Vad tycker ni om Mamma Mu?

Sv: Vad tycker ni om Mamma Mu?

Nej, jag håller med om att han inte är hennes man. Men jag tycker ändå inte att han har ett beteende som är positivt över huvud taget.

Håller med, gillar inte kråkan i böckerna. Trist figur, lite lite mer värme och lite mer sympatisk så skulle jag gilla honom. Men han är inte bara osäker han försöker pressa ned också.

Han är inte en total katastrof i filmen däremot, den som kör alla avsnitten i rätt ordning (TV serien blir lätt lite underlig) och slutar med jul. Där är han varmare och inte helt dum.

Enda jag kan rakt av klaga på när det gäller genus är väl -"Bondens fru", kunde man inte använt bondmoran/Linas mamma eller vad sjutton som helst egentligen.

Senast ändrad:

Enda jag kan rakt av klaga på när det gäller genus är väl -"Bondens fru", kunde man inte använt bondmoran/Linas mamma eller vad sjutton som helst egentligen.

Varför kan inte båda helt enkelt vara bönder? Och föräldrar.

Bonden och bondmoran känns ungefär som grannen och grannfrun (ord som man hör ibland). Som att bonden/mannen är den egentlige bonden och grannen/mannen är den egentlige grannen och så tillkommer -moran respektive -frun.

Bönderna, Lisas mamma och pappa, känns väl bättre.

Men det är absolut inte en detalj som får mig att ogilla böckerna, mer en språklig detalj jag generellt är observant på. Och det är en språklig detalj som verkar sitta hårt i vårt vardagliga pratspråk.

Jag tycker ändå att Kråkan ger en bra balans till böckerna. Alla kompisar är inte genomgoa och positiva. En del är gnälliga, rädda för vad andra tycker och behöver ibland övertygas att komma ut ur sin komfortzon innan de kan ha roligt (tillexempel när dom dyker och fiskar). Och barn behöver väl få lite perspektiv dom också?

Och det är ett problem? Eller?
Och i sådana fall, varför?

Får känslan av att det skulle vara negativt? Men sen när ska alla karaktärer i barnböcker vara positiva och 'likeable'?

Jag läser dom för mina barn. Dom tycker om böckerna och det räcker för mig.

Jag upplevde att han bara var ute efter och trycka ner Mamma Mu.
Sen låter det positivt med tv-serien, det är den kråkan jag "känner" från när jag var liten.

Ja absolut, Kråkan kan vara helt vidrig. Men det är ju det som är grejen :P. Kråkan är dryg, smart, feg och ganska negativ. Mamma Mu är lite dumsnäll, kreativ, modig och positiv till allt. Sköna kontraster :).

Jag älskar Mamma Mu :D
Ja jag har läst böckerna för sonen. Han gillar dom också, men man måste läsa dom med inlevelse och olika röster för karaktärerna :p

Genusperspektivet har jag inte reflekterat över... och då brukar det vara bra!

kn: Om man har smak för det bisarra så rekommenderar jag egentligen starkt Elsa Beskow och div gamla böcker från 1800-talet. Ren fantasy :D

Genusperspektivet är kanske lite eljest, men om man byter ett han mot ett hon här och där så är det inte helt katastrofalt (finns värre böcker som skrivs nu). Tomtebobarnen, Ocke Nutta och lille Pillerill, X och Resan till Pepparkakslandet eller vad den heter Putte i blåbärsskogen, treåringen gillar dem verkligen. Lite dyra men biblioteket har i massor. (I Pelles nya kläder tex får man veta allt om hur kläderna blir till och lille Pelle passar och matar lillasyster till råga på allt.)

Har inte reflekterat så mycke över det.
Det enda jag vet är att min dotter fullkomligt älskar mamma mu, så då läser jag det för henne.

Vad tycker ni föräldrar om Mamma Mu böckerna?
Är det något ni läser för barnen? (Ja/nej + varför:p)

Vad tycker ni om dem i genusperspektiv?

Vi har läst dem en hel del eftersom de är roliga, jag tycker att det är en aning svårt att sätta dem i genusperspektiv, men om man nu ska försöka så är väl mamma mu kvinnlig som är stark och vågar prova på allt hon får för sig att prova trots lite protester från kråkan.
jag har funderat lite på detta med att man nödvändigtvis måste sätta genusstämplar på allting. Är man på väg mot att alla barnböcker ska handla om könlösa hen?

Om man leker med tanken att man byter kön på karaktärerna i boken så att kråkan blir en flicka och Mamma Mu blir en Pappa Mu, hur blir det då?
Jo, den ängsliga lilla flickan som ifrågasätter allt och den stora starka pappan som visar att han minsann kan...
Summa summarum, mamma mu är väl alldeles utmärkt ur genussynpunkt eftersom den utmanar våra invanda normer.

Kl

Kethets: Fan vad fin du är som funderar över sånt här! :)

Jo så sätt älskar jag mamma mu, hon kan och gör saker som hon inte "ska" göra.
Nu kommer jag inte ihåg vad det var jag reagerade på tyvärr.

Men jag blir irreterad. Varande jävla gång jag slår på barnkanalen är det någon flicka som gör flickiga saker och en pojke som håller på med bilar.
Biet Maya är väl bra i för sig, men inte jätte mycket mer.

Niffe: Tack, men det är så många av våra barnböcker och serier som egentligen inte är okej. Speciellt bland de nyare, det var verkligen bättre förr i den aspekten.

Dinosaurietåget kan jag rekommendera :) starkt faktiskt.

Nya My Little Pony tror jag inte är så illa faktiskt, bara sett ett avsnitt. De må ha långa manar och vara väl maskerade som tjejtv men de är inte så klassiskt tjejiga i sitt beteende.

Jo det är ganska deppigt, har till och med hört mitt barn kläcka ur sig att han äälskar bilar och bla och bla en klassisk samling pojksaker. Trots att jag knappt någonsin sett honom leka frivilligt med en bil (hade han sagt tåg eller traktorer skulle jag inte reagerat alls).

Niffe: Tack, men det är så många av våra barnböcker och serier som egentligen inte är okej.
Jag vet, jag håller med. Blir ofta förfärad när jag ska välja ut böcker till syskonbarnen eller bläddrar förbi nån barnkanal. Sorgligt är vad det är.

Kl
Jag älskar mamma mu, språket och bilderna tycker jag är fantastiska, och väldigt roliga. Jag garvar alltid högt åt Kråkan när hans vingar hänger rakt ner etc. Jag har faktiskt inte reagerat särskilt mkt på genus, mer än att det är en man som är bonde som kör sin traktor, vilket ju är en aning stereotypt. Annars är ju Mamma mu en positiv förebild för min dotter tycker jag, hon bangar ju inte särskilt mycket.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Jag lärde mig precis att mitt barns försäkring betalar ut 10 000 kr när mitt barn fått sin ADHD-diagnos. Jag kanske är löjligt...
Svar
13
· Visningar
937
Senast: Magnum
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 869
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 283

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka