men sämsta benställningen, den andra tvärtom.

Den ena av helsyskonen är ett sto som jag har kvar, jag överväger att betäcka henne med en hingst som har samma pappa som mitt stos förssta avkomma.
 
Nu har jag aldrig tagit fram något föl själv, men hade det varit mitt sto skulle jag ta samma hingst igen om den förra avkomman har blivit bra. Ser inget fel i att få fram fler trevliga individer ur en kombination som förut varit lyckad.

Sen beror det väl på vilken ras man avlar, är det en ovanligare ras kan det ju vara lönt att pröva olika kombinationer för att öka variationen i rasen. Men nu utgår jag ifrån att det är ett halvblod vi pratar om. :)
 
Mitt sto (annan ras) har en helsyrra, ett år yngre än min. Uppfödarna var så nöjda med den första så de tillverkade en till. Båda är lika bra, lika är de, men det finns halvsyskon som är mer lik än helsyrran.
 
Jag har betäckt med samma hingst och väntar med spänning på att se om detta föl blir lika bra som stoet som föddes 2015
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 534
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 830
Senast: Gunnar
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
39 342
Senast: Hedinn
·
Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 500
Senast: Marty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp