Vad tycker ni om Mamma Mu?

Sv: Vad tycker ni om Mamma Mu?

Jo det tåget är bra med! Tror det går för sent för oss bara, här är tvn på vid sex så mamma kan få någon sorts lugn då hon inte är en morgonmänniska:p
My little pony har vi inte sett, går kanske också fel tider för oss?

Vad tråkigt med din kille, jag hoppas min vågar gå ifrån normen något iallafall. Eller om han väljer normen så ska det vara för att han älskar att hålla på med bilar på riktigt.

Mja, vid tre tror jag inte det handlar om vågar utan mer säga som någon har sagt, -som en ramsa som är korrekt och upprepas ofta, kanske av ngt annat barn eller vuxen. Han har knappt märkt flicka/pojke skillnad ännu och jag tror inte han rakt av ser flickor/pojkar. Däremot är han ju uppenbart påverkad av vad omgivningen tror att just han ska och bör gilla.

Med vuxna är ju tyvärr lite så att när de ska rita någonting åt den nya lilla 1,5 år killen på dagis så ritar de en bil åt honom (själv blinkade jag till av förvåning över fantasilösheten). De tänker nog inte så långt som till att rita en katt eller ett träd eller ngt annat lika intressant men lite mindre stereotypt.

Så om en pojke säger att han gillar bilar så lyser nog vuxna upp på ett annat sätt, de fick svaret de väntade på och ger då gensvar snabbare och utan att behöva tänka. Någon sekund hit eller dit gör sannolikt inte bara skillnad med hästar o klickerträning :sneaky:.

Men han älskar tåg -på riktigt. Kan inte minnas någon tåg-press från någon. My Little pony tror jag går på Nicolodeon, vi har inte den kanalen-tror jag och ser den inte där. Vi kikade för vi var nyfikna och jag blev ganska förvånad.

Senast ändrad:

Är de det? Jag har undvikit dem eftersom jag får en känsla av att böckerna först berättar hur det ska vara - lär in normen och sedan visar modiga barnet som bryter mot normen.

Jmf Dinosaurietåget där barnen är barn -inte flickor och pojkar på samma sätt som i många andra TV-program.

Själv lärde jag mig att fräknar var fult av Pippi Långstrump. Boken berättade först att det var fult och sedan att Pippi var modig som tyckte någonting annat. Själv satt jag där med chocken och vetskapen om att jag var ful och skulle behöva vara modig för att klara av det.

Tror det kan vara värt att tänka på i böcker tex Mamma Mu, att Mamma Mu och Kråkan båda är ganska könsneutrala filurer kanske inte hjälper om Bonden och Bondens fru figurerar och stärker normer. Pippis mod hjälper inte upp Annikas hopplösa mesighet osv. Men i Mamma Mu böckerna tycker jag att Lina och barnen är trevligt framställda så jag kan inte klaga där (tex alla åker pulka ganska fartigt)

Kenta och barbisarna är den enda jag tycker hon verkligen visar norm först och sedan normbrytande. Vilket kan vara bra för de barn som redan är medvetna om normen.

Själv läser jag inte böcker rätt av. Jag hittar på rätt så mycket. Skulle jag tycka att kråkan är en trist figur ger jag honom en mer passande karaktär. Gillar jag inte bondens fru så läser jag något annat.

Har ni läst riktigt gamla böcker? Det gäller att vara snabbtänkt ;-)

Faktiskt inte, har du läst böckerna med de gamla bilderna? Det är en oändlig skillnad på Tommy och Annika vad jag minns, dessutom står hon alltid och suger på ett finger. Filmerna är inte alls så illa, kanske inte heller andra utvikningar från originalet.

Jodå :) man behöver byta och ändra lite här och var. Och vad svarar man när barnet undrar vad smisk är... hittills har jag slunkit undan att svara ordentligt.

Men jag är faktiskt nästan varje gång genuint förvånad över hur könen behandlas i dem när det gäller barn. Det är inte så himla markerat alla gånger så som det är nu, om det är äventyr det handlar om.

Nutta är ganska cool i Ocke Nutta och Pillerill. Däremot så syr ju lingonflickorna och blåbärspojkarna klättrar o tomteboflickan drömmer inte om att få slåss mot ormar, men då kan man säga barnen istället för pojkarna o flickorna hela tiden. Det är inte jättetydligt i Pelle Snusk att flickorna skulle vara sämre för att de tvättar och pojkarna gör ngt annat osv.

Så de hypermarkerar inte som vissa moderna böcker som gärna slänger in ett "fjantiga tjejer" någonstans (för att senare motsäga-eller inte) och de kör inte lika monokönat där allt allt allt i vissa böcker (för pojkar?) är manligt. De jag läst har fler kvinnliga bikaraktärer också, ofta har moderna böcker en stark flicka och så en bunt manliga karaktärer eller en stark pojke och en bunt manliga karaktärer och en tjej, sannolikt tuff.

När jag tex läste gamla hederliga Rödluvan slogs jag direkt av att jag för första gången på en evighet kunde läsa för barnet och säga- hon gav, till henne, för att hon skulle gå till henne osv roar man sig med att säga hon om vargen också ibland så, inte alls illa. Inget konstigt i att ett barn och en gumma blir räddade av en medelålders man.

Och sagornas prinsessor är inte alltid korkade nötter direkt, som man skulle kunna tro om man inte läser sagorna i lite äldre version.

Senast ändrad:

Jag tänker nog faktiskt mest på filmerna, där framstår ju båda barnen som försiktiga och mycket ordentliga.

Jo på filmerna klagar inte jag heller :) Annika är ju riktigt hurtig där. (Undrans om jag minns fel om böckerna)

Jag minns henne som helt hopplös i böckerna. Minns att jag en gång skämtade med en kompis om min oro för att min son skulle ta Annika som sitt kvinnoideal, i samband med att jag läste Pippiböckerna för honom. Även Annikas mamma är rätt hopplös, men det är väl å andra sidan alla de vuxna.

I filmerna tycker jag att de vuxna genomgående är helt outhärdliga.

Å andra sidan är Pippi skrivet i en helt annan värld. Själv tycker jag om Pippifilmerna. Det är sällan man ser en tjej helt ohämmat peta näsan och skälla ut mobbare. Jag har aldrig hört våra barn prata om Tommy och Annika faktiskt. Men de gillar Pippi.

Men hur jäkla svårt är det att skriva vettiga böcker i nutid? Löjligt att det fortfarande skrivs så könsstereotypt.

Mmm filmerna är mycket bättre. Det verkar ju som att jag minns lite rätt om böckerna i alla fall. Då har jag för mig att en hake till med dem var att Pippi var lite som en naturkraft -ingen man kunde identifiera sig med (inte lika mycket huvudperson som i filmerna), så man fick välja Tommy eller Annika... så de var ganska hemska ur könsperspektiv. Men alla minns bara hur cool Pippi är och hur fantastiska genusböcker de är :crazy:

Kl

Kethets: Fan vad fin du är som funderar över sånt här! :)

:bow: Word!

Skrämmande att folk fortfarande inte kan ta till sig att genustänk är något annat än att alla ska bli en går massa. Att det handlar om att ÖPPNA DÖRRAR för nästa generation, inte att vara besvärlig.

Mmm filmerna är mycket bättre. Det verkar ju som att jag minns lite rätt om böckerna i alla fall. Då har jag för mig att en hake till med dem var att Pippi var lite som en naturkraft -ingen man kunde identifiera sig med (inte lika mycket huvudperson som i filmerna), så man fick välja Tommy eller Annika... så de var ganska hemska ur könsperspektiv. Men alla minns bara hur cool Pippi är och hur fantastiska genusböcker de är :crazy:
måste man alltid identifiera sig med någon?
Jag har nog snarare själv (som barn) mest sett det som kul berättelser, rakt upp och ner.

Jag tycker absolut att ett genusperspektiv kan vara viktigt, men man ska inte överdriva det.

Det handlar om att vi vet att barn identifierar sig med personer/karaktärer i de berättelser de möter. Inte ett aktivt val, utan en grundläggande psykologisk mekanism. Och att de mönster som finns i samhället accepteras och anammas av generationen som växer upp med dem. Alltså kan vi aktivt förändra och påverka framtida generationer genom att styra det material och de normer som de omges av, och på så vis skapa ett mer tolerant och öppensinnat samhälle där det är helt okej för alla att ha rosa klänning, lyssna på Metallica och vara fega eller modiga. Oavsett kön.

Tex ett samhälle där även killar uppmuntras ta ett emotionellt ansvar, och därför inte kan sägas "inte fatta" att den unga tjejen som var avklädd, berövad sin telefon och inlåst i en främmande lägenhet kanske inte ville ha gruppsex. Vi får det samhälle vi skapar, människosynen vi ger våra barn och toleransen vi själva visar.

Det handlar om att vi vet att barn identifierar sig med personer/karaktärer i de berättelser de möter. Inte ett aktivt val, utan en grundläggande psykologisk mekanism. Och att de mönster som finns i samhället accepteras och anammas av generationen som växer upp med dem. Alltså kan vi aktivt förändra och påverka framtida generationer genom att styra det material och de normer som de omges av, och på så vis skapa ett mer tolerant och öppensinnat samhälle där det är helt okej för alla att ha rosa klänning, lyssna på Metallica och vara fega eller modiga. Oavsett kön.

Tex ett samhälle där även killar uppmuntras ta ett emotionellt ansvar, och därför inte kan sägas "inte fatta" att den unga tjejen som var avklädd, berövad sin telefon och inlåst i en främmande lägenhet kanske inte ville ha gruppsex. Vi får det samhälle vi skapar, människosynen vi ger våra barn och toleransen vi själva visar.

Jamen eller hur!

Det är så fantastiskt viktigt att ge alla möjligheter till alla barn!

Jag har så svårt för kommentaren "måste det vara genustänk ÖVERALLT?".
Det är ju som att säga att säga att det är OK att vara sexistisk, rasistisk och allmänt diskriminerande bara vi inte uttalat säger att "nu ska vi jobba med jämlikhet"! Det ska ju genomsyra allt!

måste man alltid identifiera sig med någon?
Jag har nog snarare själv (som barn) mest sett det som kul berättelser, rakt upp och ner.

Jag tycker absolut att ett genusperspektiv kan vara viktigt, men man ska inte överdriva det.

Nej det finns väl ingen regel om det. Men jag tror det är någonting som hör till personlighet och synsätt snarare än till ordergivning och beslut. Dvs jag har alltid identifierat mig med någon i böcker, det är inget jag satt och valde när jag var fyra år gammal. Gillade aldrig Pippi just därför. Om du inte identifierar dig med någon så är det också fritt fram. Däremot kan man ju inte gärna säga till ett litet barn att du får inte identifiera dig med någon av figurerna i boken - jag tror inte ens de skulle förstå vad man menade. De vet nog knappt ens om de gör det eller inte.

Vi kan också notera att flickor ofta kan identifiera sig med flickor och pojkar i böcker medan forskning visat att pojkar inte i samma utsträckning klarar av att identifiera sig med flickor i böcker. -vart leder det? har de då också problem att förstå andra barn i verkligheten? Beror det på att deras föräldrar bara läste böcker om pojkar för dem när de var 3 år? Medan flickföräldrarna blandade? Tja varför inte blanda för säkerhets skull.

Jag tycker inte man kan överdriva genusperspektiv, inte vissa aspekter av det i alla fall. Som du ser ovan tvekar jag inte att läsa äldre böcker med flickor som sitter på rad och syr och pojkar som dödar ormar. Jag kan också sätta på en film med nästan bara män i -Tåget Thomas. Men när jag upptäckte att jag trots mina ansträngningar hade suttit i ett par månader och bara läst böcker om pojkar, med bara pojkar som bipersoner så då måste man leta en annan aspekt om man vill ha ett barn som har medkänsla och respekt även för flickor i slutänden. Det vill jag gärna ha om jag kan. Vill helst inte höra det där -du får inte för du är bara en korkad tjej, eller -hora, från mitt barn om jag kan undvika det. Till min chock var det svårare än jag trodde att hitta en bok om flickor som inte var definitivt och prinsessigt riktad till flickor och markerade att huvudpersonen var speciellt just flicka -som flickor och drakar eller prinsessor kan (som vi också läst men hos mamma). Alfons Åberg tex är inte specifikt pojke, han är ett barn som råkar vara det och som gör vanliga saker, jättebra böcker. Men svårare att få med Alfina som huvudperson som motvikt (Mumintrollet, Mymlan som kvinnlig biperson och lilla My, och en bok om en flicka som åker flotte hittades).

Gah, det känns nästan jobbigare att försöka hitta möjligheter för en pojke att vidga sina vyer än för en liten flicka. Även om det nog är större risk och lättare att fånga en flicka i en liten rosa låda och aldrig släppa ut henne.

Senast ändrad:

Ah, just det, läste inte det innan jag skrev tidigare. Har det något samband med att pojkar inte klarar av att identifiera sig med en kvinnlig huvudperson i en bok som elvaåringar? Har det ett samband med att deras föräldrar aldrig läste böcker med en flicka som huvudkaraktär när de var dagisbarn?

Vem vet, men om man kan anstränga sig lite extra som förälder till ett litet barn, varför inte göra det.

Jag tror det är forskningsbaserat att barn som läser i alla fall har större förmåga till inlevelse och förståelse till andras tankebanor än barn som inte gör det. Så...

Pojkar läser inte, pojkar läser inte om flickor och vissa femtonåriga pojkar verkar helt sakna någonting i inlevelseförmåga gentemot flickor.

Och ska vi plocka bort genustänk någonstans ifrån så är det inte från dagis i alla fall. Då får de hellre plocka bort allt genustänk o jämställdhetsarbete för personer över 20... om de känner att det finns en maxgräns. Då är det i alla fall kvar där det definitivt lär ha effekt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Jag lärde mig precis att mitt barns försäkring betalar ut 10 000 kr när mitt barn fått sin ADHD-diagnos. Jag kanske är löjligt...
Svar
13
· Visningar
937
Senast: Magnum
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 869
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 283

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka