Vad tycker ni om mig som ryttare?

Sv: Vad tycker ni om mig som ryttare?

nej jag skulle inte kalla dig rutinerad. du kanske har ridit besvärliga hästar men rutinerad för mig innebär mer än att sitta kvar på hästryggen.

tycker inte man som 15åring heller kan räkna sig som rutinerad om man inte är väldigt duktig på det man gör. att flänga runt på en skenande shettis eller sitta på en stegrande häst anser inte jag vara rutinerat... Rutin kanske du har när du dessa hästar inte gör så med dig utan uppför sig. Jämnför dig själv med de ryttare i samma ålder som rider sm i hopp eller dressyr.

om du är 15 och funderar på att skaffa en häst som kräver rutinerad ryttare så skulle jag avråda dig utan att ens ha sett hästen. skaffa dig en läromästare som du kan lära dig något av istället!

ok, ville bara kolla minnet en extra gång! Imre el thair eller nått sånt va? det var väl nån diskussion om honom mä om ja inte minns fel!

men ja skulle nog råda dej, som även sagts här ovan, att skaffa en läromästare! inte bara för att det nog kommer att ge dej mycket mer lärdom än en häst som bara sätter sej emot, utan oxå för att om du nu ska börja på ridgymnasium så behöver du en häst som kan bidra till att du kan klara av momenten och uppgifterna som du komemr att göra på gymnasiet... att ha en bökig häst som inte vill eller klarar av är ju inte direkt en hjälp på vägen, medans en rutinerad häst med lite fler år på nacken (inte för gammal, så att den inte klarar tempot självklart) kan ge dej så mycket mer rent lärdomsmässigt, och jag tror du kommer ha roligare ihop med en sådan...

när jag var 14 år och skulle köpa min första egna storhäst, den var 1.78 cm i mankhöjd, fick jag en häst som var heeelt dum i huvudet. varje dag i tre månader reste den isg och gick över, jag bröt handleden och fick en spricka i bäckenet. man ska bara inte ge sig det är det det hänger på. efter ett år gick samma häst banor på 1.50 och medelsvår dressyr!! sen fick jag tyvärr ta bort den pga av en skada men det är en annan historia.
man ska inte ge upp och sen ska man se till att omringa sig med kunniga personer, jag tränade privat för a-tränare i både hopp och dressyr på den hästen .. ojojoj vilken häst!! den bästa jag haft=)=)
Lycka till// smultron

Enligt min mening så VET man när man är rutinerad eller inte.
Tvekar man på om man räknas inom kategorin rutinerad så är man nog inte där ännu.

(Sen finns det ju självklart folk som tror att de är rutinerade, fast de inte är det ;) )

Funderar du på att köpa häst så tycker jag att du ska prata med din ridlärare om vilken typ av häst du kan köpa. Hon/han kan säkert hjälpa dig med det mesta. :)

Fast jag skulle aldrig riskera mitt liv på det där sättet. Och jag har inga barn men hade jag det skulle jag aldrig någonsin köpa en häst som går över med dem hur bra den än är. Livet är på tok för skört för sådant.

Skulle ni kalla mej för rutinerad ryttare?

Jag började att rida på en skenande shettis när jag var 5 år och hade aldrig ledning utan ramlade av varje gång men sen började jag rida när jag var 8 år på ridskola och jag ramlade av och satt upp igen har aldrig vart rädd att ramla av.Jag red från 8 år tills jag blev 12 då slutade jag på grund av en hemsk ridlärare bara volter på varje lektion.Medans jag red på ridskolan hjälpte jag till i ett trav stall och så småningom började jag rida på mina kompisars hästar och när jag var 13 år fick jag min första häst en c-ponny som stegrade och testade mig när jag red ut själv men på provridningen ko lugn sen till slut så slutade hon att testa mej och jag hoppade och red dressyr och red i skogen på henne.Sen så medans jag har haft min häst så kom en bockande,stegrande nästan satt hästen gick omkull som jag började rida åt en kompis då var hästen 5 år och jag fick den till en duktig hopp och dressyrhäst åt min kompis och sen så har jag hållit på med halvgalna hästar efter det.Också har jag ridit en 24-årig bockande shettis som bara jag satt kvar på så jag fick börja att rida på han och så har jag ridit massa arabkorsningar uppe på en gård med araber.Men jag har kört en shettis också och så nu har jag tänkt att köpa en stor häst för jag började på en annan ridskola i år som var helt toppen bara stora hästar och varierande hästar och lektioner och då har jag fastnat för stor häst så då ska jag övergå till stor häst och köpa en sån och då min fråga till er är jag rutinerad eller vad ska man kalla mej för om det står kräver rutinerad ryttare är jag en ryttare som skulle klara av det då? kramar nathalie 15 år!:love::):smirk:

lägg in en filmsnutt och bilkder

track så mkt jag bara undrade eftersom min första ponny altså min första häst var läromästare i annonsen men med läromästare menades det att hon gjorde ingenting om man inte satt rätt med skänkalr och tyglar och om man skulle rida ut så stegrade hon om det blev för mkt skänklar och stog still om jag gjorde för löst och det tog mej 1 år att bli ett bra ekipage med juni.:)tack för all kritik och beröm och hur kul som helst att se vad folk tycker;)

Svårt att bedömma hur rutinerade en ryttare är men jag skulle säga att en ryttare som kanske har ridit i 6 år men bara har ridit på ridskola och bara inne i ett ridhus är mindre rutinerad en än ryttare som kankse har ridit2-3 år och ridit många olika hästar som kan vara svårhanterliga, och ridit ut mkt och gjort mer såna saker.

När jag var 15 år ansåg jag mig nog vara ganska rutinerad. Nu är jag dubbelt så gammal och har många gånger mer erfarenhet, men känner mig inte särskilt rutinerad... Referensramarna ändras :angel:

Om det står i en annons att man vill ha en rutinerad ryttare kan det nog betyda allt från att man ska sitta kvar på hästen om den bockar till att man kan matcha hästen till svår klass... Man får försöka läsa ut av övriga annonsen varför de vill ha någon rutinerad och sedan känna efter om det stämmer överens med det man själv vill ha och klarar av.

Hmmm.... När jag hör "rutinerad ryttare" tänker jag någon som har sysslat med hästar i många former i flera år. Ridit många olika sorters hästar, du tycks mest ha ridit "bråkstakar". Jag tycker inte att man är en duktig ryttare bara för att man kan sitta kvar på en busig häst, det klarar ju faktiskt de flesta.:angel: Jag tar för givet att hästarna bråkade med alla sina ryttare, inte bara med dej? Annars talar det ju för sej självt;) Men jag tycker du verkar vara ganska rutinerad, men svårt att avgöra när man inte sett dej rida. Köp en läromästare istället för nån "halvgalen", då kommer du att lära dej såååå mycket mer!!! Se till att hitta en bra tränare som kan hjälpa dej med hästen och lycka till:)

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 405
Senast: Sesca
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 408
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 067
Senast: Emro
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 155
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar