Vad vet ni om arabhingsten Fynt?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Wanilj
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 3 120
Sv: Vad vet ni om arabhingsten Fynt?

Sen bör jag tillägga att det var en förfrågan om Fynt och inte sagt att vi ska betäcka med honom...

mahlmt skrev:
Om du vill ha en hingst som presterat i distans så tycker jag Jalaam är ett bra val.
// Linda

Jag har för mig att Jalaam är spansk eller har jag helt fel?
Min är hel polsk och jag vill att de ska förbli så.

Inget ont om distans har själv tävlat i det i många år :D men nästan alla araber klarar av att gå distans kräver inget speciellt när det gäller gång m.m tänkte mer på galopp, hopp, dressyr anlag eftersom hon själv är jäklet snabb och mamman till henne har gått på galoppen och hoppa det kan dom..... Men blir lite för tittiga på banan :smirk:

Pappan till henne har gått ponnygalopp, distans och hoppning.

Mitra skrev:
Jag har för mig att Jalaam är spansk eller har jag helt fel?
Min är hel polsk och jag vill att de ska förbli så.

Inget ont om distans har själv tävlat i det i många år :D men nästan alla araber klarar av att gå distans kräver inget speciellt när det gäller gång m.m tänkte mer på galopp, hopp, dressyr anlag eftersom hon själv är jäklet snabb och mamman till henne har gått på galoppen och hoppa det kan dom..... Men blir lite för tittiga på banan :smirk:

Pappan till henne har gått ponnygalopp, distans och hoppning.
Ja, det finns väl inte bra helpolska hingstar i Skåne så att man kan gödsla med dem precis. Men några förslag med bra gammal gedigen stam är:

Preference (Pers x Ceremona/Algomej)
Algorytm (Algomej x Aleksota/Negatiw)
Emeryk (Etogram x Erotyka/Eufrat)
Milagro (Gil x Marunka/Mokan)
Alt (Pamir x Alejka/Palas)

Om du inte är rädd för fler Celebes (vilket jag tror inte är något problem med just honom) så skulle jag rekommendera Preference. Han lämnar både rörelser, typ och exteriör. Om du inte vill fortsätta den linjeaveln kanske du ska titta på Emeryk? Vilka hade du funderat på redan? Är seminimport ett alternativ? Då blir det lite enklare.

Carina på Silver Arabians

Senast ändrad:

Jag har tittat lite på Samsheik och Top Flyte hos Genberg

Men är lite osäker. Import kan vara ett alternativ men vill inte att kostnaderna ska springa iväg hur mycket som helst. Ska ju kunna sälja avkomman oxå utan att gå med för mycker förlust.

Vill inte fortsätta linjeavlen på Celebes tycker att det känns lite väl tätt med 3 Celebes i de första 3-4 leden.

Har inte bstämt mig om hon ska betäckas i år eller till nästa år. Men letar hingst redan nu

Emeryk som Carina ovan nämnde är en himla trevlig individ. Jag fick rida honom en del när jag hade praktik på Blommeröd och han bär sig fint, rör sig trevligt och är orädd men mkt "mjuk" i lynnet och okomplicerad att hantera. Hoppade gärna också. Däremot hade de inga föl kvar efter honom just då så avkommorna kan jag inte säga ngt om.

Algorytm och Alt är också trevliga grabbar men de har jag bara hanterat från backen så ridegenskaperna är ju svårt att uttala sig om. Men trevliga i lynnet är de bägge två, om än ngt mer "macho" än Emeryk ;)

Mitra skrev:
Jag har tittat lite på Samsheik och Top Flyte hos Genberg
Top Flyte är inte helpolsk. Han är (om jag inte minns fel) en blandning av allt. Polskt, Spanskt, Egyptiskt, Ryskt och Engelskt.
// Linda

litt gammel tråd, kanskje, men Fynt har mange flotte avkom i Norge. Avkom som har prestert bra i ulike ridekonkurranser og utstilling.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 167
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
538
Senast: Nikan
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 751
Senast: ildiko
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
632
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skänkla mer?
  • Hull..?