Vad tycker ni om klädkoder?

Ett par snygga jeans, den tjusiga blusen och ett par converse som ser hela och rena ut. Kanske kombinerat med nåt smycke, handväska eller annan accessoar som klär upp det hela lite. Eller om man stylar håret eller sminkar sig lite extra fint (om man brukar sminka sig, jag gör sällan det och är därför rätt kass på det). Sen har du en i mitt tycke fin outfit för klädkod kavaj.

Jo, jag vet det 😅 Det är liksom inte alls det jag skriver om. Vi förstår inte varandra alls :)
 
Här är klippt från http://www.kladkoder.nu/kavaj/

  • Klänning, kjol, byxdress eller dräkt. Det ska vara elegant men inte lika uppklätt som en mörk aftonklädsel. Klänning eller kjol ska minst gå ned till knäna, men inte vara golvlång. Inga bara axlar. Sparsam urringning.
  • Snygg byxa och top fungerar.
  • Smycken kan göra stor skillnad och ge ett mer eller mindre formellt intryck, beroende på stil.

Jag hade tummat lite på kjollängden. Inte haft kortkort men kanske nåt som slutar strax över knäna (max 10 cm över knäna). Jag är rätt kort så kjolar/klänningar som räcker ända till knäna gör oftast att jag ser ännu kortare ut. Om jag hade urringat/bara axlar så hade jag också haft en sjal/kofta/kavaj att ha utanpå om det är en kyrklig vigsel. Så kan man ta av det sen till festen efteråt. Tror knappast att någon nuförtiden bryr sig speciellt om en urringning. Ok, om man kan se naveln så kanske folk reagerar men annars inte.

Med snygg byxa och top tänker jag att ett par jeans utan hål eller för mycket slitning och en blus/kavaj funkar alldeles utmärkt om man inte har nåt annat. Annars är ett par kostymbyxor med en blus snyggt. Det behöver inte bli dyrt och kan oftast användas igen.

Man tar klädkoden och gör den till sin egen och följer den så gott man kan. Om man följer den i stora drag är det få som lägger märke till de små avsteg man gjort. Det är min erfarenhet iaf.

Så tänker jag.

Jag förstår tanken att det kan användas igen, men om man går på såna tillställningar kanske vart tionde år är det ju inte säkert alls att kläderna ens passar nästa gång (eller är särskilt trendiga, om man bryr sig om sånt)

Min garderob består mest av ridkläder, träningskläder och mjukiskläder. Några "jeggings" vilka knappast är att se som "finare". Klänningar och kjolar har jag många, men ingen i tillräcklig längd.
Möjligen att en av klänningarna skulle gå att använda om man tillåter att den är lite kortare, men då kvarstår problemet att jag inte har skor, ev. jacka, väska osv som passar till. Skulle bli en ganska dyr historia alltså.
 
Blusar är det hemskaste plagg jag vet. De sitter obekvämt och stramar i ryggen. Jag har bara lösa trikåtröjor :up: eller stora oformliga tunikor.

Ja, det var ju bara ett förslag. Finns ju andra fina ovandelar tycker jag. Det finns ju fina tunikor som jag tycker skulle passar utmärkt.
 
Jag förstår tanken att det kan användas igen, men om man går på såna tillställningar kanske vart tionde år är det ju inte säkert alls att kläderna ens passar nästa gång (eller är särskilt trendiga, om man bryr sig om sånt)

Min garderob består mest av ridkläder, träningskläder och mjukiskläder. Några "jeggings" vilka knappast är att se som "finare". Klänningar och kjolar har jag många, men ingen i tillräcklig längd.
Möjligen att en av klänningarna skulle gå att använda om man tillåter att den är lite kortare, men då kvarstår problemet att jag inte har skor, ev. jacka, väska osv som passar till. Skulle bli en ganska dyr historia alltså.

Har du inga kläder du skulle kunna använda på en anställningsintervju?
 
Tycker ni har väldigt intressanta tankar! Kul :)

Gällande att ha respekt för värdparet och all planering som krävts, ja det förväntar jag mig. Jag tänker dock att det ser hemskt olika ut beroende på vem gästen är, och dessutom har rätt lite med klädseln att göra. Men visst, om min vän som vanligtvis älskar att piffa upp sig till tänderna dyker upp i jeans i T-shirt för att hon ”Inte pallar just idag” så känns ju min fest väldigt nedprioriterad av henne (förutsatt att ”pallar” inte har med psykisk ohälsa att göra då). Medan jeans och T-shirt kanske känns helt naturligt på någon annan, vem vet, det kanske hade varit en enorm ansträngning för hen att bara komma dit. Så ja, när jag lägger 1,5 år på att planera en fest som dessutom kostar en del, då förväntar jag mig att gästerna gör sitt bästa för att det ska bli en kul fest och anstränger sig lite. Vad det innebär lär dock vara högst individuellt, kläder eller inte inkluderat i det.
 
Jag skulle gärna vilja att vi slutade fokusera på mitt utseende!

Är sminkning ditt utseende? Jag bara undrade varför sminkningen vid klädkod kavaj måste vara neutral? Man kan väl sminka sig väldigt oneutralt och skitsnyggt. Alltså, JAG kan inte. Men jag tycker att det är skitsnyggt på de som kan.
 
Är sminkning ditt utseende? Jag bara undrade varför sminkningen vid klädkod kavaj måste vara neutral? Man kan väl sminka sig väldigt oneutralt och skitsnyggt. Alltså, JAG kan inte. Men jag tycker att det är skitsnyggt på de som kan.

Alltså nu vill du få mig att argumentera för något jag aldrig ens skrivit och jag pallar inte det och orkar faktiskt inte försöka förklara mer när vi inte förstått varandra på någon punkt hittills :)
 
I mitt umgänge är det nog så att folk ser fram emot att få klä upp sig :D När det var bröllop med klädkod ”smoking” så sa några att ÄNTLIGEN får man damma av smokingen/glamma till det på riktigt. Vi har dessutom en stående fest varje år med klädkod högtidsdräkt. Vår fest är dock lite mer chill så vi får välja en klädkod som passar evenemanget. Skulle se fånigt ut med män i smoking på ett garden party :rofl:
 
I mitt umgänge är det nog så att folk ser fram emot att få klä upp sig :D När det var bröllop med klädkod ”smoking” så sa några att ÄNTLIGEN får man damma av smokingen/glamma till det på riktigt. Vi har dessutom en stående fest varje år med klädkod högtidsdräkt. Vår fest är dock lite mer chill så vi får välja en klädkod som passar evenemanget. Skulle se fånigt ut med män i smoking på ett garden party :rofl:

Det är uppfattningen jag fått av er också och det är så roligt att följa dig 😁
 
Himmel, vad jag tydligen gick igång på det här... 😅 Hjärnan ältade lite nu på hundpromenaden, och nu vill endel av det ut (sorry, det är rätt mycket bull shit och inte alldeles helt on topic).

1) Varför är det så viktigt just i finare festsammanhang att man anpassar sig och ”ska vilja” passa in i gruppen och vara och se ut som alla andra, när det (som tur är) är helt ok och näst intill lite trendigt att vara individuell i andra sammanhang? (Man skulle ju knappast (som tur är!) säga till gäster med partners av samma kön att ”Nej, på mitt bröllop vill jag att alla ser heterosexuella ut och det är faktiskt MIN stora dag, så ni kan väl hitta varsin ersättningspartner av motsatt kön bara för dagen, så att ni passar in?” Men man kan tydligen mycket väl säga att ”Nej, de kläder du känner dig bekväm och glad i är inte fina nog för mitt bröllop. Du kan väl köpa nåt som är fint på riktigt och låtsas lite, bara nu över dagen så att du passar in?” Förlåt, jag vet att detta var väldigt tillspetsat och möjligen lite korkat, men för mig känns det lite samma, faktiskt...)

Fast jag förstår inte tvärtom. Varför är det så himla ok att alla har en viss typ av kläder i stallet? Det är så att jag fått kommentarer när jag rider i jeans rent av, fastän jeans går alldeles utmärkt att rida i. Det är ju mer kommentar än man skulle få om man gick på fest i jeans sannolikt (dvs om alla körde att man inte får kommentera andras klädsel. Sannolikt skulle kanske någon dock kommentera).

(Folk är ju helt hysteriska på ridkläder, nästan som om man rider sämre om man har fel kläder)

Egentligen kan man ju rida i shorts och flipflops som någon kille gjorde i Egypten när vi skulle rida en bit i öknen och han var ridguide.

Eller jag har faktiskt aldrig sett någon i jeans på jumpapasset på Friskis. Självklart får man gå in i jeans och jumpa i jeans. Men folk verkar inte göra det.

Det är ju lite av en osagd klädkod som gör att det syns om man missat den och man då sticker ut. På just fest är folk artigare och meddelar ungefär vad som var tänkt så att de som inte vill sticka ut inte behöver göra det.

Men inte heller på friskispass kommenterar man ju folks kläder om de sticker ut. (det är nog stallet som är värst där)

2) Om jag nu lyckats hitta en halvt acceptabel klänning i silkigt tyg samt nån form av skor som går på mina fötter och passar(?) klänningen, samt köpt dessa för tusentals kronor. Vad gör jag med resten? Jag äger inget smink. Inte ens en mascara. Visst jag kan ju gå och handla det med, men det hade inte hjälpt det minsta - för jag har ingen aning om hur man använder det. Är inte intresserad av att lära mig heller. Senast jag var hos en frisör var 2003. Jag är dessutom begåvad med rätt kraftig mörk hårväxt. Alltså, helt ärligt så ser det inte klokt ut om jag skulle tråckla på mig klänningen rakt av. Men jag kan ju alltid ha kostym och slips säger ni då. Ja, egentligen passar det nog mig bättre, men nej. Hade definitivt inte känt mig bekväm i det heller. Varför kan jag inte bara få vara mig själv?

Fast det är kanske annorlunda i din pappas krets? För jag skulle nog kunna ta en av mina HM-200 kr trikåklänningar, ha nylonstrumpor (tjocka och två storlekar större än jag är så de är bekväma), ett par scrunchie ballerina. Och en plastnypa i håret på en kavaj tillställning. Dvs typ klänningen jag har när jag latar mig i soffan med en bok. Ingen skulle reagera. Nu råkar jag gilla att använda någon annan klänning men tex senaste julfesten på jobbet hade jag precis just detta (förutom inte scrunchie ballerinaskorna för de nyper tårna lite så jag hade högklackat).

Jag sminkar mig oftast inte, så jag kan lätt glömma det innan en fest. Har inte varit hos frissan på 5 år och brukar tycka håruppsättningar är ganska fula även på andra. Har haft en gång när jag gifte mig och ångrade mig pga all sprej i håret. Inte speciellt mycket finare blev det heller.

Bara för att förtydliga. Mina åsikter om detta beror inte på att jag inte fått lära mig hur det ”ska vara”. Speciellt min käre far, numera pensionerad gammal yrkesmilitär, och hans sida av familjen har alltid varit väldigt noga med det här med vett och etikett och rätt kläder för rätt tillfälle. Han försökte få mig att förstå hur viktigt detta är, av alla möjliga anledningar, tex de många nämnt i den här tråden. Minns tex en gång jag skulle på jobbintervju... Men nej. Jag har verkligen aldrig förstått mig på detta...

Pappa är totalt hysterisk när det gäller kläder, vett och etikett. Han ger mig en blick och nickar om det dugerO_o. Hade marginellt bättre kläder senaste julafton hos honom och blev godkänd. (Men det skulle ju inte passerat på smokingmiddag men det har jag bara drabbats av en gång, och även då sminkade jag mig knappt och ingen hade håruppsättning och jag köpte inget nytt till den. Inte ens på enstaka frackmiddag har folk haft håruppsättning (iofs Mårten Gås gasque men.).
 
Senast ändrad:
Alltså, om de som bjuder har samma inställning som du så stannar jag hemma. Skulle jag gå skulle det vara innebära ångest för att jag inte dög.
Fast det handlar inte om att du inte skulle duga, utan att någon förväntar sig en liten ansträngning att inte typ komma i trasiga kläder.
Alltså, jag har aldrig ens velat gifta mig för att klänning och att stå i centrum är ångestframkallande. Troligen eftersom jag mobbats pga min storlek hela skoltiden. Och jag är nog inte ensam om en sån bakgrund. Så ett stort mått empati från omvärlden är bra. De som saknar detta, ptja, det är väl samma personligheter som ansåg att jag inte var värd lika mycket som dem bara för att jag var/är tjock.
Fast alltså... Nej. Lägg ned. Jag har exakt samma bakgrund och kan absolut inte förstå hur det skulle vara exkluderande med en klädkod (typ som maskerad är en klädkod).

Det känns som att den här tråden brakar åt samma håll som alla andra klädkodstrådar.. De som tycker det är trevligt med klädkod som riktlinje målas upp som mobbare av de som inte alls kan förstå att man kanske tycker det är trevligt om man har hela kläder på sig på ett bröllop... Kavajkoden behöver liksom inte vara svindyr eller svår att få till, allt går att köpa på närmsta Röda korset eller annan second hand, och går utan problem att använda även till vardags.
 
Fast det handlar inte om att du inte skulle duga, utan att någon förväntar sig en liten ansträngning att inte typ komma i trasiga kläder.

Fast alltså... Nej. Lägg ned. Jag har exakt samma bakgrund och kan absolut inte förstå hur det skulle vara exkluderande med en klädkod (typ som maskerad är en klädkod).

Det känns som att den här tråden brakar åt samma håll som alla andra klädkodstrådar.. De som tycker det är trevligt med klädkod som riktlinje målas upp som mobbare av de som inte alls kan förstå att man kanske tycker det är trevligt om man har hela kläder på sig på ett bröllop... Kavajkoden behöver liksom inte vara svindyr eller svår att få till, allt går att köpa på närmsta Röda korset eller annan second hand, och går utan problem att använda även till vardags.
Du fattar absolut inte så jag tänker inte ens försöka.

Jag har sagt från början att klädkoder är ok, men det kan också göra att några inte kommer.
 
Du fattar absolut inte så jag tänker inte ens försöka.

Jag har sagt från början att klädkoder är ok, men det kan också göra att några inte kommer.
Jag har bara problem med att utpekas som empatilös för jag kan förstå att det är svårt att hitta kläder man trivs i, men inte omöjligt.
 
  • Gilla
Reactions: Gry
Fast det handlar inte om att du inte skulle duga, utan att någon förväntar sig en liten ansträngning att inte typ komma i trasiga kläder.

Fast alltså... Nej. Lägg ned. Jag har exakt samma bakgrund och kan absolut inte förstå hur det skulle vara exkluderande med en klädkod (typ som maskerad är en klädkod).

Det känns som att den här tråden brakar åt samma håll som alla andra klädkodstrådar.. De som tycker det är trevligt med klädkod som riktlinje målas upp som mobbare av de som inte alls kan förstå att man kanske tycker det är trevligt om man har hela kläder på sig på ett bröllop... Kavajkoden behöver liksom inte vara svindyr eller svår att få till, allt går att köpa på närmsta Röda korset eller annan second hand, och går utan problem att använda även till vardags.

Skulle ekonomin finnas vid det tillfället skulle jag tycka det var kul att shoppa för en tillställning med klädkod. Men självklart kan det göra att vissa väljer att inte komma om de inte har kläder som "duger", om man får uppfattningen att värden är missnöjd om man inte klätt sig "fint nog".

Och att kläderna "utan problem går att använda till vardags", det beror ju alldeles på vad för typ av liv en lever. Jag har som sagt inte en "klädkod kavaj-duglig outfit" och har klarat mig bra hittills, och skulle jag få anledning att köpa det så har jag hemskt svårt att se NÄR till vardags jag skulle ha det.
 
Blusar är det hemskaste plagg jag vet. De sitter obekvämt och stramar i ryggen. Jag har bara lösa trikåtröjor :up: eller stora oformliga tunikor.
Stor oformlig tunika tror jag att jag har sett som kavajklädsel någon gång tillsammans med ett par byxor eller något annat nere som typ strumpor.
 
Skulle ekonomin finnas vid det tillfället skulle jag tycka det var kul att shoppa för en tillställning med klädkod. Men självklart kan det göra att vissa väljer att inte komma om de inte har kläder som "duger", om man får uppfattningen att värden är missnöjd om man inte klätt sig "fint nog".

Och att kläderna "utan problem går att använda till vardags", det beror ju alldeles på vad för typ av liv en lever. Jag har som sagt inte en "klädkod kavaj-duglig outfit" och har klarat mig bra hittills, och skulle jag få anledning att köpa det så har jag hemskt svårt att se NÄR till vardags jag skulle ha det.
Jag kanske har en mer friare tolkning av klädkoder och har därför svårt att förstå att man inte har någon som helst användning av ett par hela byxor (som inte är typ mjukis, rid eller skogsbyxor) och en tröja som inte är en t-shirt.
 
Här är klippt från http://www.kladkoder.nu/kavaj/

  • Klänning, kjol, byxdress eller dräkt. Det ska vara elegant men inte lika uppklätt som en mörk aftonklädsel. Klänning eller kjol ska minst gå ned till knäna, men inte vara golvlång. Inga bara axlar. Sparsam urringning.
  • Snygg byxa och top fungerar.
  • Smycken kan göra stor skillnad och ge ett mer eller mindre formellt intryck, beroende på stil.

Jag hade tummat lite på kjollängden. Inte haft kortkort men kanske nåt som slutar strax över knäna (max 10 cm över knäna). Jag är rätt kort så kjolar/klänningar som räcker ända till knäna gör oftast att jag ser ännu kortare ut. Om jag hade urringat/bara axlar så hade jag också haft en sjal/kofta/kavaj att ha utanpå om det är en kyrklig vigsel. Så kan man ta av det sen till festen efteråt. Tror knappast att någon nuförtiden bryr sig speciellt om en urringning. Ok, om man kan se naveln så kanske folk reagerar men annars inte.

Med snygg byxa och top tänker jag att ett par jeans utan hål eller för mycket slitning och en blus/kavaj funkar alldeles utmärkt om man inte har nåt annat. Annars är ett par kostymbyxor med en blus snyggt. Det behöver inte bli dyrt och kan oftast användas igen.

Man tar klädkoden och gör den till sin egen och följer den så gott man kan. Om man följer den i stora drag är det få som lägger märke till de små avsteg man gjort. Det är min erfarenhet iaf.

Så tänker jag.
Fast just längden över knäna tänker jag väl mer att man följer modet? Har mest tolkat det som att klänningen inte ska vara för lång. (nu råkar jag ju gilla över knäna numera men när jag var 20-30 så körde jag med att om det täcker rumpan är det långt nog :laugh:) .
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp