Vad tycker ni om Mamma Mu?

AgentCarter

Trådstartare
Vad tycker ni föräldrar om Mamma Mu böckerna?
Är det något ni läser för barnen? (Ja/nej + varför:p)

Vad tycker ni om dem i genusperspektiv?

Sv: Vad tycker ni om Mamma Mu?

Vi har läst dem en hel del eftersom de är roliga, jag tycker att det är en aning svårt att sätta dem i genusperspektiv, men om man nu ska försöka så är väl mamma mu kvinnlig som är stark och vågar prova på allt hon får för sig att prova trots lite protester från kråkan.

Vi har ngr böcker fran när jag var barn + en film. Barnen gillar dom, framförallt filmen. Har inte funderat alls pa dom utifran genusperspektiv.

Jag bryr mig inte om allt detta genusältande. Mamma mu är söt och Kråkan har helt underbara kommentarer. Så här både läser vi mamma mu och kollar på filmen:D

Jag bryr mig inte om allt detta genusältande. Mamma mu är söt och Kråkan har helt underbara kommentarer. Så här både läser vi mamma mu och kollar på filmen:D
håller med dig
Här har Mamma Mu och kråkan funnits i bokform, som ljudböcker och på film.
Jag kan inte se något genusrelaterat alls egentligen i dessa karaktärer.

Mamma Mu är bra ur genusperspektiv tycker jag. Hon gör det hon vill, fast Kråkan gnäller om att det är opassande :).

Jag älskar Sven Nordqvists bilder men är inte så förtjust i böckerna. Har väl ingen särskild åsikt om genusperspektivet men tycker bara böckerna är tramsiga. Gillar inte sångerna heller; "vi har fått en konstig ko med konstiga små horn, när hon tror att ingen glor svarar hon i telefon". - What??

Jag älskar Sven Nordqvists bilder men är inte så förtjust i böckerna. Har väl ingen särskild åsikt om genusperspektivet men tycker bara böckerna är tramsiga. Gillar inte sångerna heller; "vi har fått en konstig ko med konstiga små horn, när hon tror att ingen glor svarar hon i telefon". - What??

Jag älskar den sången! så korkad att den är bra!
Jag gillar Mamma Mu och Kråkan. Har sett en bra barnteater om dom (mycket barnteater är skit....)
Och jag struntar totalt i genus hit och dit!
Allt måste inte analyseras, jag går på det jag tycker är bra!

*Jenny *

Åh jag älskar Jujja och Thomas sånger, vi har en cd som går lite nu och då, mer när barnen var små men det är så lätt att hänga med och lätta melodier. Min Lilla kråksång heter våran och man kan göra rörelser eller bara nynna med.

Jag gillar dem, de är varma och roliga.
Genus- bra eftersom kråkan hela tiden ifrågasätter vad en ko egentligen kan göra, och mamma mu visar att allt går. Lättapplicerat och inte så krystat.

Annat jag gillar är pettson och findus, hattjakten mm.

Vad bra att du inte jobbar inom förskolan längre.

Fast måste allt verkligen genusanalyseras? Kan man aldrig vara nöjd med att det är en trevlig bok som barnen gillar? Förstår inte heller varför Mamma Mu skulle vara "dålig" ur genusperspektiv?

Fast måste allt verkligen genusanalyseras? Kan man aldrig vara nöjd med att det är en trevlig bok som barnen gillar? Förstår inte heller varför Mamma Mu skulle vara "dålig" ur genusperspektiv?

Nej, jag tycker inte att allt måste genusanalyseras och jag vet inte varför Mamma Mu skulle vara "dålig" ur ett genusperspektiv, jag skrev ju till och med att jag inte har några särskilda åsikter om genusperspektiv i de böckerna.

Allt jag sa i inlägget du citerade var att jag tycker att det är bra att en person som generellt "totalt struntar i genus hit och dit" inte jobbar inom förskolan.

Senast ändrad av en moderator:

Fast jag tolkade det mer som att kamomillo ser till att det är en bra bok o inte tycker man måste ;över) analysera allt, inte som att hon generellt sett totalt struntar i allt vad genus heter.

kl

Det var intressant det ni svarade och en del tog upp det jag reagerade på: Kråkan och Mamma Mu´s relation.
Jag läste "Mamma Mu läser" för min son för ett tag sedan, men blev helt ställd då jag läste kråkan. Han kändes kontrollerande och även lite manipulativ och efter det har jag inte läst någon mer mamma mu.

JAG tycker inte att kråkan är en bra karaktär. Men annars är Mamma Mu underbar, med en stark "kvinna" som gör som hon vill. Med en kontrollerande "man" som inte vill se henne och låta henne lyckas.

jag har inte tänkt att kråkan skulle vara hennes man alls, de är väl mer kompisar, han lite men inspireras av hennes upptåg till slut. jag har läst ett par böcker men inget jag gillar direkt.

Jag ser inte heller Kråkan som Mamma Mu:s partner. Som vindvissla sa, de har en kompisrelation. Jag ser Mamma Mu som den starkare, den som vågar vidga sina vyer och vara öppen för nya saker och att tro på sin egen förmåga. Kråkan är mer osäker och ifrågasätter vad som egentligen är lämpligt. Han är ofta ovillig och gnällig först, men övertygas sedan av Mamma Mu:s optimistiska synsätt.

Jag gillar både böckerna och sångerna, de har en mysig stämning!

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Jag lärde mig precis att mitt barns försäkring betalar ut 10 000 kr när mitt barn fått sin ADHD-diagnos. Jag kanske är löjligt...
Svar
13
· Visningar
937
Senast: Magnum
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 869
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 283

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka