Vad tycker ni om Mamma Mu?

Sv: Vad tycker ni om Mamma Mu?

Jag kan se att vissa böcker och filmer absolut kan diskuteras ur ett genusperspektiv. Ibland blir man alldeles matt över de rosa pluttenuttiga flickorna och de tuffa grabbarna...
Men jag kan inte riktigt se på vilket sätt Mamma Mu sätts in i genusperspektivet. Hon är en ko som råkar vara en ko och har en kompis som är en kråka (egentligen av obestämt kön).

Vi får helt klart med oss mycket av vårt sätt att tänka från vår egen uppväxt. Jag själv har aldrig varit någon "rosa flicka" och det har för mig alltid varit självklart att "alla kan" om allt, oavsett kön. Detta trots att min pappa lagade bilen och mamma lagade maten när jag var liten. Jag lärde mig tidigt att sladda med cykeln ihop med grabbarna på gården, klättra i träd och gå på styltor. I vuxen ålder har jag tagit mig för att byta olja o filter på motorcykel enbart med en instruktion via telefon och jag byter bromsbelägg på bilen. Lika väl som jag lagar mat men är värdelös på handarbete.
Min moster brukar säga att "din mor och jag har gjort våra döttrar en otjänst genom att få dem att förstå att de kan vad de vill".
Med detta vill jag säga att jag tror att jag kanske har ett lite inbyggt jämställdhetstänkande utan att jag egentligen är medveten om det. Och jag hoppas att jag har överfört det till mina barn.
Jag får väl kanske se det som positivt att min äldsta son lyssnar på Klaraböckerna när han ska sova och att han gärna tittar på både Tingeling (feminin älva som är oerhört tekniskt begåvad...) och lilla sjöljungsfrun på video.
Vi diskuterar också ofta om detta med vad man kan göra som tjej och kille och jag brukar alltid ställa frågan "Varför?" om jag hör nån kommentar om att man inte kan göra ditten eller datten för att man är tjej/kille.

Fast det var ju därför Mamma Mu var kul att diskutera, ts frågade och ingen har egentligen hittat några problem med Mamma Mu genusmässigt. Så hur kan det vara ett problem att böckerna diskuterades :D kul snarare. De blev godkända :p (utom att jag gnällde lite på "bondens fru" för att).

Du är väl född på 70-talet vad jag gissat och förstått, eller växte upp på 70-talet. Prinsessa och rosa och puttinutt fanns inte då på samma sätt. Lego var för barn inte för pojkar. Våra föräldrar var 40-talister ;) karriärkvinnor som upptäckte feminismen på stor front. De som var -enda kvinnan på fysikinstitutionen på universitetet osv.

70-talisterna har väl ofta små barn nu 0-12, fick barn ganska sent och knatar in på dagis och i skolan... däribland du då? Som har lite jämställdhet automatiskt.

Men vi pratar generationer här, våra barn växer upp i miljön som kvinnorna som växte upp på 60-talet skapade, de som hade hemmafruar till mammor :p 80-tal och 90-tal, rosa rosa rosa prinsessa, klänning, Lego är för pojkar.

Ok jag spekulerar vilt. Men ingen är ju förvånad över att en tjej på 70-talet lekte med pojkarna, gjorde vi inte alla det? Samtidigt drabbades vi ju hela tiden av att alla läroböcker var skrivna ur mannens perspektiv och de flesta barnböcker också. Så ett förakt för flickor och en syn på pojkar som norm och lite bättre smögs diskret in i uppväxten och så skolan då som hävdade att pojkar var bättre på matte.

Senast ändrad:

:D backa några år till så hamnar du ganska rätt... ;)
Jag ser inget problem med att Mamma Mu diskuteras, jag ställer mig mest bara undrande till varför någon ens tänker genustanke om Mamma Mu för den är så harmlös i mina ögon.

Fast det var ju därför Mamma Mu var kul att diskutera, ts frågade och ingen har egentligen hittat några problem med Mamma Mu genusmässigt. Så hur kan det vara ett problem att böckerna diskuterades :D kul snarare. De blev godkända :p (utom att jag gnällde lite på "bondens fru" för att).

Du är väl född på 70-talet vad jag gissat och förstått, eller växte upp på 70-talet. Prinsessa och rosa och puttinutt fanns inte då på samma sätt. Lego var för barn inte för pojkar. Våra föräldrar var 40-talister ;) karriärkvinnor som upptäckte feminismen på stor front. De som var -enda kvinnan på fysikinstitutionen på universitetet osv.

70-talisterna har väl ofta små barn nu 0-12, fick barn ganska sent och knatar in på dagis och i skolan... däribland du då? Som har lite jämställdhet automatiskt.

Men vi pratar generationer här, våra barn växer upp i miljön som kvinnorna som växte upp på 60-talet skapade, de som hade hemmafruar till mammor :p 80-tal och 90-tal, rosa rosa rosa prinsessa, klänning, Lego är för pojkar.

Ok jag spekulerar vilt. Men ingen är ju förvånad över att en tjej på 70-talet lekte med pojkarna, gjorde vi inte alla det? Samtidigt drabbades vi ju hela tiden av att alla läroböcker var skrivna ur mannens perspektiv och de flesta barnböcker också. Så ett förakt för flickor och en syn på pojkar som norm och lite bättre smögs diskret in i uppväxten och så skolan då som hävdade att pojkar var bättre på matte.

Nu fick jag en riktig AHA upplevelse, eller kanske läsning... ;) Jag är ju född på slutet av 70talet, föräldrar som jobbade båda två och dessutom många "hippies" och grön vågare i bekantskapskretsen och jag har likt Ameo inte riktigt förstått problemet. Men antagligen är det för att jag har jämställdheten med från grunden, för mig är det självklart att alla leker med lego, just nu är det visserligen mest jag och dottern som bygger men det går i perioder. Jag har haft lika många killar som kompisar under min uppväxt som tjejer
Syrran är född i början av -80 och nu när du säger det så var det nog mer gulligt och snuttigt men ingen av oss drabbades av det, vi fick mer klara oss själva.
Däremot kan jag blir tokig på svägerskan som är född på -60 talet och inte vill befatta sig med något som kan ha med verktyg att göra. "sånt klarar man ju inte" Fast hon har i alla fall sett till att hennes tjejer har fått lära sig sånt av sin pappa, så de är inte särskilt handfallna! :D

:D backa några år till så hamnar du ganska rätt... ;)
Jag ser inget problem med att Mamma Mu diskuteras, jag ställer mig mest bara undrande till varför någon ens tänker genustanke om Mamma Mu för den är så harmlös i mina ögon.

Fast min erfarenhet är att det är lätt att bara titta på något/läsa något och sedan upptäcka brister först när andra påpekar det. Alltså, varför inte fråga? Och ibland kan det vara någon kommentar/mening som sticker i ögonen men att man har svårt att bena ut det på egen hand, då kan det vara värt att ta upp det till en diskussion och se vad man kommer fram till tillsammans med andra. :)

Precis. Just därför att genusproblematik inte är uppenbar i Mamma Mu, blir det väl snarare mer intressant att diskutera frågan i det fallet.

Att Mamma Mu skulle vara alster höjda över varje misstanke, låter ju lite väl optimistiskt.

Att det någonsin skulle kunna vara fel att undra äver genusperspektiv i något alster överhuvudtaget, låter i sin tur bara konstigt.

Far ror och mor är rar, lämnar ju liksom inte så mycket övrigt att analysera. Då är ju mer subtila signaler betydligt mer spännande.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Jag lärde mig precis att mitt barns försäkring betalar ut 10 000 kr när mitt barn fått sin ADHD-diagnos. Jag kanske är löjligt...
Svar
13
· Visningar
937
Senast: Magnum
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 869
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 283

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka