Vad vill ni ha i ett hästspel?

Molly_E

Trådstartare
Hej alla hästvänner!

Jag är en hästälskande spelutvecklare som nu åtagit mig ett roligt projekt - skapa ett riktigt bra hästspel! Som spelare känner jag att det inte finns tillräckligt många bra hästspel där ute. Ridsporten känns väldigt underrepresenterad jämfört med andra sporter, och många av de spel som finns är barnsliga/gulliga och är alltid en besvikelse.

Jag vill göra ett spel där jag kan ha ett stall med hästar, inte bara en. Jag vill kunna träna dem, ställa upp i tävlingar, avla - inte bara mata och borsta i evigheter. Bygga min egen hästverksamhet från grunden. Med realistisk, snygg grafik.

Och nu vill jag ha er hjälp! Jag vill ju att spelet ska tilltala fler än bara mig, så om du är intresserad av att spela ett bra hästspel - vad skulle du då önska? Vilka funktioner vill du ha? Vad vill du kunna göra, vad tycker du är roligt? Kasta era tips och synpunkter hitåt :)
 
Hej alla hästvänner!

Jag är en hästälskande spelutvecklare som nu åtagit mig ett roligt projekt - skapa ett riktigt bra hästspel! Som spelare känner jag att det inte finns tillräckligt många bra hästspel där ute. Ridsporten känns väldigt underrepresenterad jämfört med andra sporter, och många av de spel som finns är barnsliga/gulliga och är alltid en besvikelse.

Jag vill göra ett spel där jag kan ha ett stall med hästar, inte bara en. Jag vill kunna träna dem, ställa upp i tävlingar, avla - inte bara mata och borsta i evigheter. Bygga min egen hästverksamhet från grunden. Med realistisk, snygg grafik.

Och nu vill jag ha er hjälp! Jag vill ju att spelet ska tilltala fler än bara mig, så om du är intresserad av att spela ett bra hästspel - vad skulle du då önska? Vilka funktioner vill du ha? Vad vill du kunna göra, vad tycker du är roligt? Kasta era tips och synpunkter hitåt :)

Sims fast hästversion typ, att en kan göra karriär som tävlingsryttare kanske? Skulle aldrig ha tid att spela men hade jag varit typ 12-15 så hade jag spelat ett sånt spel.
 
Olika stallbyggnader att välja mellan. Aktiv lösdrift, avelsstall, inbyggd skrittmaskin, klassiskt ridstall, lösdrift a la lada, engelska stall, uteboxar mm mm. Och naturligtvis möjlighet att välja ytterväggarnas design. Skånelänga, falurött osv.
Olika hagmöjligheter - stoora naturbeten, rasthagar, avlånga smala hagar osv
 
Att hästarna har personlighet! Det bästa hästspelet som funnits är/var Arvet från Rosemond Hill. Där fanns det snabba/sega hästar, men jag hade önskat mer djup. Att vissa kanske bockar eller sticker ibland, och man måste träna bort det, att man kan träna och rida in unghästar, att man kan lära känna och skapa band mellan spelkaraktären och hästen, så att man funkar bättre och bättre ihop med tiden.
 
Ja ett mmo skulle vara kul! Så kanske man kan både ha eget stall och "hyra in" sin häst i nån annans stall? Man kan bygga sina egna stall (och hyra ut boxplatser om man vill?), ha quests, lvla upp både hästarna och "sig själv".
Utrustning kan ge olika stats så både häst och ryttare blir bättre och bättre med olika stats så som tex stamina, strength, agility, intellect osv.
Utrustning kan man kanske köpa till en början men sen för bättre så behöver man vinna tävlingar osv? :D
 
@Thrillie Ja! Precis som jag tänker mig det med inhyrningen. Att man kan välja om man vill ha eget eller om man vill hyra in sig eller låta folk hyra hos en själv.
Och om man äger en klubb kan man ordna klubbtävlingar, och/eller tävla i klubblag mot andra klubbar.
Haha vad pepp jag blev :D

Mm riktigt nice med stats och gear. Kanske börjar man barbacka, och kan avancera därifrån.
 
Jag tycker det är jätteroligt att avla i hästspel, tänker på howrse innan de förstörde det för mig.
Det var ju bara point and click så det skulle vara kul att se hur det konceptet skulle bli i ett ''riktigt'' spel.
Kanske går det att ta själva stillbildsiden i spelet jag nämnde ovan, men faktiskt lägga till så man får ''rida'' själv och inte bara klicka på en knapp.

Möjligheten att sälja och köpa hästar måste finnas, såklart.

Personlighet på hästarna tycker jag skulle vara riktigt roligt.

Odla maten till hästarna på din egna gård? Kanske lägga till andra djur också, höns, kaniner, får etc?

Keybinds för specifika rörelser? Tex Q+D blir en skänkelvikning. osv i oändlighet.

Personligen älskar jag level up system, sålänge de inte blir alltför sega, det ska vara roligt och målet ska hela tiden vara i sikte utan att man lvlar upp 30 ggr i minuten.

MMO låter kul men vet inte hur det skulle gå i praktiken, det är väldigt tråkigt när man måste köpa gear för 400kr i spelshoppen, annars har du för låga stats för att kunna göra något.
 
Oooh och quests som gör att man avancerar i "storyn" samt daily quests såsom att mocka, blanda mat , rykta osv osv, som i sin tur förbättrar kopplingen häst/människa.
 
Det måste finnas en värld runt omkring tävlingarna, á la Rosemond hill. De flesta hästspel som kommit efter har varit lite tråkiga på så sätt att det nästan enbart varit fokus på tävlingar. Det får gärna vara en ganska öppen värd som i det spelet.

Jag gillade ridmomentet i Lucinda Green's equiestrian games. Framförallt i hoppningen så krävdes det att man kom i rätt vinkel och inte för snabbt eller långsamt. Det gillade jag. Terrängdelen vill jag minnas var förhållandevis bra gjord (i hästspelsmått mätt). De hade tagit inspiration och kopierat stora delar av kända fälttävlansbanor, så det fanns många olika typer av hinder. Det är tråkigt när tävlingarna ser exakt likadana ut oavsett vart den är tänkt att utspela sig.

Jag hade också önskat mig ett spel där man kan ha flera hästar och gärna träna, tävla och avla. Jag skulle gärna se någon form av "levelsystem" där hästarna utvecklas, och inte är färdiga från början.

När jag var liten vet jag att jag saknade att kunna göra mycket val gällande utrustning, utseende på hästar och karaktärer, och olika raser. Jag vet att mycket av detta kommit i senare spel, men det är nog något som man inte får glömma bort i ett riktigt bra hästspel.

Jag kan tänka mig att det skulle vara kul att lägga in en ekonomisk faktor där man kan köpa uppgraderingar till stall (och gård), utrustning och nya hästar för pengar man får in på exempelvis tävlingar.
 
@Thrillie Ja! Precis som jag tänker mig det med inhyrningen. Att man kan välja om man vill ha eget eller om man vill hyra in sig eller låta folk hyra hos en själv.
Och om man äger en klubb kan man ordna klubbtävlingar, och/eller tävla i klubblag mot andra klubbar.
Haha vad pepp jag blev :D

Mm riktigt nice med stats och gear. Kanske börjar man barbacka, och kan avancera därifrån.
Haha jag blev visst också aspepp! Bara bubblar ideer i huvudet om hur jag skulle göra spelet :D

Kanske även saker i stallen gör så att hästarna mår bättre/sämre och presterar olika bra? Som större hagar ger mer välmående hästar osv. Daily quests som nån nämnde är ju toppen, plus då en main storyline som grenar ut sig olika på grund av de olika valen man gör osv? :)
 
MMO låter kul men vet inte hur det skulle gå i praktiken, det är väldigt tråkigt när man måste köpa gear för 400kr i spelshoppen, annars har du för låga stats för att kunna göra något.

Klippte ut det jag ville svara på. Ja där håller jag med, blir spelet pay to win så kommer folk tröttna snabbt!
 
Angående det där med pay to win, jag tänker snarare att om man gör ett ordentligt mmo, kan man ha pay to play istället, typ som wow har. Då tjänar du inget på att köpa items ingame, men däremot måste du betala en slant varje månad (finns ju redan iomed star stable, men det är så barnsligt).

Men det är ju verkligen en jättegrej som behöver ett stort team av utvecklare för att funka, så det är nog lättare med ett single player spel om man inte har så mycet folk/ stor budget.
 
Wow vilken respons! Jättekul :D
Vi har väldigt stora planer och idéer för spelet. Dock är vi ett litet team (ännu) så vi måste begränsa oss en hel del i början (tyvärr :P )

Jag kan nämna några saker som vi redan "spikat" ska finnas med:
- Man kommer kunna designa om sitt stalls utseende i viss mån (men vi hade inte tänkt så mycket på olika typer av byggnader/hagar som Luff nämnde, så det tar vi i åtanke)
- Hästarna kommer ha personligheter! De kommer ha olika temperament och karaktärsdrag som gör att de beter sig olika, samt de kommer ha olika fallenheter inom ex. dressyr och hopp, samt olika stats som man väljer vilka man vill träna
- Det kommer finnas avelsfunktion och arv, lite a la Howrse. Flera olika raser såklart!
- Man kommer kunna köpa ny utrustning till sina hästar (det kommer inte vara Pay to win, att en skitbra sadel kostar IRL-pengar)
- Det kommer finnas multiplayer i form av att man kan lägga till vänner, kolla på varandras stall och hästar, starta ridklubbar/föreningar tillsammans. Kanske kunna ställa upp i lagtävlingar med sin klubb.
- Keybinds för saker som skänkelvikning etc. har vi definitivt tänkt på och vill ha med! Lite mer avancerad ridning än i gemene hästspel är iaf något jag tänkt mycket på :)
 
Angående det där med pay to win, jag tänker snarare att om man gör ett ordentligt mmo, kan man ha pay to play istället, typ som wow har. Då tjänar du inget på att köpa items ingame, men däremot måste du betala en slant varje månad (finns ju redan iomed star stable, men det är så barnsligt).

Men det är ju verkligen en jättegrej som behöver ett stort team av utvecklare för att funka, så det är nog lättare med ett single player spel om man inte har så mycet folk/ stor budget.
Det systemet tycker jag är värre :nailbiting:
Fy fan vad tråkigt det blir när du måste spela för att det ska vara ''värt''.

Köpte en månad på ett spel för några dagar sedan och all lust försvann, för jag känner att jag måste annars är det bortkastat. :wtf:
 
Jag är ju lite anti dessa onlinehistorier. Det blir svårt att komma in som ny om man ska spela multiplayer och jag vill inte vara beroende av andra när jag spelar. Jag saknar ett riktigt bra äventyrshästspel som inte ska inkludera massa event och månadsavgifter som gör att du känner dig tvingad att spela. Sen om man inte spelar på ett tag så hamnar man utanför. Ska det bli ett nytt Star stable eller Howrse är jag nog inte riktigt med på banan tyvärr.
 
Jag är ju lite anti dessa onlinehistorier. Det blir svårt att komma in som ny om man ska spela multiplayer och jag vill inte vara beroende av andra när jag spelar. Jag saknar ett riktigt bra äventyrshästspel som inte ska inkludera massa event och månadsavgifter som gör att du känner dig tvingad att spela. Sen om man inte spelar på ett tag så hamnar man utanför. Ska det bli ett nytt Star stable eller Howrse är jag nog inte riktigt med på banan tyvärr.

Jag håller med om det här med event, så himla tråkigt med onlinespel där man förväntas lägga ner all sin lediga tid för att hänga med. Jag vill kunna spela som underhållning och på de tider jag själv väljer och inte känna att jag missar en massa.

Jag gillade Howrse när det kom men tyckte att det blev tråkigt med alla specialraser och allt var det var. Som yngre gillade jag spel där man mest bara red runt och pysslade med hästen, men som vuxen skulle jag tröttna oerhört fort på att behöva borsta en digital häst stup i kvarten. Jag ser gärna ett spel med någon typ av management-funktion. Avel, utveckla ett ridcentum, köpa och sälja hästar eller liknande.
 
Det blir också svårt när det är avel spel, eftersom spelet hela tiden går framåt. Tänker på howrse, jag var i topp 3 på UK servern, spelade inte på ett par dagar och bara FÖLL ner till 50 plats och kunde aldrig komma upp till toppen igen hur mycket jag än spelade.
Hästarna hade bara för låga skills och det gick inte utan att betala flera tusen för PASSES.
Sög riktigt hårt.

Det är svårt att få till balans när det är online, spelet behöver ju få in pengar så de lägger ut bra ingame gear etc och då blir det svårt/omöjligt att spela gratis.
Och blir det itne bättre och bättre saker som erbjuds tappar folk intresset.

Svårt det där.
 
Jag håller med om det här med event, så himla tråkigt med onlinespel där man förväntas lägga ner all sin lediga tid för att hänga med. Jag vill kunna spela som underhållning och på de tider jag själv väljer och inte känna att jag missar en massa.

Jag gillade Howrse när det kom men tyckte att det blev tråkigt med alla specialraser och allt var det var. Som yngre gillade jag spel där man mest bara red runt och pysslade med hästen, men som vuxen skulle jag tröttna oerhört fort på att behöva borsta en digital häst stup i kvarten. Jag ser gärna ett spel med någon typ av management-funktion. Avel, utveckla ett ridcentum, köpa och sälja hästar eller liknande.

@Molly_E Förresten kul initiativ! Min make brukar säga att jag borde utveckla ett hästspel, men känns skönt att någon mer kvalificerad tar på sig det ;)
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 462
Senast: Niyama
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 762
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
24 808
Senast: Klara
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Glasögon
  • Parfym
  • Huslån vilken bank?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp