Vad tycks om den här verkningen? *bilder*

Sv: Vad tycks om den här verkningen? *bilder*

Snedheten du ser är att den är utåttåad... Ser du även på de första bilderna du lade in. Men nu när man verkligen ser undersidan får man ju en bekräftelse om att det inte är tillfälligt den står utåttåad på de första bilderna.

Förtydligande: Hästen sliter alltså ojämnt på fötterna, mer på insidan än utsidan --> högre utsida och sned hov.

Senast ändrad:

Aaah! Då hästar är utåttåade, går dom då också nära med benen eller är det individuellt?
Då jag köpte henne användes inga benskydd på henne, men hon har alltid gått nära med både fram och bakbenen. Jag har nu använt (då hon ännu kunde ridas) både fram- och bakbensskydd på henne och skydden är nog rispade så hon slår nog i, dock mer på bakbenen.

Det behöver inte alltid vara så att de "går närmre med benen", men i många fall "stryker" de benen (då ofta bakbenen) mot varandra.

Ja, att de stryker sig var ordet jag letade efter. :p Tror hennes benställning har blivit ännu trängre efter att hon hade fång, före behövde hon inte frambensskydd.

Av vad jag kan se på bilderna tycker jag det ser bra ut, tycker absolut inte att tårna ska vara kortare! Men som Centaur sa brukar man tvära tån ist för att runda den på fånghästar.

Som rookie tycker jag det ser bra ut.
På dom första bilderna ser trakterna höga ut, men när du la in bilderna från undersidan ser det ut som det för stunden är lagom. som det ser ut på bilderna skulle jag inte våga ta mer. Tårna skulle jag inte heller våga korta mera, efter att ha sett bilderna underifrån. Troligtvis kan man ta lite mera tvärtå, men vad vinner man på det? Ytan hästen står på blir ju inte förändrad.

Tack för era svar!

Det kan ju bra hända att tån inte behöver vara kortare heller, precis som ni säger. Men som sagt, jag ska kolla upp det nu nästa gång, då åker antagligen vinterskorna på.

Bör hovslagaren annars verka henne på något särskilt sätt när hon sliter snett? Eller är det något som inte går att korrigera mera?

Tackar! :)
Jo helst skulle jag se att hon skulle klara sig utan skor men då kan jag inte rida henne, jag skulle vilja sätta igång henne nu så jag skulle få bort några extrakilon på henne. Så länge hon är oskodd kan jag bara gå promenader i skogen och det finns det inte mycket av häromkring. :/

Tackar! :)
Jo helst skulle jag se att hon skulle klara sig utan skor men då kan jag inte rida henne, jag skulle vilja sätta igång henne nu så jag skulle få bort några extrakilon på henne. Så länge hon är oskodd kan jag bara gå promenader i skogen och det finns det inte mycket av häromkring. :/

Där har du själva grundproblemet.. Ingen häst mår bra av att vara för tjock och det leder secundärt till andra problem som fång, mer marktrång benställning ex ex.

Ja det vet jag, men hon är oerhört lättfödd, blir tjock på ingenting. Men jag har ju inte kunnat rida henne nu under sommaren, tar hellre det säkra före det osäkra och låter henne stå, men nu när hon är i så pass bra skick har jag börjat promenera med henne. Men även om hon rids är det svårt att hålla henne i normalt hull, fast jag ger så lite hö som möjligt och inget kraftfoder.

Om du läser tråden Gullan,så behöver du inte fråga om. Svaret finns på flera ställen i tråden. Dessutom är den inte aktiv sen november.

Liknande trådar

Hästvård Jag tog över ett 20-årigt arabsto i september med kraftigt misskötta hovar. Möjligen har hon även haft fång våren -17. Hennes fötter var...
2 3
Svar
44
· Visningar
12 838
Senast: ameo
·
Hästvård Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet...
2
Svar
22
· Visningar
3 463
Senast: skiesabove
·
Hästvård Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 237
Senast: mily
·
Hästvård Jag ska givetvis prata med hovslagaren det första jag gör på måndag, men han är ju ledig nu. Bakgrunden är en hovböld i somras, med en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
8 704

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka