Min valack hade 1:160. Symptomen var multipla ledinflammationer som hoppade runt och hade gjort så under 8 månader (trots vila och antiinflammatorisk behandling), ryggont, rörelsestörningar, balanssvårigheter, avmagring och ändrat temperament. Dessutom galliga leder. Samt (såklart) hälta på flera ben (3 - 4) för böjprov.
Vet 1 ansåg att det inte var något att bry sig om, titern var så låg att den visade bara att han haft erlichios men klarat av det själv. Vet två ville behandla på klinik omedelbart. Så gjordes också och en vecka senare hämtade jag hem en FRÄSCH häst. Lyckotårarna rann på matte kan jag säga, jag trodde det var kört för honoms peciellt som ingen kunde hitta orsaken.
Så JAG skulle med mina erfarenheter behandla iom att hästen har SYMPTOM också. Dock ska man ju vara medveten om att behandlingen mot erlichios inte är direkt ofarlig. Hästen KAN dö av den (risken minskar på klinik jmf med behandling hemma, mend en finns där ändå). Detta är ovanligt men risken finns där som sagt. Och din häst har inte helt typiska erlichiossymptom, så det kan vara ide att ta andra blodprover samt parprov. Men visar inga andra prover något så skulle jag behandla även om parprovet var lika. (Men vill normalt ha en titerstegring med MER än det dubbla för att det ska vara aktivt och behandlingsbart. Nästa steg efter 1:160 är 1:320 och man vills e MER än det dubbla så i ditt fall vill man vid parprovet se 1:640 eller mer).
På min häst togs inget parprov, han kom ina kut efter första provet.