Vad var det för hund jag såg?

Tigertofflan

Trådstartare
Såg en hund på stan igår, den såg absolut ut som nån slags retriever, jag tänkte direkt på en stor labrador. Inte lika styv och stubbig svans kanske, men väldigt nära. Lite, väldigt lite grövre i huvudet, lite hängigare läppar och lite längre ben. Men den hade en helt annorlunda färg! Ljust chokladbrun med en hel del gult, eller guld som någon hällt en massa kakao över är det bästa sättet jag kan beskriva den på.

Jag har försökt googla runt lite men allt jag kommer fram till är att det varken är en labrador eller chesapeake bay retriever (även om färgen är ganska lik, så var hunden jag såg ännu lite gulare, och dess päls var inte lockig/vågig).

Det skulle förstås kunna ha varit en blandras men den såg så himla välpropertionerlig ut att jag gärna vill ha det till en egen ras. Någon som har några idéer?

Sv: Vad var det för hund jag såg?

.....

(ändrade mej, såg sen att du hade uteslutit den rasen jag föreslog... :) )

Varför skulle en blandras inte kunna vara välpropetionelig? Min svarta tror många är renrasig Berner sennen, har till och med blivit frågad varför jag inte har ställt ut honom, alla blandraser ser inte och är inte skit... förlåt men jag är rätt känslig nu när det gäller... vet att många är emot blandraser, men alla gillar vi olika oavsett vad det gäller och det är en j***a tur det..

Fast jag förstår vad TS menar. Jag ser direkt om en hund är en blandras, om det tex inte är korsning labbe/golden som är gul och långhårig, men det har nog mer att göra med att jag är hundrasnörd.

Fast jag förstår vad TS menar. Jag ser direkt om en hund är en blandras, om det tex inte är korsning labbe/golden som är gul och långhårig, men det har nog mer att göra med att jag är hundrasnörd.

Gå in på min profil och kolla på den svarta hunden.. säger du att du ser att han är blandras... ja då är du duktigare än dom som föder upp renrasiga....

Jag hade nog inte gissar på BS nej, han är för mörk i huvudet. Men det betyder inte att din hund är mindre värd för det.

Ungersk vizla? De har inte så mycket läpp dock.. *hmm
Rhodesian ridgeback? Men de har inte så mycket läpp heller :D
Bayersk viltspårhund?

Din blandras ser kanske ut som en renrasig, men det är ändå väldigt vanligt att blandraser ser ut som just blandraser, åtminstone för ett tränat öga.
TS: jag tror på någon av alla jaktraser som finns, alternativt en mycket lyckad labradorkorsning.

Jag tycker inte han var så rastypisk, speciellt huvudet har starka drag av leonberger. Och det är ju inget konstigt eftersom det är en blandning. Du har säkert dina skäl till att ha blandras och tycker väl inte mindre om din hund för det?

Varför skulle en blandras inte kunna vara välpropetionelig? Min svarta tror många är renrasig Berner sennen, har till och med blivit frågad varför jag inte har ställt ut honom, alla blandraser ser inte och är inte skit... förlåt men jag är rätt känslig nu när det gäller... vet att många är emot blandraser, men alla gillar vi olika oavsett vad det gäller och det är en j***a tur det..

Det var inte meningen att trampa någon på tårna med det jag skrev. Självklart kan även blandraser vara välpropertionerliga, vackra hundar, men det brukar synas om en hund är blandras eller ej.
Var inne och kikade på din hund, och den är himla fin oavsett ras!

Lustigt att läsa vissa svar.. men nu vet ni att han är blandras.. saken hör till att han var med när vi var på en utställning när han var valp just på bernen.. fanns många som födde upp renrasiga som frågade om vi skulle ställa ut honom, och när vi sa att han var blandras trodde inte många på det.. men tur att många här på buke som vanligt är experter på raser.. konstigt att ni alla inte är domare då..men men ren eller bland, så är han en jävligt trevlig hund...som många inte tror är blandras trots att dom haft bernen sen många år tillbaka. Det enda som jag har hört är avsaknaden av den vita svanstippen.. men det är ju som vanligt bland renrasiga ägare när det gäller blandraser..

Åh haha, det är väl klart att han kan vara en trevlig hund. Vill du egentligen ha renras eller vad handlar det om?

men tur att många här på buke som vanligt är experter på raser.. konstigt att ni alla inte är domare då..

Men vad är ditt problem? Du har köpt en blandras, varför ska du försöka få det till att han är mer rastypisk än renrasiga..? Ganska tramsigt enligt mig.

Och du behöver inte kalla mig för någon slags blandrasrackare, jag har själv haft blandras.

Men om du vill ha en rastypisk hund så köp en renras då?! Du har en blandras. Varför blir du så himla förnärmad av att folk tycker sig se det?
Ingen har sagt att han skulle vara mindre fin för det :grin:

Gäller det alla raser?
Min förra BC, han på avataren trodde många erfarna BC uppfödare var en stövarblandis tills de sett honom arbeta.
En del BCs går inte att skilja från Aussies innan man sett dem arbeta.
En o annan merle Berger des pyrénées à face rase är förvillande lika dito Aussies o går knappast att rasbestämma utifrån ett fotografi, den kissande hunden i Rustas reklamen t ex.
Min förra blandis Schä/Terv tog månget erfaret bruksfolk fel på o trodde det var en ren Terv.

Det finns väl alltid undantag som bekräftar regeln, även vissa raser som ser ut som blandisar. Kromforländer tex, den första jag såg trodde jag var nån förväxt JR med nåt annat konstigt i. Broholmern är väl egentligen också ett sånt exempel.
Men jag förstod vad TS menar, ser jag en svart "schäfer" tex kollar jag en gång extra för att se om det är en blandis eller en ren, oftast ser man då något som inte stämmer, typ tippöron och det är då med 95% säkerhet en blandis.

Vet inte hur många gånger folk sagt "det där är en korsning då förståss.." om min långhåriga weimaraner, så kanske är det där min nördiga sida går in som registrerar hundars likheter och olikheter. BC torde btw vara den mest ojämna rasen utseendemässigt, så där avsäger jag nog mig vissa spekulationer.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 834
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Familjen är sjukt sugen på hund. Tankarna har funnits länge på hund men tajmingen har inte varit rätt. Nu känns det som vi är i ett läge...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
13 612
Senast: Miks
·
Övr. Hund Förlåt! Jag har funderat några dagar på att skapa en tråd, men såg sedan att det var två andra som hann före. Hoppas en till går bra...
2
Svar
31
· Visningar
3 933
Senast: linnsan
·
Övr. Hund I och med att jag har två hundar som är lite speciella så väcker dom uppmärksamhet överallt i princip. När puffen var helpälsad så blev...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
13 313
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka