Vad tycker ni?

C

Cyfair

Jag tycker det är djurplågeri att de måste gå så snabbt & slita ner sina ben+att jockeyn slåt hästarna så mycket med piskan. :frown:
Jag tycker både galopp+travsporten (inte shettis för det går ändå så långsamt) borde tas bort, även rodeo ´där de knyter fast pungen :mad: I Usa så ficnns det ju även en sport (liknande galopp) bara ett de galopperar ner för en jättebrant sluttning & ned i vattnet. Vad tycker du? jag tycker att sporterna borde bannlysas om inte hästen tycker det är kul :mad:

Sv: Vad tycker ni?

Jag tycker det är djurplågeri att de måste gå så snabbt & slita ner sina ben+att jockeyn slåt hästarna så mycket med piskan. :frown:
Jag tycker både galopp+travsporten (inte shettis för det går ändå så långsamt) borde tas bort, även rodeo ´där de knyter fast pungen :mad: I Usa så ficnns det ju även en sport (liknande galopp) bara ett de galopperar ner för en jättebrant sluttning & ned i vattnet. Vad tycker du? jag tycker att sporterna borde bannlysas om inte hästen tycker det är kul :mad:

Ta REDA PÅ fakta innan du skriver sånt här.

"..men inte på shettis för det går ändå så långsamt.."
ehm.. farten är väl relativ till storleken? :D
känns som det bara är en massa sådanahär trådar på galopp-forumet, om man nu känner sig tvungen att diskutera detta (igen) så finns det andra trådar som handlar om samma ämne här.

"..men inte på shettis för det går ändå så långsamt.."
ehm.. farten är väl relativ till storleken? :D
känns som det bara är en massa sådanahär trådar på galopp-forumet, om man nu känner sig tvungen att diskutera detta (igen) så finns det andra trådar som handlar om samma ämne här.

Hih, du har rätt ! xD
ska nog göra en ny tråd om sjurplågeri med massa länkar till bilder & sånt, är det en bra ide? :)

Hih, du har rätt ! xD
ska nog göra en ny tråd om sjurplågeri med massa länkar till bilder & sånt, är det en bra ide? :)

Eh nej, om du läser hennes inlägg ordentligt så står där ju att om du tvunget ska diskutera detta igen finns det redan en massa äldre trådar om ämnet... :crazy:

För övrigt håller jag med Gordon- Uttala dig inte om du inte har ordentliga grunder för det.

jag tycker att sporterna borde bannlysas om inte hästen tycker det är kul :mad:

Vet du hur länge en häst som inte tycker att det är kul att springa får stanna på banan? Inte speciellt lång tid. En häst som inte springer tjänar inga pengar. Galopptränarna är affärsmän, och det som inte ger pengar är inget värt att satsa på. Majoriteten av de galopphästar som avslutat sin karriär på banan skolas om och säljs som ridhästar.

btw, du som förmodligen är mer insatt i travsporten; trav är en mer onaturlig gångart för hästar än galopp. Och jag tycker att det är hemskt att man spänner upp hästens huvud jättehårt i en rem. för att inte ens nämna bakbensslitagen som uppkommer. Och springa bakom en startbil med massa avgaser. Ujujuj.

:smirk:

Vet du hur länge en häst som inte tycker att det är kul att springa får stanna på banan? Inte speciellt lång tid. En häst som inte springer tjänar inga pengar. Galopptränarna är affärsmän, och det som inte ger pengar är inget värt att satsa på. Majoriteten av de galopphästar som avslutat sin karriär på banan skolas om och säljs som ridhästar.

btw, du som förmodligen är mer insatt i travsporten; trav är en mer onaturlig gångart för hästar än galopp. Och jag tycker att det är hemskt att man spänner upp hästens huvud jättehårt i en rem. för att inte ens nämna bakbensslitagen som uppkommer. Och springa bakom en startbil med massa avgaser. Ujujuj.

:smirk:

De hästar som inte vill blir ju "tvingade" till det genom att piskas, där efter säljs dem. De hade ju inte behövt att piska alls om hästen tyckte det var roligt.. Ja, Ush för travsporten, & tungeband när dom knyterfast tungan i munnen, *AJAJJ* sem måste det vara rätt nervöst för hästen under självaste loppet eftersom de travar omkring massa nadra hästar med vagnar ..

Som gordon TA REDA PÅ FAKTA INNAN DU UTTALAR DIG OM SÅNT DU INTE VET NÅGOT OM!

Har du haft någon som helst kontakt med galoppen överhuvudtaget? Har du sett en tävling?? Då menar inte jag massa klipp som någon laddat upp på youtube med massa klipp hur synd det är om hästarna.

De galoppörerna som går på banan, älskar att springa...det är deras liv...dom är uppfödda till det.
De fullbloden som där emot inte har den där glöden, vilket man märker redan efter några starter...dom blir oftast utmärkta ridhästar och fälttävlans hästar.

Det är mycket sällan som jockyn piskar sin häst för att prestera, det ser betydligt värre ut än vad det är...dom nuddar de knappt. Spöt är jockyns skänkel, i Sverige finns det en lag max 5 spö slag.

Visst det slits på knänen mer eller mindre på vissa hästar, men det finns fullblod som är över 10 år som fortfarande går på banan...som klarar sig utmärkt.

Hästarna får göra något som DOM ÄLSKAR!

Inom galoppen är men otroligt månn om hästarna, man gör ALLT för att hästen ska ha det bra!
Dom borstas ordentligt varje dag, de får röra på sig, få väl kontrollerad foder osv.
Men sen finns det självklart pund huvuden också det finns det i alla sporter!

Men jag är faktiskt väldigt intresserad av vad du har fått ALL din fakta????

Har du sett shettis - galopp???...herregud vilket uttalande du gjorde!

Samma sak i travsporten, hästarna älskar att springa...de som inte trivs går som ridhästar eller avel!

Min sambo är trav kusk, och jag har aldrig riktigt haft trav som något direkt intresse men nu har jag fasnat för det!

Tycker du ska vara med din mamma så du får se hur det går till i trav världen!!!

Såg att du skrivit i någon tråd "Jag rider för att tävla, om inte det fanns hade jag inte haft med hästar att göra och jag nästan får tvinga ut mej på en ridtur för att jag vill hålla hennes kondition för att vara "bra & fin" på tävlingarna"...det förklarar ju hur mycket du har i huvudet...och du säger att de som håller på med galopp & trav är djurplågare??...Du är mer djurplågare!

Jag kan gå till mig själv tävlar svår hoppning för att jag älskar ny utmaningar och mina hästar, vi är ett team!!...men jag rider dom varje dag och allt för att dom ska ha det bäst!...även om jag skulle vara tvungen att sluta tävla skulle jag fortsätta att rida mina hästar lika mycket som jag gör nu!

Jag tycker du ska ta och tänka på din konstiga dubbelmoral!!!

Senast ändrad av en moderator:

De hästar som inte vill blir ju "tvingade" till det genom att piskas, där efter säljs dem. De hade ju inte behövt att piska alls om hästen tyckte det var roligt..

Då tycker jag att du ska ge dig in i de andra forumen också. Bruk av spöet förekommer i andra ridsportgrenar också, även i dressyr (som ju ska vara jämförbart med att hästen dansar fram av glädje.). Spöet är en korrigeringshjälp, och precis som i alla andra ridsportgrenar finns det i galoppen regler för hur mycket och när spöet får användas. För inte bankar ni inom travsporten hästarna patriotiskt gula och blå heller väl?
Sen, hur ska man veta om hästen tycker att det är tråkigt innan den ens har fått en ärlig chans att starta? Vissa hästar behöver ett par 4-5 starter innan den "tänder till" på rätt sätt i löpen. När den väl har kommit igång finns det de hästar som älskar galopplivet- andra hatar det, precis som du har sagt. Men alla måste få en ärlig chans att visa vad de egentligen kan, och det är detta som spöet används till, att hjälpa hästen att ta till den extra växeln och fokusera på uppgiften att vinna. För även Björn Goop och Erik Adielsson har använt spöet för att få sina kusar över målsnöret först, inte sant?

är TS ens seriös med sin fråga här eller är det ngt skämt?

Ja, Ush för travsporten..

det stavas U-S-C-H!

ja, det förekommer kanske (det ryktas, jag vet inte alls.. det kan ju vara så, ganska troligt) mer slag och sämre hästliv inom trav och galopp, men JAG tror att de hästar som "barnet få för att de har tjatat", ses som tävlingsmaskiner (hrk.. :angel:), inte får gå i hage trots behov, ensamma hästar och hästar med okunniga (om än välmenande) stackars människor har(som inte tar hjälp), dåliga ridkolors hästar osv har det dåligt, inte en viss sports hästar!

och om man tog bort galoppen? tror du verkligen att det skulle funka?

INTE menat som något personligt påhopp, men get down to earth!

Jag har praktiserat både i trav- och galoppstall, och jag fick uppfattningen av att inga hästar direkt plågas. Hästarna föds upp till att springa fort och de är bygga för det.

När jag hämtade hästar i hagen kunde jag se hur de kom springandes och hur det lyste av glädje i deras ögon, för att de visste att de skulle få springa på banan framför sulkyn/ under ryttaren. De vill prestera och de vill använda sina muskler till att göra det som de är tränade till. En häst väger runt 500 kg, mer eller mindre beroende på invid, men det jag menar är att en häst lätt kan protestera ifall den skulle vara missnöjd med vad den gjorde.

Och hästarna hade det hur bra som helst hos sina tränare/ägare, de gick i hagen flera timmar om dagen, fick bra foder, tränades bra, fick mycket omvårdnat, skötsel och kärlek.

Jag tycker själv att galoppsporten är mer naturlig för hästen. Galoppen är ju hästens snabbaste gångart.

Traven ogillar jag mer pga att man låter hästarna springa det snabbaste de kan, i en gångart som inte ens är deras snabbaste.
och jag ogillar alla inspänningar mm som används inom traven, men jag vet ju varför de används.

Alla sporter inom hästeriet kan vara plågsamma, inte bara trav och galopp. Ridhästar kan plågas mer än en travhäst. Så jag tycker att man istället för att klaga på alla andra ska man ta hand om sin egen häst på bästa sätt.

Korrekt och bra det du skrev men skulle vilja göra ett förtydligande angående att travhästens alla remmar fyller en funktion som i de allra flesta fall handlar om hästens säkerhet. Detta vet säkert du, men inte alla andra.. :idea:

Travhästar är värdefulla och värdefulla saker är man rädd om. De flesta hästar inom trav och galoppsporten får det bästa utav allt inom täcken, träning, foder, omvårdnad, rykt, hovslagare, skydd m.m. Många av dem tränas ju för f*n dagligen av proffs. Skulle du säga att din häst plågades om den reds av Peter Eriksson eller Jan Brink dagligen? :D

Om det är sant som ngn tidigare skrev ang hur du tränar din häst så är det mer synd om den som inte får uppleva ngn kärlek och dessutom får tävla och prestera trots att den inte har styrka för det. För är det nga hästar det är synd om så är det dem som tränas hårt men oregelbundet.

TS - Har du sett en hopptävling för ponnyer ngn gng? Där kan man många ggr snacka om piska.

Yttra dig inte om saker som du inte vet ngt om.

I Usa så ficnns det ju även en sport (liknande galopp) bara ett de galopperar ner för en jättebrant sluttning & ned i vattnet. Vad tycker du? jag tycker att sporterna borde bannlysas om inte hästen tycker det är kul :mad:

:rofl: Ja, de flesta här inne håller på med galopp och de gör de bara för att de är såna djurplågare :smirk: Eller kanske för att det i Sverige är så väldigt välbetalt (not) Jag tror att man gör det för att man gillar hästarna och att rida de och en häst som inte vill är inte så jätterolig att rida. Självklart tycker hästarna som går löp att det är kul, gör de inte de så skickas de iväg, som andra redan sagt, och det är för allas bästa...

Angående löpet i USA skulle jag verkligen inte säga att de liknar galopp :eek: Men det kanske bara är jag som tycker :o (Visst du ska först i mål men...)

Jag tycker i sånna fall att du borde säga att det är djurplågeri med hoppning osv. Det går inte riktigt att jämföra men hoppning går ju nästan ut på samma sak som hinderlöp... Hoppa hinder och vara snabbast :cool: Och hästar trillar i andra grenar också (vet att du inte sa det men de får man också höra...)

Tack för mig :bow:

Precis som alla andra skrivit, så ta reda på fakta.
Min första häst var ett fullblod. Gått 48 löp, jag fick avliva honom i sommras p.g.a mkt dåliga luftvägar/kvickdrag 22 år gammal !! Min andra häst nu 4 år gammal gjorde 5 starter sen köpte jag ut honom p.g.a en känning på en sena. Utmärkt som ridhäst. Sen köpte jag ett sto nu i sommras 10 år och har gjort 98 starter. Inget fel på varken ben eller psyke ! Då är det väl mer synd om de hästar som tvingas springa på en volt dagarna i ända och slit sina kotor på det viset ? Eller folk som inte har vett att ta hand om sina hästar. Eller dom son snörper ihop munnen och låter sina hästar gå överdrivet på tygel så dom får inflammation i bogar m.m .. Ja listan kan bli ändlös.

Två saker till bara :angel:
1: Hästarna går inte löp/löptempo varje dag(då skulle de självklart gå sönder)

2: Har du själv aldrig gasat på på en äng?? Hästarna tycker det är jättekul=) Men där är (även om farten inte blir den samme) underlaget MYCKET sämre (oftast!) Där är tuvor och håligheter hästarna kan skada sig på medan en galoppbana är slät och jämn... (Säger dock inte att skador på banan ej förekommer)

Kan dock hålla med dig om att jag inte gillar rodeo och de där löpet i usa du tänker på... Men då borde man säga att de är djurplågeri att rida hästen för det är ju det minst naturliga (och stå i stall, vara fångenskap...) av allt...

Cyfair: Tror du på fullaste allvar att man kan få en häst på ca 500 kg att springa allt vad den orkar genom att slå den med en liten pinne??? Hästen är inte dumma djur jag tror att du behöver åka med din mamma en sväng till stallet för där kan du ju inte ha tillbringat så mycket tid innan.
Samla fakta och kom gärna tillbaka med frågor om det är något du undrar!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 494
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar